![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det Eva skrev om som sällsynt var renodlat vegetariska tavernor, inte tavernor med traditionell grekisk mat. Och där har hon ju rätt. |
|
|||
|
|||
![]()
Men oj vilka påhopp det blev ang Arnes o Birgittas mat och uteliv,ja även Evas kommentar fick också en släng av sleven.Hmm
Smaken är ju som baken,delad!Jag tycker det är bara är kul att få läsa rapporterna om dagarnas gilla gång där i Paleochora och ser fram emot att få läsa om dem. Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag säger då det!
Arne o Birgitta, fortsätt skriva o äta precis som ni alltid gjort. Kram KR |
|
||||
|
||||
![]()
Lördag 4 Januari. Paleochora.
Det blir med all säkerhet lika vackert väder idag som under gårdagen. Vi inleder alltid lördagarna med att lyssna på Ring så spelar vi. Klockan nio visade utetermometern på 20 grader och solen skiner så vackert. Det är därtill endast en svag havsbris ute. Igår förmiddag gick vi ner på byn att se om den lilla delikatessbutiken hade öppet. Vi trånar ju efter att inhandla ett par burkar syltade apelsinskal av den sort vi fick i gåva av Kari och Arne. Men nej, den var stängd. Vi gick istället in på ouzerian invid frisersalongen att intaga förfriskningar. Så ner till viktualieaffären att kompletteringshandla. Hemåt vid ettiden att hålla siesta. Echaterine hade lämnat påsen med våra nytvättade kläder utanför dörren. Det var bara att hänga upp på det geniala torkstället varje studio är begåvat med. Vi brukar ge Echaterine en dusör på en tia som tack för att hon fixar vår tvätt uppe vid den konstiga tvättmaskinen på Yiorgos. Efter vederbörlig siesta gick vi ånyo upp till Water´s Edge att umgås med personal och gäster. Adriana hade eftermiddagspasset. Halv sex den raska promenaden upp till Methexis att botanisera i grytorna. Kyckling i ugn för Arne och Lamm med ärtskidor till Birgitta. Vi hade tänkt att i dagens snabbdagbok göra en utvikning angående diskussionen om matvanor i övärlden, men nu ser vi att detta ämne stötts och blötts på ett allsidigt vis allredan, och att vi ej har något att tillägga. Ja, möjligtvis då att en vänlig ton kalimeror emellan alltid är befrämjande för forumets trivselfaktor. Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Lördag 4 Januari” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg gleder meg med dere over det fine været
![]() Snøen på fjellene ![]() ![]() O g den gode maten ![]() Ha det fortsatt kjempegodt ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag säger också..fortsätt njut av tillvaron och den goda maten .
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ulla |
|
||||
|
||||
![]()
Skönt att vuxna människor själva får bestämma vad de ska äta och också får ge uttryck för vad de gill ar och även vad de inte gillar.
![]() Ha det så himla bra i kära Paleochora. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vi har det så himla BRA (och äter vad VI gillar) Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
http://www.thethirdeye-paleochora.com
Tips ang god mat och om ni gillar vegetarisk mat, missa inte The third eye, en veg. restaurang av hög klass i Paleochora. . Vet inte om de har öppet nu men värt att kolla. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har det så himla BRA (och äter vad VI gillar)
Birgitta. Bra! Instämmer! MARJA ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller helt med dig Birgitta, låt oss ha det himla bra och äta vad vi vill,
det tycker jag att alla skall få och ha. Paul |
|
||||
|
||||
![]() Söndag 5 Januari. Paleochora. Samma vackra väder parat med en formidabelt tjusig soluppgång präglar även denna dag. 18 grader allredan klockan halv åtta borgar för en temperatur runt 22 vid lunchtid. Ånyo läge för altanfrukost. Katten anlände redan vid halvsjutiden att få sin goda mat från gårdagens Doggybag. Vi har nu vistats här på Kreta i tre veckor, merparten av tiden i Paleochora. Nu har vi en vecka kvar här och så den sista veckan i Nea Chora och Chania. Hemfärden sker ju den 20 Januari. Idag är det städdag och städerskan Gina ska komma att rumstera. Vi håller på att ”Förstäda” vår studio så det ser prydligt ut när hon kommer. Igår förmiddag satt vi uppe på Water´s Edge att samspråka med övriga gäster och personalen. Efter vederkvickande siestavila under avlyssnande av lunchekot samt ekots lördagsintervju tog vi en sväng ner på byn att fotografera gränder samt inhandla en burk nescafé. Middag fick det bli på Methexis taverna nästgårds. Arne valde nogsamt i kökets sortiment och närde ett tag tanken på att beställa en jätteskål med Briam toppad med rostade getgenetialier, men han fastnade till slut för en ugnsbakad kyckling med citronsås och klyftpotatis. Maten skulle ju helst ätas upp… Birgitta tog en halvportion kyckling med goda grönsaker. Notan landade som sig brukar runt 17 € inklusive ett krus vitt samt bjudglas honungsraki. Bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Söndag 5 Januari” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att läsa detta och se på bilderna med LJUS. Här hos mig är det dystert och regnigt, när såg jag månne solen sist?
![]() Tack för att ni lyser upp min tillvaro med era rapporter! ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() (Nästa gång våra vägar korsas i ö-världen ska jag bjuda dig på en schnitzel. I vissa avseenden är ni sanna hjältar. Ni vet vad jag menar ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|