Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-08, 21:53
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Frågor om att resa med Novair.

Nu återkommer jag om hur flygresan upplevdes.

Såklart var jag rädd och skakade och grät och klamrade mig fast i armstöden och så (har värsta flygfobin).

Men personalen var väldigt tillmötesgående och släppte ombord oss först, fick prata med kapten och kabinpersonal så det kändes väldigt betryggande, och det vart ingen tail strike (dock var jag väldigt orolig för den saken, hade om jag fått välja hellre flugit en A319 då jag hört att det är vanligast hos stora plan), men nu är jag åter igen rädd över hemresan och tänkte ställa ett par frågor om tailstrike.

1. Hur vanliga är sk tailstrikes? Hur många flygningar på tusen ungefär?

2. Vad händer med flygplanet efter en tailstrike? Bucklor? Brand? Bensinläckage?

3. Måste man gå tillbaks till flygplatsen efter en tailstrike eller kan planet fortsätta lyfta?

4. Hur känns en tailstrike i kabinen ungefär?

Tusen tack på förhand!
Hasse L
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-20, 22:24
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Frågor om att resa med Novair.

Har aldrig hört om att en tailstrike orsakat en olycka. Bucklor ja, brand och bensin nej.

Lite kompletering om mina funderingar Boeing vs Airbus; Såg nyss en dokumentär om Turkish flight 1951, krasch i Amsterdam. Slutsats; Airbus och Boeing har två helt olika filosofier. Boeing vill att piloterna ska förses med information från datorerna, så att de kan göra nödvändiga korregeringar vid incidenter. Airbus däremot ser till att datorerna korrigerar möjliga fel.
Just detta ledde till olyckan med Boeingkärran i Amsterdam. Skulle aldrig hänt med en A319/320/321. Flygplanen blir ju mer och mer komplexa i sina system, medan människan bakom spakarna kanske inte alltid är lika allert att förstå instrumentens varningar. Dessutom reagerar vi ju lite långsammare än datorerna?
A321 förblir mitt favvoplan iaf!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT