![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vid takeoff/stigning: * Att planet ska skrapa stjärten i landningsbanan vid take-off. * Att planet inte ska komma upp till marschhöjd utan störta under stigningen. Vid landningen: * Att landningsstället inte ska stå emot flygplanets och resenärernas tyngd då vi landar och således vika sig. * Att piloterna inte ska få stopp på planet och att vi därför kommer köra in i ett annat plan eller själva flygplatsbyggnaden. Uppe i luften: * Att vi ska störta vid turbulens. * Om det åskar, att blixten ska slå ned i planet. Skulle beskriva hur stor min rädsla är som skala 4/5. Värst är det om jag har en plats vid mittgången och inte kan se ut. Inte så att jag skriker, men jag är ju uppenbart nervös, rädd och skakar och så. Jämrade mig dock lite när vi for till Turkiet första gången för 3 år sedan men då hade jag inte åkt sedan 2001 å andra sidan. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hur som haver så är det jättebra att Du ger Dig upp och flyger. ![]() När dessa "negativa" tankar kommer funkar det att avleda dessa med tex att du läser en bok/tidning, lyssnar på musik eller så? Tror det är viktigt att du bryter tankekedjan! Vet att det finns andingaövningar man kan ta till när man hamnar i en panik känsla eller rädsla. Man måste liksom ta bort de negativa tankarna om vad som kan hända! Men är det jättejobbigt så ring Vårdcentralen och beskriv problemet. Du kan säkert få nån betablockerare som håller nerverna lugna. Men det är ju en snabb lösning på problemet. Men Du ska absolut nämna för Flygvärdinnorna att du är flygrädd. De brukar vara jättegulliga och hjälpsamma. ![]() Fösök oxå och avdramatisera detta med flygningen. Lägg ingen energi på att gå och oroa dig utan ta det som det kommer. Det ordnar sig. ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du är väl medveten om att efter någon minut drar dom ner på motoreffekten vilket ger en känsla av att man sjunker. Efter ytterliggare ett par minuter dras klaffarna in och ger samma känsla? (Helt normalt alltså) ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Man kan ju ta sig en Whiskey. De lugnar ju också nerverna. Man blir liksom lite mer avspänd. Men det är ju inte alla som dricker alkohol.
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Jag och min familj har oftast åkt med Novair och alltid blivit väl omhändertagna av personalen. Gör som dom flesta föreslagit, prata med personalen när du går ombord då tror jag att dom håller ett extra öga på dig för att se hur du mår. Vid olika ljudförändringar brukar kaptenen förklara vad det är, ibland "störande" kan tyckas av andra som inta är rädda men bra för de flygrädda. Du kan ju höra dig för med kabinpersonalen om du får titta in till kaptenen som kan berätta lite för dig. Det fick min man göra en gång och dom berättade allt för honom och slutade med att dom har också familjer som dom vill hem till. Lycka till med resandet |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Oj, Ja då rekommenderar Jag inte Whiskey.. Haha
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Hej hopp..
Och jag tror att för några av oss är det bästa sättet att komma över sina "rädslor" att ta hand om dem själv - d.v.s. om rädslorna är kontrollerbara, och det låter det ju som de är... Alla är vi olika!! Men Vet man att man är rädd för något speciellt så får ju just rädslan såå stor uppmärksamhet ju fler som vet om den! Lita på dem som håller i spakarna och avled dig själv, du flyger ju med din familj = det är ju några i din närhet som vet hur du känner inför att flyga. Jag är själv inte helt 100% glad i att flyga - men det är väldigt trevligt att komma fram och ha hela semestern farmför sig!! //Faestis |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Se på flygpersonalen och de runt dig om de är lugna så kan du vara det också. Håll någon du reser med i handen. För dig är den flygningen en stor händelse men tänk på varje minut över världen hela dygnet så många flyg som lyfter. Alla ljud, motorer låter annorlunda, luftgropar upp o ner...det är ingår och är helt normalt. Tänk vad krångligt för dem som serverar kaffe när planet åker bergodalbana ![]() Gör en bra spellista i Spotify eller något annat bra som tex Morgan Allings sommarprat fr 2009, det kan du lyssna i flygplansläge och skingra tankarna utom vid start och landning. Lycka till ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Haha, det är lugnt!
![]() Hasse är ju inget direkt jättevanligt namn på en 17-åring så det var inte så konstigt att du inte tänkte på en 17-åring då du läste namnet. ![]() Drar mig egentligen för att ge ut mitt riktiga namn på nätet men jag heter faktiskt det betydligt yngre namnet Hannes egentligen, men polarna brukar kalla mig Hasse. ![]() Tack alla för eran hjälp och era tips. Det kommer säkert att gå bra, även om jag är aningen spänd. ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tycker "Hasse" var ett najjs namn av dina polare.
Anders/ Vars far f.1930 är döpt till Hasse (vilket oxå är lite ovanligt) |
#13
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Nu återkommer jag om hur flygresan upplevdes.
Såklart var jag rädd och skakade och grät och klamrade mig fast i armstöden och så (har värsta flygfobin). Men personalen var väldigt tillmötesgående och släppte ombord oss först, fick prata med kapten och kabinpersonal så det kändes väldigt betryggande, och det vart ingen tail strike (dock var jag väldigt orolig för den saken, hade om jag fått välja hellre flugit en A319 då jag hört att det är vanligast hos stora plan), men nu är jag åter igen rädd över hemresan och tänkte ställa ett par frågor om tailstrike. 1. Hur vanliga är sk tailstrikes? Hur många flygningar på tusen ungefär? 2. Vad händer med flygplanet efter en tailstrike? Bucklor? Brand? Bensinläckage? 3. Måste man gå tillbaks till flygplatsen efter en tailstrike eller kan planet fortsätta lyfta? 4. Hur känns en tailstrike i kabinen ungefär? Tusen tack på förhand! Hasse L ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Har aldrig hört om att en tailstrike orsakat en olycka. Bucklor ja, brand och bensin nej.
Lite kompletering om mina funderingar Boeing vs Airbus; Såg nyss en dokumentär om Turkish flight 1951, krasch i Amsterdam. Slutsats; Airbus och Boeing har två helt olika filosofier. Boeing vill att piloterna ska förses med information från datorerna, så att de kan göra nödvändiga korregeringar vid incidenter. Airbus däremot ser till att datorerna korrigerar möjliga fel. Just detta ledde till olyckan med Boeingkärran i Amsterdam. Skulle aldrig hänt med en A319/320/321. Flygplanen blir ju mer och mer komplexa i sina system, medan människan bakom spakarna kanske inte alltid är lika allert att förstå instrumentens varningar. Dessutom reagerar vi ju lite långsammare än datorerna? A321 förblir mitt favvoplan iaf! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|