![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för all intressant information.
Vi bor utanför Rethymnon sedan 9 år och har hyrt hus först 4 år i ett litet hus inne i en liten fin by. Det var som att bo samman med grannar som i en storfamilj. Det var mycket trevligt men vi ville bo mera för oss själva. Har nu hyrt ett hus i 5 år helt topp men det är byggt enligt Grekiska normer så det är kallare i huset än ute. Har installerat en luft/luft värmepump samt Zomba. Det finns centralvärme med det går åt 500liter olja per månad att hålla 60 kvadrat varmt. Fåglarna sitter på taket och njuter av värmen som läcker ut.. Vi har nu köpt en liten bit mark 560 kvardrat och skall se om vi får bygga där, det finns regler som tillåter det men det vet man ej före bygglovet har fått sina stämplar. Huset som vi drömmer om är ett "helt monteringsfärdigt" energihus med golvvärme mm. Någon som har erfarenhet av dessa hus klicka här. Tanken är att få så lite olika kontaktpersoner som möjligt samt att ändra så lite som möjligt från standard. Tacksam för kommentarer. Olle |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja nog kan man kanske få ett bidrag men jag vill ej komma in i den byråkratin det skulle innebära, och så är jag ej är den som skall få de Grekiska stödpengarna eftersom jag har en svensk delpension.
Troligen satsar jag på solpaneler kopplade till större ackumulatortank för varmvatten och delvis golvvärmen. Sen en ved/pellets kamin med vattenslinga kopplad till ac.tanken för kalla dagar. Men allt detta är bara funderingar. Men på detta sätt använder jag ej el för uppvärmningen annat än i nödfall då en elpatron får hjälpa till. De flesta olika värmepumpar använder ju 20-30% el för att ge värme och det kan bli dyrt och onödigt i framtiden. Eftersom jag är energi intresserad så är jag mycket lyhörd för alla alternativ. Ventilationssystem med 70-80% värme /kyla återvinning står också på önskelistan men allt är nu bara önskelister. Olle |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för goda råd skall noga tänka på ditt förslag även om jag nu ej riktigt förstår allt.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat: