![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Haha, det är lugnt!
![]() Hasse är ju inget direkt jättevanligt namn på en 17-åring så det var inte så konstigt att du inte tänkte på en 17-åring då du läste namnet. ![]() Drar mig egentligen för att ge ut mitt riktiga namn på nätet men jag heter faktiskt det betydligt yngre namnet Hannes egentligen, men polarna brukar kalla mig Hasse. ![]() Tack alla för eran hjälp och era tips. Det kommer säkert att gå bra, även om jag är aningen spänd. ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tycker "Hasse" var ett najjs namn av dina polare.
Anders/ Vars far f.1930 är döpt till Hasse (vilket oxå är lite ovanligt) |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nu återkommer jag om hur flygresan upplevdes.
Såklart var jag rädd och skakade och grät och klamrade mig fast i armstöden och så (har värsta flygfobin). Men personalen var väldigt tillmötesgående och släppte ombord oss först, fick prata med kapten och kabinpersonal så det kändes väldigt betryggande, och det vart ingen tail strike (dock var jag väldigt orolig för den saken, hade om jag fått välja hellre flugit en A319 då jag hört att det är vanligast hos stora plan), men nu är jag åter igen rädd över hemresan och tänkte ställa ett par frågor om tailstrike. 1. Hur vanliga är sk tailstrikes? Hur många flygningar på tusen ungefär? 2. Vad händer med flygplanet efter en tailstrike? Bucklor? Brand? Bensinläckage? 3. Måste man gå tillbaks till flygplatsen efter en tailstrike eller kan planet fortsätta lyfta? 4. Hur känns en tailstrike i kabinen ungefär? Tusen tack på förhand! Hasse L ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Har aldrig hört om att en tailstrike orsakat en olycka. Bucklor ja, brand och bensin nej.
Lite kompletering om mina funderingar Boeing vs Airbus; Såg nyss en dokumentär om Turkish flight 1951, krasch i Amsterdam. Slutsats; Airbus och Boeing har två helt olika filosofier. Boeing vill att piloterna ska förses med information från datorerna, så att de kan göra nödvändiga korregeringar vid incidenter. Airbus däremot ser till att datorerna korrigerar möjliga fel. Just detta ledde till olyckan med Boeingkärran i Amsterdam. Skulle aldrig hänt med en A319/320/321. Flygplanen blir ju mer och mer komplexa i sina system, medan människan bakom spakarna kanske inte alltid är lika allert att förstå instrumentens varningar. Dessutom reagerar vi ju lite långsammare än datorerna? A321 förblir mitt favvoplan iaf! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|