Den allra närmaste stranden, om ni går rakaste vägen ner till vattnet, består av sand en meter ungefär ut i vattnet, sedan kommer en bit med runda stenar och efter det blir det en botten blandad med sand, sten och klipphällar. Vill ni ha bara sandbotten går ni närmare stan; den innersta biten av stranden är bara härlig, mjuk sand så långt man kan gå ut i vattnet. Åt andra hållet blir det först en bit med enbart stenstrand - sanden spolades bort i en vinterstorm häromåret - men sedan blir det en bredare sandstrand i någon kilometer eller så. Samma slags botten, dvs först en bit med klappersten, sedan blandad kompott. (Förutsatt att inte den här vinterns stormar ställer till något mer, förstås.

)
Härute har ni väldigt nära till Taverna Pelagos, med levande musik varje kväll.

Gå ner till stora vägen och sväng höger så är ni snart där. Kommer ni efter halv nio så hör ni musiken.

Det finns många, många bra tavernor i Pigadia. Om du läser bakåt i den här tråden och dessutom bland resebreven så får du massor av tips. Gå in på min profil och titta i mina album, så har jag en hel del matbilder där med uppgift om vilka tavernor vi åt på.
Karin
som alltid längtar ner