Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-28, 11:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: till Karpathos april 2014

..tack alla for snaella kommentarer!!
Idag, mandag 27 april kom jag ut saecken lite tidigare aen vanligt...Efter dusch och frukost ringde jag Chronis, och vaeckte honom... Sen traeffades vi hemma i hans morsas laegenhet, och foro sedan till jaern-och faergaffaeren, daer vi kopte sandpapper,penslar och faerg till toalettdorrarna pa Pelagos. Efter detta foro vi vidare forbi PotPurri, daer det ligger en del affaerer som saeljer speglar,ramar,badrumsgrejer,etc.....
Vi voro peau jakt efter tvenne speglar med ram, att saettas upp i varje toalett. Vi bestaellde tvenne speglar med ram, att avhaemtas imorron, sen kikade vi pa lite tjockare och finare toalettstolssitsar, ety de tunna i plast icke aero so skona att sitta peau...
Damen foreslog att jag skulle inkomma med ett ex av de redan installerade, vilket jag instaemde i,sa endera dan tar jag loss en sits fran Pelagos och far till affaeren....
Sen minst fyra krokar, dom skruvar jag forstas fast pa en fin planka, som sen skruvas fast i vaeggen....
Slutligen, en fin bild,av foreslagsvis, det gamla Pigadia eller nat annat tjusigt.....
Chronis hade parkerat lite trangt, sa han stack och jag stack oxo, fast upp till posten, som till min fortjusning var oppen.(varit daer fyra ganger,och alla ganger staengt)...Daer inhandlade jag fem st frimaerken, och skrev raskt ett vykort ( det fran Elias Kafeneon) till en liten tjejkompis (Line,8 ar) pa Lamberget,Karlstad.
Sen forbi Italienska Huset, daer jag kikade in hos Andreas och haelsade pa en grekisk dam, Helena, fran Piles. Sen upp i huvudhuset och titta in hos Dimitri Sevdalis, han med vaexhuset. Dock var han djupt involverad i grekisk administration samt hade kunder,sa jag fikade med nagra andra i samma rum. Nu pa Zephyros, vadret aer baettre aen igar, men en del moln finns peau himlen, men vindarna aer svaga.....
Nu aer det nog dax for lunch, och jag sticker till Nenas Tavern, for jag har med mej en bit lagrad Praest-ost (Kvibille eller Allerum) som hon ska fa smaka peau.....Sen blir det till Pelagos for att se hur jobbet ska laeggas upp....Det finns en del skrot (de gamla dorrarna,etc) peau baksidan, och dom maste forslas bort...
Den gamla soptippen, som lag pa hojden mellan Amopi och Pigadia, aer borta och den nya ligger visst VAELDIGT langt bort, sa Andreas, utan att bli specifik...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Har du hört något om Elias Mikke?
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 12:48
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du hört något om Elias Mikke?
Jag fick kontakt med Elias igår. Han är fortfarande i USA och mår inte så bra, säger han. Har inte kontaktat sonen George än; vet bara att han också är i USA för att ta hand om sin far. Du hittar dem båda på FB, om du skulle ha lust att kontakta dem direkt.

Karin
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag fick kontakt med Elias igår. Han är fortfarande i USA och mår inte så bra, säger han. Har inte kontaktat sonen George än; vet bara att han också är i USA för att ta hand om sin far. Du hittar dem båda på FB, om du skulle ha lust att kontakta dem direkt.
Tack Karin, även om det inte var roligt att höra. Har haft kontakt med honom tidigare i år, fick då höra att han skulle öppna till våren. Men så verkar det inte nu.

Ledsen för att jag kapar din tråd Mikke.
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 18:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Mikke, hur går det med tandläkarbesöket

Riitta
Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 13:52

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Mikke, hur går det med tandläkarbesöket

Riitta
Tisdag 29 april.
Janne, kapa vikken av mina inlaegg naer du vill,det aer bara trevligt att bli "kapad"

Riitta, jag ska te tannlaekarn imorrn, onsdag kl elva...Var uppe idag och kollade tiden. Deau ska jag oxo fa den flaska vin, som sekreterarn lovade mej for tva-tre ar sen....Hon bor i Othos, Karpathos lilla vindistrikt,verkar det som....
Idag var Minas pa Garden Villa vid tiotiden, sa jag ringde English Jon ( Jonathan Preece ) som kom strax efter med sin tuffa bil och motorsag....Sen sagade han upp den ca 2 meter langa stocken, som lag vid parkeringen. Den var raett tjock och tung, sa det var inte helt enkelt. Naer det var klart, hjaelpte jag till att lasta bitarna pa hans Toyota, och sen foljde jag efter med scootern och lastade av hemma hos honom.
Den hoga benjaminfikustraedet pa framsidan, som har delat sej i tre delar, ska Andreas och jag kapa ner bit for bit pa lordag, for hand...Ingen ide att dra upp en motorsag daer....Baettre att kapa lite peau om peau, sa ser man hur det blir....Den stammen naermast balkongerna tar vi bort, sa det blir lite avstand fran kronan till balkongerna...Dels for mossen, som kan klaettra och komma in i huset, och dels for ( ev regn) som kan hamna pa balkongerna....

Sen efter avlastandet hos English Jon till faergaffaeren och kopa spackel till dorrarna pa Pelagos. Naer jag kom dit, sa var Chroni och Olga i full faerd med att klippa ner gronskan naermast vaegen. Jag knallade in till "mina" dorrar, och spacklade. Sen kollade jag dorrkarmen till damernas, och den var ganska dalig daer den lag mot teglet. Da gjorde jag rent och skar bort det daliga traet, och nu far det torka, sen tar jag och fyller med lim.Forsent att byta ut ramarna, for nu till lordag kommer den nya kocken, och det ska fejas och grejas....
Traeffade Dimitris Panaretos daer oxo, han jobbar med att kolla elmaetare pa halvtid, och far runt hela on och aeven Kassos,berattade han.
Nu aer jag pa jakt efter en dammsugare, for att suga bort allt lost mellan dorrkarm och vaegg, innan jag limmar.....
Fint vaeder idag, labra brisar och lite moln...Fullt med folk vid poolen och Limanaki har ocksa borjat feja....Thanasis ( MotorCarpathos) nyikopta haest, star vid bron och kaekar graes.....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 12:58

Onsdag 30 april..........
Sov inte mykke i natt, boken var for bra.... Somnade vid fyratiden och gick upp halv atta. Hann kopa lite lim till Pelagos och dessutom kikade jag ner pa Limanaki, och traeffade aegaren Savas. Han stod och malade och sag glad och trind ut. Hans hogra axel hade opererats for 4:e gangen,sa han hade lite ont,men var glad aenda....Han hade en kille till hjaelp. Sen var det dax for tandlaekarn, och jag var daer vid tio i elva. Daer traeffade jag Eva Angelos, den damen som jag bodde forsta tiden hos,hon hade vurt till oftalmologen (ogonlaekaren) som har hyrt in sej hos tandlaekaren Spanos.
Efter att ha vaentat i en timme och 15 minuter var det min tur.....Fick en spruta, och sen vare borra peau....
Som vanligt gick det raett fort, men just nu aer halva kaeken forlamad, sa jag vaentar med att kaeka.
For ner till Pelagos, och daer var Chroni,hans brorsa Manoli, samt den senares son Dimitri, samt Chronis dam Olga och slutligen Minas, den forre aegaren av Scala.....
Jag fixade lite inne pa toaletterna, och nu sitter jag pa Zephyros, innan det blir lite lunch, antingen hemma eller pa Nenas Taverna....
Fint vaeder idag och imorrn kommer det mera gaester hit till Zephyros....
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.