![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hvilke billeder! Du er en dygtig fotograf.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
TACK, det var snällt sagt!!..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kramar till dig från oss som längtar till Amorgos!
|
|
|||
|
|||
![]()
Kram tillbaka!!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bilden på åsnegubben är så vacker!
Vi klarade av att gå upp till kyrkan i Potamos sen la både vi och kameran av i hettan. Välkommen till Katapola i afton med Skopan. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Som jag längtar efter att klockan ska bli 19.20 så jag får gå ombord.. på Scopelitis.. idag har jag inte fått mycket gjort förutom att jag har packat ihop mina grejer och ätit lunch...tänk att man kan få resfeber över en så kort resa.. ![]() Sunny (som slappar på balkongen på Mikes)... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Lördag 31 maj
Avresedsg från Egiali till Katapola.. sååå långt.. ![]() Packade det mesta på förmiddagen, sen gick jag ut på en kort promenad och därefter lunch på en jättetrevlig taverna, som heter Korali och ligger lite ovanför mitt hotell! Killen som serverade var supertrevlig och vi hade en givande pratstund. Han förstod inte varför jag skulle lämna Egiali för Katapola, han menade att det är ju bara en hamn. Tänk så olika man kan tycka.. för mig är Katapola mer genuint, Egiali är mer turistigt, visst det är mycket vackert med byarna och de fina vandringarna man kan göra där omkring det är otroligt vackert! Men fina vandringar kan ju göras även från Katapola. Fick inte mycket gjort idag eftersom jag visste att snart ska jag iväg.. betalade Theo på Mikes för mina 14 nätter och tackade för tiden som varit! Ett hotell som jag verkligen kan rekommendera, rent och fräscht, AC, safetybox,.satellittv, WI-FI, kylskåp och det bästa av allt den fantastiska utsikten över havet och bergen. Så var det då dax att bege sig de få stegen till hamnen runt 19.00 gick jag ner och satte mig och väntade på Skopan, så kom hon då runt 19.20, punktlig som vanligt! Så härligt att färdas med denna båt, lugnt och stilla till havs, satte uppe på övre däck i stort sett hela den långa resan, som tog långa 30 minuter.. ![]() Hejdå, Egiali..vi ses snart igen... Sen rundade vi berget och då äntligen i Katapola igen.. Så var hon då hemma igen Scopelitis i sin hemmahamn...och jag var tillbaks där mina Amorgosäventyr startade den 4 maj, oj så fort tiden har gått, men så mycket jag fått uppleva, är så tacksam!!.. Roomsare var förstås på plats som alltid, Maria vinkade åt mig när jag steg av båten och pekade mot Pension Amorgos att jag kunde gå dit.. lämnade mitt bagage innanför dörren, sen gick jag ut igen och mötte Maria, fick en stor KRAM och en puss på båda kinderna, vilken söt gumma.. Vilket välkommande!!.. ![]() Fick ett mysigt rum med delvis havsutsikt, jag kan se Skopan iaf.. ![]() Verkar vara i stort sett fullt på hotellet..så mycket turister nu så det känns som att komma till en helt ny by! Packade upp det mesta och gick sedan ut för att inhandla det nödvändigaste för frukosten imorgon. Har även denna gång fått Marias egen hemma gjorda goda likör som välkomstdryck!..Så god!!.. ![]() Nu ska jag snart "natta " mig, för imorgon väntar nya äventyr!! Sunny(direkt från Katapola).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Söndag 1 Juni
Strålande morgon, idag blir det varmt!! Efter en god natts sömn i Pension Amorgos underbara säng, blev det balkongsittning nästintill hela fm, frukosten smakade extra bra idag!! Scopelitis avseglade runt 06.00 inget som jag hörde.. trots att hon ligger alldeles utanför hotellet. Istället för Scopelitis låg en fin fiskebåt på Skopans plats när jag slog mig ner vid frukostbordet.... Fick kontakt med Arne och Birgitta per sms, de vill träffas över ett krus vitt, men då var jag precis på väg ut för att ta mig ett dopp i THE BIG BLUE.. vi bestämde att vi skulle senare i eftermiddag. Jag drog iväg mot Eleni Hotell och vidare förbi på den vägen som går längs kusten och som är så vacker! (vilken jag berättat om tidigare i denna tråd)..efter cirka 20 minuter hittade jag min drömstrand där jag kan vara helt för mig själv, dessutom upplevs havet som renare när man kommer bort från hamnen. För att komma ner till denna strand får man gå nerför ett stup, gäller att passa sig vart man sätter fötterna. Här går man ner, vid det lite "udda" huset som jag tidigare fotat och visat här.... Underbart skönt med en simtur idag, det blev många dopp under de timmarna jag var här, nu uppskattar jag verkligen dessa baddagar då jag tidigare till största del mest vandrat... Vid 15.00 var jag nöjd och klättrade upp för stupet igen.. ![]() Visste vart jag ville gå och äta, på Kapetan Dimos, så trevligt där! Skickade sms till A&B och talade om vart jag var och fick genast svar att de kommer dit! Vart sugen på pasta idag med grönsaker och ostsås, väldigt god och ett litet krus vitt, efter en stund kom A&B och vi hade en riktigt trevlig pratstund om allt mellan himmel och jord. Så trevligt att träffa Kalimera vänner IRL, det händer ju inte så ofta! Efter en stund gick Arne in i tavernan, tänkte att han ska väl på toan eller nåt.. sen kom han ut igen med ett finurligt uttryck i ansiktet, sen säger han att nu har jag betalat din lunch den bjuder vi på! Jag vart alldeles paff..MEN tack så mycket utbrast jag till sist!! Sådana är vi säger Arne då!! Vilka snälla människor!!.. ![]() ![]() De gick sen vidare till en annan taverna för att äta och jag blev kvar på Kapetan Dimos (vi ska ses en annan dag igen), jag beställde en frappe och satt kvar och bara njöt av folklivet, Scopelitis kom in i hamn igen och de kom ytterligare några nya turister men inte så många! En bild på Kapetan Dimos taverna och ägarens svarta katt som är helskön, hoppade upp i mitt knä, inte för att tigga utan bara gosa... När jag sen skulle betala för min frappe, säger den supertrevliga tavernaägaren.. den bjuder jag på.. ![]() Han tyckte också det var trevligt att jag kommit tillbaka till Katapola, så gulligt att han kom ihåg mig!.. ![]() Imorgon väntar något nytt runt hörnet... ![]() Sunny ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Sunny!
Vad härligt du har det, jag skulle vilja vara på Amorgos nu! Visst är Skopan fin? Jag tror du har fått rummet som jag hade 2007...häftigt! Imorgon ska jag träffa Lissi! ![]() Ha det bara allra bäst! Kram från Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det kändes lite snopet när det bara tog 30 minuter till Katapola från Egiali... hade gärna fortsatt några timmar till ombord!!.. ![]() Ha, det så trevligt med Lissi imorgon!! Vi hörs!! Kram |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Tack, det blir säkert trevligt imorgon! Ha själv en trevlig dag imorgon! Kram |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Kul att du är tillbaka i Katapola igen. Egilai i alla ära, men Katapola är bäst. Tycker jag. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Känner som du, Janne.
Ska bli intressant att höra i slutet av din resa Sunny, om du fortfarande tycker att Egiali "slår Katapola med många hästlängder"... Det är märkligt det där, var man trivs och känner sig hemma. Vad det är som gör det. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
MEN väldigt turistiskt i själva Egiali, helt uppbyggt för turism med ALLA små souvenirbutiker,där det mesta är svindyrt!! Men skulle kunna tänka mig att istället bo i någon av de fina byarna nästa gång tex Langada som är min favorit av de tre, den vackraste!! Nu har jag ju iaf något att jämföra med, så då vet jag exakt vart jag ska bo när jag återvänder i höst, vilket jag funderar starkt på att göra! Så nu när jag känt efter mer så vinner KATAPOLA över Egiali, mkt pga närheten till Chora och det är mer genuint och mysigt här! Återkommer senare med dagens färska rapport!! Sunny (som nu är hungrig, ett tavernabesök blir närmaste aktivitet).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Måndag 2 juni
I natt vaknade jag vid 03.30 och vart klarvaken, kikade ut på balkongen och det var ju förstås Bluestar som anlänt runt 03.00... vet inte om jag blev väckt pga av det eller om jag bara vaknade ändå! Jag somnade om en stund men sen gick jag upp igen runt 05.30, tog fram kameran och lyckades få med både Bluestar och Scopelitis på samma bild innan de båda drog iväg runt 06.00. Jag somnade sen om och sov ett par timmar till... Sen frukost som vanligt på balkongen, idag kände jag för att röra på mig lite mer, så jag bestämde mig för att gå vandringsleden till CHORA som är så fin, den tröttnar jag aldrig på, känns lättare att gå den nu när jag känner igen vägen så bra! Efter under en timme var jag i charmiga Chora igen, uppmärksammade att tavernan To Xyma fortfarande inte har öppnat för säsongen trots att det nu börjar att bli rätt så mycket turister! Vandrade upp igenom Chora, nu började jag bli sugen på något lätt att äta och dricka så jag slog mig ner på den jättemysiga bistron Kathodon... Härliga omgivningar här att vila ögonen på... Beställde in youghart med frukt och honung samt en frappe, gissa om det smakade underbart gott!!.. ![]() Här skulle jag kunnat sitta hela dagen och njuta, kika på folk som passerar förbi.. underbar atmosfär! Sen strosade jag omkring i de trånga gränderna och tittade in i de små butikerna, köpte lite hemmagjord likör i fint målat Amorgosmotiv i en liten glasflaska.(det ska jag njuta av när jag kommer hem till Sverige och drömma mig tillbaka till Amorgos.) Så fint med all blomsterprakt i Chora, här får jag nog ta och bo någongång... Sen sprang jag på Marias dotter Eyaggelia som var på väg ner till Katapola för att möta upp en båt med gäster till hennes hotell i Chora.. hon frågade om jag ville ha skjuss ner, eller om jag ville gå, jag valde att åka med henne i bilen ner, det hade blivit så varmt och jag hade slöat till under fikapausen. Det var några nyanlända som steg av båten men inte så våldsamt många., fler lär det ju bli senare i juni. Senare kände jag för att gå över till Xilokeratidi sidan, alltså byn som ligger på motsatt sida av Katapola och sätta mig på någon mysig taverna nära havet. Hittade en som heter Karamel, väldigt mysig! Ikväll åt jag fisk och det var underbart gott med lite vitt vin till!. Inte helt fel med den här utsikten över Katapola på andra sidan.. Inte så mycket folk där men de flesta går ju ut mycket senare och äter, men det är inget som jag föredrar, brukar bli runt 19.00 för min del. Nu ska det visst bli lite nederbörd i natt och imorgon, lite svalka igen tar jag gärna emot! Nu vet jag inte om det blir så mycket mer att skriva om förrän jag ska ge mig på vandringen till Stavros, samt när jag ska vara privatchaufför åt A&B kan ju bli något att skriva om.. ![]() Nu är jag trött! Lågtrycket påverkar mig, blir nog tidigt i säng! Kalinichta!!! Sunny(direkt från Katapola) ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack än en gg för fina bilder och trevliga små berättelser! Jag läser varje dag...
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag läser också varje dag och längtar - fina betraktelser!
|
|
|||
|
|||
![]()
TACK!!.. Härligt att få längta till paradiset Amorgos..
![]() ![]() En återresa i höst kommer att bli ett "måste" för att överleva den låååånga vintern!! Sunny(som slöar på rummet pga lågtryck och lite regn idag i Katapola).. ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|