Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-28, 11:21
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Dalaras till Uppsala igen!

I was there

Fantastisk konsert! Så duktiga musiker och sångerskorna var jätteduktiga
Georgios var på strålande humör och han är ju bara sååå bra

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 12:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Santur, santouri eller helt enkelt hackbräde Kärt barn har många namn och fler än de nämnda . Ett urgammalt instrument:

https://www.youtube.com/watch?v=xPZdpVsTJpo

Karin
som också var på konserten, klappade händerna, sjöng med och grät nästan hela tiden. En tant i raden bakom skickade mig pappersnäsdukar.
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 12:34
Bengt Olov Bengt Olov är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014

Svar till Kenneth:

Nja jag vill nog säga att bouzouki är det mest framträdande instrumentet i rembetikon. Däremot inte när man kommer ut på öarna. Sen tycker jag allt att bouzoukin hade en nog så framträdande roll på konserten. Jag sysslar själv med rembetikomusik och spelar bouzouki så jag njöt hela konserten

Senast redigerad av Bengt Olov den 2014-04-28 klockan 12:36. Anledning: Felskrivet
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 12:38

Bouzoukin är det vanligaste och mest framträdande instrumentet i rembetikomusiken vilket i och för sig jag tyckte att det var på konserten också.
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 14:06
Athena46 Athena46 är inte uppkopplad

Jag var också på konserten i lördags och kan bara instämma i alla positiva ordalag. MEN var verkligen i valet och kvalet innan, eftersom jag av grekiska vänner i Grekland blivit ombedd att absolut inte gå dit. De menar på att Dalaras numera är mycket illa omtyckt - faktiskt hatad av många - och kallas korrupt, falsk etc. Hans äktenskap med en fd PASOK-minister har också med saken att göra. Nu ska man inte tro på allt men faktum är att det har kastats både joghurt och ägg på honom under hans konserter i Grekland nyligen, bl a under en konsert, som han gjorde gratis för mindre bemedlade utanför Atén.

Även jag vill rekommendera filmen Rembetiko av Costas Ferris. Den gick som TV-serie någon gång i slutet av 80-talet vill jag minnas. Tror jag spelade in den.....
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 15:06

För ett par år sedan uttalade han sig politiskt och uttryckte att det grekiska folket hade sig själva att skylla för krisen i landet och det blev ju inte så populärt. Det var efter det uttalandet som tomaterna och yoghurten kom fram. Jag vet inte om det fortfarande är tufft för honom att spela i Grekland men om det resulterar i att han gör fler spelningar i Sverige så....Han är en fantastisk artist och utstrålar värme när han står på scenen. Det kanske är det han ska hålla sig till
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 16:19
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Även jag var på konserten i Uppsala. Jag var imponerad av den värme han utstrålar och hans mjuka känsliga röst som också har en stor styrka.
Musikerna utstrålade känsla och kunnighet, sångerskorna var fantastiska och de fick också möjligheter att briljera var för sig.

Vi fick som grädde på moset, möjlighet att personligen tacka Georgios Dalaras personligen vid frukostbordet.

//Lena
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 23:25
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av lolis Visa inlägg
Ja du Karin Förra gången var ju helt magisk. håller med dig Michalis Tzouganakis var helt fantastisk.
Lolis

/Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:37.