Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-11, 18:38
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Retsina

Här hos oss är det ingen som dricker retsina, tror inte ens att det finns på någon av våra tavernor här, skulle det finnas, är det väl nån gammal flaska som ligger och dammar. själv föredrar jag zitsas rosé som passar till det mesta.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 18:48
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tycker ofta man blir tvungen att dricka något riktigt äckligt husets vin för att dom inte har retsina. Jag tycker retsina är oslagbart till den grekiska maten och det oavsett om det är i Grekland eller här hemma. Mina favoriter är CAIR och Malamatina. Något som jag upptäckt på senare år är att finns det rosévin så smakar det ofta riktigt bra.
//maji med 3 veckor kvar till Folegandros
Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 19:22
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Retsina tillhör mina favoritviner i Grekland .Det började nog med att det inte fanns något Gott rött vin att tillgå .Då = 70 tal , På Kreta finns ett Byvin rött som man nog måste ,vara uppfött på Skogsblomman för att uppskatta ,Inga kommentarer Kikh,.Nu börjar det finnas både röda viner och vita som är drickbara ,Det är synd att de goda Grekiska röda vinerna kostar över 100 kr .Vi är bortskämda med det Sv,systembolagetsom tillhandahåller goda viner till hyggliga priser,Trodde aldrig att jag skulle skriva detta.Men efter att ha bott på Kreta ,längre tider , så har jag , kommit till denna slutsats .Kortaki tycker jag är lite för blommig, vad hette den härtappade som fanns förut ,den tyckte jag det vAR LITE DRAG I .Annars är min favoriter Retsina fr Chania och Malamatina.
Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 14:22
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

När vi var på Lesvos förra året köpte vi "hemkörd" retsina som var ordentligt kryddad och riktigt god. Vi fick rådet av mannen vi handlade av att göra denna underbara dryck själva genom att krydda vanligt vitt vin med lite gran- eller tallkåda. Har någon av er vågat er på detta?

Jag hade alldeles glömt bort detta och ska själv prova - nyfiken som jag är!

Lena i ett ruggigt Stockholm
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 09:38
Majabella Majabella är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
När vi var på Lesvos förra året köpte vi "hemkörd" retsina som var ordentligt kryddad och riktigt god. Vi fick rådet av mannen vi handlade av att göra denna underbara dryck själva genom att krydda vanligt vitt vin med lite gran- eller tallkåda. Har någon av er vågat er på detta?

Jag hade alldeles glömt bort detta och ska själv prova - nyfiken som jag är!

Lena i ett ruggigt Stockholm
Jag köpte Mastix på Inka, kådan från Chios som man använder till Retsina. Fast jag hade ju inte tänkt göra egen Retsina...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.