Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-18, 12:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öppet brev till hågade Kreta-resenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
Nej Admirala. Naturligtvis ska man inte "måla fan på väggen" pga en (1) incident. Hurvida denna 78-ariga pensionar var full och hade marijuanaplantor i tradgarden eller inte, spelar for min del absolut ingen roll. Det finns rotagg fran alla nationer.
Vad som skrammer mig mer ar, fran vissa, ar att man skyller ifran sig och lagger hela skulden pa andra, tyskar, hollandare, eu eller vad du vill....
Det var grekerna som slog den gamle mannen som odlade knarket och de var sedan tidigare kända av polisen om jag fattat Admirala rätt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 12:18
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det var grekerna som slog den gamle mannen som odlade knarket och de var sedan tidigare kända av polisen om jag fattat Admirala rätt.

Eva
Ja, sånn var det!
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 14:40
Seukel Seukel är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Min huvudpoäng var bara att ingen i dagsläget kan garantera att det "fortfarande är tryggt och säkert att besöka solens ö" och att alla kommer att "ha en avkopplande semester med positiva minnen". Redan för två år sedan stördes många turisters avkoppling av flygstrejker med osäkra och ändrade avgångstider, och i fjol var det ännu värre. I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet.

Det vore bättre om hotellägarföreningen försökte påverka landets politiker, fackföreningsledare och intresseorganisationer som taxinäringen, men jag tror att vi för länge sedan har passerat den punkt där en sådan politisk dialog är möjlig i Grekland. Annars hade man ö h t inte förlagt ett val till en så idiotisk tidpunkt som den 6 maj, dvs alldeles i början av turistsäsongen. Efter valet har nu hotellbokningarna även på Kreta minskat med upp till 50%. Surprise, surprise.
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 15:24
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet.
Jeg var tilfeldigvis i Chania et par ganger når disse sinte demonstrajonene gikk gjennom gatene og tror at vi ble forsinket flere minutter da vi kjørte forbi markedshallen og skulle ned til havnen for å parkere. Det var litt skrik og rop, litt flagg og sånt, men ellers merket vi ikke noe til det hele etterpå da vi gikk rundt i byen.

Var på flypassen i Chania i går kveld og hentet en sønn som kom ned til oss og det var totalt fire helt fulle fly fra Norge i løpet av en times tid samt et par andre fly blant annet med finner, også det tydelig fullt fly. Massevis av verter/vertinner fra Ving og Apollo, mange med skilt fra forskjellige hoteller som skulle hente folk, bussene sto på rad og rekke og nok av taxier.

I det hele tatt en hyggelig opplevelse å se dette, men litt trist at det regnet litt i går kveld og fortsatt litt skyer, men i helgen og utover i uken blir det varmt og godt igjen og meldt rundt 30 grader.

Beklager, men min erafring fra plassen er at ryktene og overskriftene er betydelig overdrevet og antall passasjerer via CHania i april i år er høyere enn på samme tid i fjor!
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 18:20
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi oroar oss för huruvida vi kan resa till Kreta eller ej. Det är ju ett lyxproblem vi har och talar om. Tänk på grekernas problem, de har det verkliga problemet.
Precis hemkommen från Kreta och vänligheten är samma vare sig man kommer till städerna eller den lilla lands-/bergsbyn.
Det som märks mest är att det finns en stor oro för spelet som pågår och vad som skall komma ut av detta, vem hade inte varit det?
Jag har "familj" och vänner på Kreta och kommer alltid att återvända dit.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 18:45
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Vi oroar oss för huruvida vi kan resa till Kreta eller ej. Det är ju ett lyxproblem vi har och talar om. Tänk på grekernas problem, de har det verkliga problemet.

Jag har "familj" och vänner på Kreta och kommer alltid att återvända dit.
lars
Kriti stin kardia mou
Håller helt med dig! Åker imorgon till "min familj" sedan många år tillbaka!

Lena
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 21:49
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
...I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet...

Var då exakt? Den senaste "demonstrationen" jag såg var häromdagen när fotbollslaget Olympiakos vann en stor match och alla fans gick man ur huse för att fira vid Agora. Det var ett mäktigt spektakel med fyrverkerier, plakat, "vilda demonstranter", körsång och allmän festyra. Jag har ett helt annat favoritlag men kunde trots det gå rakt igenom folkmassan till mitt slutmål utan att ens oroa mig över att bli överfallen.
Kanhända trodde en och annan turist att inbördeskriget brutit ut, men de övervakande poliserna stog lugnt vid sidan av och rökte utan att någon tumult utbröt. Om man inte förstår vad som försigår ska man vara försiktig med att uttala sig.

Vi har inte haft några vilda kravaller/demonstrationer här i Chania sedan en polis skjöt ihjäl en 16-årig demonstrant i Athen för ca 4 år sedan. Den kravallen drogs igång av besökande ungdomar från Aten - Något som jag vet med all säkerhet eftersom jag bodde i området där det startade, duckade för omkringkastade föremål på vägen hem och för att min dotter fick eskort hem från jobbet av en bekant inom säkerhetspolisen.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 11:24
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Redan för två år sedan stördes många turisters avkoppling av flygstrejker med osäkra och ändrade avgångstider, och i fjol var det ännu värre. I Chania var det ständigt arga och upprörda demonstrationer som påminde om det förtvivlade läget i landet.
.
Nåja flygstrejker kan man ju råka ut för lite varstans och inte bara i Grekland, det har hänt mig flera gånger t o m i landet Sverige.
Människor måste väl ha rätt att vara arga och protestera mot det det de anser vara fel eller för den delen rätt.
Att ta i beaktning är dessutom att det grekiska kynnet såväl som det sydeuropeiska är något annorlunda än vårt nordiska lågmälda och nästan tysta.
Visst grekerna kan vara högljudda men det innebär inte, som många tycks tro, att de är ovänner eller förbannade. Spontanitet är kanske ordet?
Har varit på Kreta i över 20 år och aldrig upplevt en demonstration som urartat eller känts hotande, men med flaggor och slagord, dvs ungefär som vid 1 maj i vårt land med med högre volym och intensitet.
Främlingsfientlighet kan nog dessvärre förekomma mot tyskar än i dag men då är det från det fåtal äldre personer som fortfarande har traumatiska minnen från kriget. Läser man historien så kan man kanske förstå varför.
Gästfriheten och vänligheten som jag upplever på Kreta är precis som många skriver fantastisk. Trots kris och oro kändes den rakt in i hjärtat under den senaste veckan vi tillbringade på Kreta.
Till Kreta återvänder vi alltid.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19.