![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Bra tips Kari!!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Söndag 19 Januari. Chania.
En kylig morgon. Tidig frukost allredan 07.00. Denna morgon fanns ytterligare en gäst i matsalen. En Engelsman. Under förmiddagen igår gick vi ånyo tillbaka till saluhallen. Denna lördagsförmiddag var det liv och rörelse i hallen. Alla butikerna var öppna och besökarna många. Vi inhandlade en del förnödenheter att medbringa hem. Vi fick oväntat besök när vi satt på hörncafeterian i saluhallen. Det var Dettis och hennes man Per. De var ute på en shoppingrond. Vi har träffats tidigare vid en Kalimeraträff på Svarta Fåret här i Chania. Efter siestavila gick vi vid fyratiden iväg till Taverna Gallini belägen vid hamnpromenaden. Vår vän ”Lugnagatan” ,Stefan, väntade vid ett bord. Vi hade bett om ett sammanträffande för att få veta hur det ser ut med tiggare, nasare och fattiga människor i Chaniaområdet. Det blev ett mycket givande samtal under det vi åt den goda middagen. Birgitta kunde särskilt glädjas åt att Tavernan kunde servera hemlagad tomatsoppa. Middag och samtal tog tvenne timmar. Vi två tog hela notan som stannade på prick 50 € inklusive två krus vitt och ett bjudkrus från huset. Hem för tidig nattning. Av de fyllda tavernorna längs vår sida av hamnpromenaden kunde ingen grekkris förmärkas. Fullt med greker på varenda taverna. Bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Söndag 19 Jaanuari” Nu vid elvatiden har solen och värmen återkommit. Vi noterar 22 grader ute på balkongen. Mera troligt ska vi i afton gå och spisa middag på Svarta Fåret. Tavernan ligga ej långt från vårt hotell. Taxi till flyget är beställd till 08.00 måndag morgon. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Hem i morgon? Tiden har gått så fort, man skulle ju önska att ni var på resande fot hela tiden så att man här hemma kan njuta av era rapporter. Men, som man säger: borta bra, men hemma bäst!
![]() I väntan på nästa resa önskar jag er en bekväm och trygg hemresa. Tack Arne och Birgitta! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Stort tack för allt jobb ni lägger ned på att släpa med oss på resan. Ha det gott! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för att vi fått följa!Kran P o T
Senast redigerad av Athanasia den 2014-01-19 klockan 13:59. Anledning: obs...jag skriver kran |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
MVH zakka |
|
|||
|
|||
![]()
Trevligt att fått följa Er resa i både text och bild!
Ha, en fin hemresa!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag önskar er en trevlig hemresa och tackar för trevlig läsning under er resa. Även ett tack till våra möten under julen. Som jag skrivit tidigare, kul att träffa er.
Lena |
|
|||
|
|||
![]()
Jätte mycket Tack!
![]() Det har betytt så mycket för mig att kunna följa er var dag i er vardag. Det har förhöjt min tillvaro här i vinter - regn Sverige. Håller med de tidigare svaren från Sanny12, Zakka, Massa, Alala, Athanasia, osv.... med flera! ![]() God Hemresa till Er Arne och Birgitta! ![]() Allt Gott! ![]() Marja |
|
||||
|
||||
![]()
Tusen tack för denna resan!
Jag önskar er allt gott o det inkluderar en behaglig resa hem. // KR |
|
|||
|
|||
![]()
Arne och Birgitta tusen tack för denna resa,kommer att bli lite tomt nu när det inte finns en dagsrapport att läsa.
Välkomna tillbaka till Sverige och kylan,här i Boden är det just i detta nu -32,8 grader.Frågar du mig så tycker jag att det ONÖDIGT kallt ![]() Än en gång tack för denna resa!! Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tackar också så mycket för era dagliga rapporter! Era vinterresor har fått mig att allvarligt fundera på att göra en lågsäsongsresa till Kreta någon gång. Ha en trevlig hemresa och välkommen till ett kylslaget Norrland
![]() Maria, från ett Norrbotten i -30 grader |
|
||||
|
||||
![]()
Varmt tack för en spännande resa!
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för denna tur och välkommen hem till kalla nord -31 ikväll. Fina bilder och intressant läsning
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
A och B! Jag är inte lika morgonpigg som ni är, utan har därför börjat dagen med att, fortfarande under duntäcket, läsa den senaste rapporten från Kreta. Sämre uppvaknande kan man ju ha, så det blir lite trist att det nu blir ett uppehåll till er nästa greklandsresa. Tack för den här tiden och välkomna hem till en temperaturskillnad om närmare 50 grader!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Riktigt så hemskt som 50 graders temperaturskillnad är det inte. Vi har -15 men även det kan ju kännas kallt men lindring i kylan väntas. Det är Norrbotten och norra Västerbotten som har haft riktigt kallt. Här i Umeå har det varit ganska normalt den sista tiden men mindre snö än vanligt. Eva
|
|
||||
|
||||
![]()
Stort, stort tack för alla rapporter och alla bilder.
![]() Det är otroligt så fort tiden går. Nu sitter ni på planet hem, och jag ser redan fram emot när ni sitter på planet ner till Grekland igen. ![]() Välkomna hem! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tusinde tak for rejsen. En trøst, at I snart skal afsted igen
|
|
||||
|
||||
![]()
Måndag 20 Januari. Athen Airport
En vacker morgon även idag, men lite blåsigt på morgonen. Vår förbokade taxi hämtade oss vid hotellet prick klockan åtta för färden ut till flygplatsen. Resan tog 20 minuter och föraren äskade 21 Euro i åkdonslega. Han fick 25 för lugn och säker körning. Våra tvenne ränslar incheckades på genomgående bokning och tar vägen till Stockholm utan vår medverkan. Så skönt. Igår vid femtiden gick vi ut att finna Taverna <svarta Fåret, belägen endast ett par hundra meter från hotellet. Vi (Arne) lyckades ändock med konststycket att styr stegen fel. Vi hamnade vid en stor fotbollsstadion men kunde via att följa strandvägen trassla oss tillbaka till området bakom hotellet. Där fann vi en liten Taverna, men de serverade bara ekologiskt odlad mat, så det fick i stället bli ett vederkvickande krus vitt vin. Vinet var säkerligen ekologiskt det också, det smakade som Gubben Carléns snabbvinsats, färdig på 14 dagar… Så rundade vi vårt Hotel och gick in på den fina tavernan Glossitses där vi spisade för ett par dagar sedan. Arne fick sin goda lever och Birgitta sin goda soppa. Arne ömmade för en smutsig och luggsliten strykarkatt som lagt sig under en parkbänk vid kajen. Genast beställdes ett stort fat med ”Small Fishes” de där grillade småfirrarna vi aldrig äter att traktera katten med. Fiskfatet kom snabbt in och Arne agerade kypare och bar ut fatet till den hungriga katten. Åtgärden var nog mera behjärtansvärd än väl genomtänkt. Från ingenstans dök det upp ytterligare ett tiotal strykarkatter och ett vilt slagsmål uppstod. Tallriken välte och firrarna for åt alla håll. Nog om detta nu. Hem till Hotellet att natta vid niotiden Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Måndag 20 Januari” Nja, strax och strax,, Vi får försöka när vi kommer till Copenhagen om ett par timmar. Nätet här har segat ner sig... Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla stunder, därnere och hemifrån här.
Superkul i vanlig ordning. Ha set gott! Hälsar Paul |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|