![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag glömde nämna en sak: Något mycket intressant att se och göra är att ta en båt från Ammoudi hamn i Oia till Thirassia. Promenera upp till byn där tiden stannat och påminner hur Santorini var före invasionen av mass turismen. Ät lunch/middag på Panorama Restaurant som serverar utmärkt hemlagad mat istället för turistfällorna i Thirassias hamn!
Och i byarna: Emborio, Megalochori, Exo Gonia, Vothonas ex. sitter faktiskt de gamla tanterna och gubbarna och skvallrar som på "gamla dar". Det där är ju en kliché om hur många vill se Grekland men det finns faktiskt fortfarande OCH på Santorini av alla öar! Jag vandrar själv så ofta jag hinner runt i byarna, skojar med de gamla och blir ofta inbjuden på grekisk kaffe eller Raki... Och tack alla för er respons! Ingela Senast redigerad av Ingela A den 2012-03-14 klockan 09:30. |
|
||||
|
||||
![]()
Kär i Santorini? Jaaaaaaa
![]() Vi kommer ner till påsken i år igen, jag har slutat räkna gångerna som jag rest till Santorini nu, vet bara att det är några plus 50 gånger jag varit där. Om några år när jag slutat jobba blir det lite längre perioder på ön är jag säker på. Yeasou ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fint skrivet.. Santo är min bästa ö .. Ska försöka göra allt för att komma ner dit i år igen med mina 2 barn som gillar ön lika mycket som jag..
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack för fint och givande svar! Börjar planera vår tid där!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för en toppenguide!
Santorini har säkerligen förändrats sedan jag var där ett par somrar för över 20 år sedan vad gäller turismen, hotellkomplexen etc. Men den storslagna och dramatiska naturen, den speciella mystiken man finner på ön, doften och den vulkaniska jorden kommer aldrig att kunna förändras helt. Inte av mänsklig kraft. När jag kommer i sommar ska jag besöka byarna du nämner, som ödelades (delvis) vid jordbävningen 1956. Måste bara tillbaks. |
|
||||
|
||||
![]()
Takk Ingela! Denne har jeg lest før.. men hadde alt glemt den da jeg var et par dager på Santorini sist sommer.
I September blir jeg og 4 venninner 2 netter på Santorini for bl.a. feire stor dag. Skal bruke dine tips og prøve å legge opp to fine dager ![]() ![]() Gleder meg til å vise frem deler av Hellas til mine venninner som aldri har vært helt overbevist ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
TACK allihopa!
Ingela |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, håller med Dig om ALLT, Ingela! Santorini är helt underbart och har SÅÅÅÅÅ mycket mer att erbjuda besökaren än att bara vara transferflygplats för båtluffaren!
För oss arkeologinerdar kan väl tilläggas att Museet kring Akrotiriutgrävningen äntligen öppnade för besökare 2012 o att det blivit väldigt fint!. För den arkeologiskt intresserade finns ju dessutom även Ancient Thira o de två lagom lättsmälta museerna inne i Thira |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|