![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Skam den som ger sig, häng i Mikke,
så j-dra komplicerat äre ikke ( egentligen ) ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...nej, du har nokk rätt, Tompan....
Jag har ju ett eget ordspråk: jag tar god tid på mej, och så blire inte särskilt bra heller.... ![]() Men som sagt,jag ska kika lite mer imorrn,så fåvi se hure blir på fotofronten.... Smyger lite på en Canon G11, en sån däringa kamera som Riitta har. Den verkar rätt ok och numera kan man få en sån ( beg) för runt 1000-1500 SEK på Ebay.co.uk.... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...idag,söndag, har jag lyckats ladda ner iPhoto.Den häringa, nya versionen skiljer sej markant från den som jag har på min gamla Mac.... Har t.o.m lyckats ta och ladda ner nåra bilder idag, för jag fick besök av min gamla ( 90 år)chef Lisa, som en gång anställde mej på Högskolan, som det hette då.... Hon är en riktig krutgumma,och jag har försett henne med bl.a en jättestark pannlampa, för hon ångar omkring på en trehjuling.Hem till mej tog hon färdtjänst och dom tog med trehjulingen också, så den tog hon hem i snövädret, efter att ha fått ärtsoppa och ostmacka samt the hos mej....
Nu kan jag ( snart..) plocka bort min gamla Mac, samt ta ur hårddiskarna, och sen använda en av dom som extern disk för bilder. Till veckan får jag support av en kompis, som är datatekniker. Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...å apropå semesterkort och kameror:
igår så fann jag och vann/köpte mäg en Canon G 11 ifrån Japan på Ebay.Den Canonversionen har jag spanat på nåt år eller så, och så fotar ju Riitta me en sån go kamera och får ju så fina bilder. Hursomhelst, så kostade den ca 1100 SEK och dessutom med fri frakt från Japan... ![]() ![]() ![]() ![]() Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
[quote=Mikke;326634
den "nya" G11:an får ju förstås hänga me till Karpathos.... ![]() ![]() Mikke[/quote] ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...ja, jag hoppas att bl.a få med mej den nya Canonen, för idag fick jag mail om att kameran ( Canon G11) är skickad från Tokyo. Något luttrad vad det gäller transporttid har jag dock blivit, för t.ex från Kina kan det ta bortåt två månader i värsta fall...och Japan ligger väl ännu längre bort....
Jag har redan skickat efter några extrabatterier+laddare, för är det nåt jag avskyr, så är det när dom kroknar,just när man fotar på som bäst.... Fick också besked idag om att rum är bokat på (Rhodos) www.mango.gr, där jag ju brukar bo. Nästa vecka får jag se till att få vykortet över Elias Kafeneion i Menetes blir tryckt, för nu rasar det på, och det är lätt att tro att man har jättemycket tid till allt som ska vara klart......Jag brukar gå i den fällan ( nästan ) varje gång... ![]() ![]() Att man aldrig lär sej..... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
.....idag,söndag 9 mars, pinglade jag Chroni, för att höra hure gått med den nya kockanskaffningen till Pelagos...alltid ett intressant ämne...
Jodå, sa Chroni, han hade fastnat för en kille från Athen, som skulle komma till Karpathos om några dar, för att träffa grabbarna, samt kanske förhoppningsvis, laga mat för dom att avnjuta.... Sen berättade han att han snackat med den killen som satte in dörr plus karm till herrarnas toalett. Så han ska dit och mäta in en ny dörr till damernas plus ytterdörren,så i bästa fall sitter dom där när jag kommer ner.... ![]() ![]() Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
....efter samtalet med Chroni, så ringde mobilen mitt i ett annat samtal....Det var ett 0030-nummer, så jag avslutade det pågående, och det var minsann Andreas Diakidis som ringde !! Inte så ofta jag får ett pingel av honom i min mobil, så jag sa att jag ringer upp via Skype.
Han var hemma och lät pigg och glad. Förberedelserna för sommarsäsongen hade börjat, han hade varit uppe vid Garden Villa och klippt buskar,etc. Palmerna tar vi väl tillsammans, han vill ta jättemycket och jag vill ta lagom, och så hamnar vi väl nånstans i mitten, haha....Han vill att palmerna ska se ut som anananas, med bara några grenar som står rätt upp.... Frugan Maria kommer hem i mitten av april med sönerna Logothetis och Minas, som pluggar på nån skola på Cypern, och då får ju Andreas hjälp med att dra igång hotellen,för Maria har koll på det mesta... ![]() ![]() Han var fortsatt rökfri sen ca 4 månader,och det är ju strålande !! Glömde att fråga om hans gamla Vespa fortfarande funkar, men det gör den väl, annars hade han väl sagt det... Lite staket fanns ( för mej..) att måla på Zephyros, och det hade visst målats färdigt inomhus också. Annexet är ju klart och det blev ju riktigt fint. Bokningarna var bra, ca 10 % mer än förra året,så det ska bli kul att se vikka som dyker upp i vår..... ![]() ![]() Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...och igår kom kameran, Canon G 11 från Tokyo.....FEM DAR !!! Ohemult snabbt, och dessutom endast 30 pix för att lösa ut den...oh,lycka !!
.Kameran är ovanligt fin,med batteri,rem och laddare. Däremot har jag inte lyckats få datorn ( iMac ) att ta emot bilde änr.... .Möjligen kan de bero på att jag inte formaterade minneskortet i kameran, eller oxo ere(kanske) för stort...(16 GB) Nånstans kan man också visst se hur många exponeringar kameran har gjort... .Nu vare japanska i menyn, vilket gjorde att jag var tvungen att ladda ner en handbok över kameran, och där uti stod det hur man ändrade spräk...(sid 22 ) Dock fanns det endast japanska och engelska, så jag behövde inte tveka länge.... ![]() Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
.... så då behöll du naturligtvis japanskan! Haiii!
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
..Arigato, Masse....
![]() Näe,du nu ere english som jeller.... Sen formaterade jag minneskortet och vips!...när jag (efter en stund) kommit ihåg att sätta i sladden i datorn,å inte BARA i kameran,så ramlade de första,två bilderna in i datorn....hurra !!! ![]() ![]() ![]() Jag har (naturligtvis) blivit allt latare på gamla dar, för nu sätter jag sladden i kameran och importerar på det sättet, istället för som förr, då jag tog ur minneskortet och satte det i en läsare, som sen sattes direkt i en USB-port på datorn.... Jag är nu lycklig ägare till fyra, mer eller mindre fungerande kameror....kan de bli bättre ?? |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är också lycklig. Många Karpathos-bilder att se fram emot framöver. Snyggt jobbat Mikke!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Haver nu tagit nåra bilder me G11:an och den känns helt ok. Dock har jag inte lyckats få igång blixten,fast jag fotat på Auto under båtpresenningen....Antingen har jag på nåt sätt stängt av den, eller inte satt igång den......Fast på Auto borde den själv läsa av ljuset å smälla av blixten.....tycker jag... Det finns en blixtfot på kameran, och separat blixt har jag men använder mkt sällan....Får lusläsa manualen i helgen.... ![]() Vaknade före sex i morse, typiskt när jag har sovmorron.... Satte på datorn och se där !! Mail från Karpathos... ![]() ![]() Det var tandläkarn, som lät meddela att han var medveten om min (snara) ankomst, så nu kan jag (med relativ visshet..) hoppas på professionell tandvård i april... Det är ju inte billigt att gå till tandläkarn här hemma, och det gäller att ha koll på gaddarna, så att man har lite respengar kvar till Grekland.... ![]() ![]() Är det nån mer Kalimist, icke boende i Grekland, som varit hos tandläkare där ?? Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Vi är nog några av de 10%
![]() Jag och min kompis Martina åker ner den 22 maj! Skall bli underbart att se och uppleva Karpathos igen |
|
|||
|
|||
![]()
Grattis till Karpathosresan !!
Men vid den tidpunkten haver jag nokk hemfarit, misstänker jag....men man vet aldrig, ska försöka ta fem veckor,vilket innebär att jag ska/kan va tibax på jobbet 26 maj..... ![]() Mikke 10% av vaddå, förresten?? |
|
||||
|
||||
![]()
10% mer bokningar än förra året
![]() Hoppas du är kvar när vi kommer! Det hade varit kul att ses ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Mikke,
Om du läst mina månadsbrev, hade du känt till mina erfarenheter av tandläkaren Georgios i Ierapetra. Helt otroligt bra och han tar heller inte betalt för alla tandbekymmer. Inte ens för fru och vänner. Jag har nu haft en trasig fyllning. Jag skippar Folktandvården här och lagar den hos Georgios, när jag åter är på plats. Det tog 10 år innan Folktandvården i Östersund uppnådde den nivå av utrustning, som han har på Kreta. /Jannis |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Receptet för ett "bra" liv är ju ett dåligt minne å en god fysik.... Måhända jag är kvar,brukar förvarna på jobbet att datum för hemkomsten är flexibelt... ![]() Ylva, grattis till bra tandvård i Grekland du mä !! Min käftis har oxå bra utrustning, sekunden efter röntgen, ser jag också resultatet..... Han är dessutom tandkirurg,men vad det egentligen innebär kan jag bara ana....men det låter betryggande... En trevlig helg anbefalles Eder Alla å det bestämdaste... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...idag haver jag pinglat Karpathos, och lyckats bl.a få tag i min tandläkare Spanos. Det var trevligt att faktiskt få PRATA med honom....
![]() ![]() ![]() ![]() Sen surrade jag lite med Mimis Panarethos, Chronis brorsa och slutligen fick jag tag på Maria Diakidis,frugan till Andreas, och hon och tvillingsönerna var fortfarande kvar på Cypern, men kommer hem den 10 april. Sen är grabbarna färdigpluggade på Cypern, och enligt Maria så har dom fått bra betyg. Angående kameran G11, har jag fått den att blixtra idag,det var oväntat....Inte för att jag använder blixt, men nån enstaka gång kan den ju vara bra att ha.... Imorrn ska jag försöka få tag i Chronis,för att höra hure går me toalettdörrarna på Pelagos... ![]() ![]() Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Vi går hos tandläkare här i Chania när vi är här över vintern ,Vi har tur för hon är utbildad på Karolinska i Sto och pratar flytande svenska ,Duktig och ett lätt o försiktigt handlag. För övrigt har rest,Doloma varit stängd i 2 mån,hade inte du släkt där ? Vi vet inte vad som hänt ,men dottern såg ledsen ut sist vi såg henne, De skall öppna i april igen sa hon då, men då har vi åkt tillbaks till Sverige
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|