Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-24, 16:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Flygbiljett bokad till 11 maj 2015

Ombokning gjord......velig som jag är.. ..SAS..har ju 24 timmars öppet köp med full återbetalning.. så jag avbokade och har NU ist bokat med NORWEGIAN till ATHEN den 22 april(656 kr)ingen större skillnad i pris!

Kändes så långt till 11 maj.....har dessutom aldrig varit i Grekland i april.. fyller dessutom år den 25/4 och har inte heller firat födelsedag i Grekland någongång.. så det ser jag framemot nu!!..

Är medveten om att vädret i april och maj kan vara ostadigt och kanske inte lockar till så mycket bad.. MEN.. denna resa kommer att vara fokuserad på vandringar och då tror jag att denna tid på året är perfekt för detta!

Åh..det börjar redan pirra i kroppen när jag tänker på denna resa.. ..

Sunny(som längtar ner...)
Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 16:18
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi har bokat med Norweigian till Kreta från Köpenhamn den 28 april! Tror vi betalar 3500:- inkl. Bagage. Finns säkert billigare, men detta passar oss utmärkt! Känns gott att ha något att se fram emot nu när mörkret smyger sig på
Hälsar Lena PG och Nisse
Svara med citat
Gammal 2014-10-24, 16:22

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg Visa inlägg
Vi har bokat med Norweigian till Kreta från Köpenhamn den 28 april! Tror vi betalar 3500:- inkl. Bagage. Finns säkert billigare, men detta passar oss utmärkt! Känns gott att ha något att se fram emot nu när mörkret smyger sig på
Hälsar Lena PG och Nisse
Grattis, det var väl ett bra pris om det är t/r för två personer!..
Ja, underbart att ha något att se fram emot, april blir en bra månad att åka till Grekland!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 08:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Haha! Ja, vilka hyss man tar sig för när man har hemkomstångest och behöver tröst. Samma kväll som jag kom hem i september fick jag nyhetsbrev från cdon.com om att det gick att förhandsboka säsong 3 av Homeland. Perfekt tänkte jag, bokade, efter några dagar kom den och jag började titta. Första avsnittet var dock en lång jäkla resumé, jag kände igen alltihop.

Till slut kom jag att jag ju redan sett hela säsong 3, det var 4 jag väntade på

Det tidigaste jag badat i Grekland är 28 april. Det var uppfriskande Men det var också på Symi som ligger längre ner så där är det varmare än i Kykladerna.

Men 8 veckor och enkelbiljett - jag gissar att du inte har ett jobb att bekymra dig om?
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 10:17

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Men 8 veckor och enkelbiljett - jag gissar att du inte har ett jobb att bekymra dig om?
Om jag INTE hade haft ett jobb hade jag INTE haft råd att åka överhuvudtaget.. ..
på mitt jobb lägger vi vårt eget schema sk timecare.. kan välja att jobba mycket eller lite en period, under vintern försöker jag jobba MYCKET.. sparar pengar så jag eventuellt kan ta tjänstledighet om inte mina semesterdagar räcker till, vilket jag gjort i år..har aldrig haft problem med att få ledigt långa perioder under lågsäsong, då finns det så många andra som vill jobba!
Min chef är så GLAD att jag ist vill jobba under hela sommaren.. då den perioden ist kan vara svårare att få in vikarier.

Sunny

Ps.Sen skrev jag att "drömmen" är att kunna stanna i 8 veckor.. MEN.. det är inte säkert att det går.. drömma kan man ju alltid göra!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 10:26
inkfishs avatar

Låter ju lysande! Jag brukar dela upp semestrarna så att jag kan åka i maj och september och gör alltså som du under sommaren - jag jobbar.

Men 8 veckor vetesjutton om de hade accepterat. Jag var borta 9 veckor en gång men det godkände de nog bara för att jag var på väg in i väggen. (Sen kom jag hem, jobbade ett par månader till - och gick i väggen )

Nu har jag bokat 3+4 veckor nästa år men det är hårdare tider på jobbet så jag är lite oroligare än jag brukar behöva vara. Vad jag kommer att hänvisa till är det vanliga - att det är bra med någon ordinarie hela sommaren när många andra är vikarier - plus att jag i vinter inte åker någonstans, som jag brukar. Jag bara måste lägga all tid i Grekland nästa år
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 10:36

Citat:
Vad jag kommer att hänvisa till är det vanliga - att det är bra med någon ordinarie hela sommaren när många andra är vikarier - plus att jag i vinter inte åker någonstans, som jag brukar. Jag bara måste lägga all tid i Grekland nästa år
Så är det ju, de uppskattas att vi ordinarie personal jobbar hela sommaren, så det blir lite mer stabilt!..

Lika för mig får tyvärr snåla hela vintern om jag ska ha råd att åka i vår och stanna länge i Grekland, MEN det är det värt.. I LOVE GREECE!.
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 10:55
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
I LOVE GREECE!.
Jaa du, och det blir bara värre och värre
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 10:57

Citat:
Jaa du, och det blir bara värre och värre
..ja, för varje år blir känslan starkare och starkare för detta underbara land!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 14:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Så är det ju, de uppskattas att vi ordinarie personal jobbar hela sommaren, så det blir lite mer stabilt!..

Lika för mig får tyvärr snåla hela vintern om jag ska ha råd att åka i vår och stanna länge i Grekland, MEN det är det värt.. I LOVE GREECE!.
Så var det även för oss när vi jobbade. Två postisar som VILLE ta semester i maj och sept-okt. Två ordinarie som jobbade hela sommaren, det var mumma det för våra arbetsledare. Sen hade vi även -genom avtal- många semesterdagar.
Dessutom hade, och har, vi vår pärla. Stugan på Norrbyskär fredag kväll till söndag.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 14:19

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
]Dessutom hade, och har, vi vår pärla. Stugan på Norrbyskär fredag kväll till söndag.[/SIZE][/FONT][/B]
Birgitta.
Ja, det måste ju verkligen vara GULD värt!!..
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 14:24
inkfishs avatar

Lissi - "går oavkortat till" låter lite som "välgörande ändamål". Fast det är det ju nästan också
Svara med citat
Gammal 2014-10-25, 14:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Lissi - "går oavkortat till" låter lite som "välgörande ändamål". Fast det är det ju nästan också
Ja, jag lägger inte de pengarna på annat....men välgörenhet ägnar jag mig åt av andra pengar! Skänkte pengar senast idag....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 10:04
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja, jag lägger inte de pengarna på annat....men välgörenhet ägnar jag mig åt av andra pengar! Skänkte pengar senast idag....

Lissi
Jag hoppas att du inte tog det som kritik mot var du lägger dina pengar Det var det sista jag menade, jag menade bara att skämta om lite välgörenhet som man riktar mot sig själv. För mig finns det inget mer välgörande än en resa
Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 11:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Jag hoppas att du inte tog det som kritik mot var du lägger dina pengar Det var det sista jag menade, jag menade bara att skämta om lite välgörenhet som man riktar mot sig själv. För mig finns det inget mer välgörande än en resa
Min mening med orden vara att när jag jobbar in resepengar så går alla verkligen OAVKORTAT till resorna , alltså 50 % försvinner inte i administrationskostnader!!!!...Lite kritik alltså mot de stora välgörenhetsorganisationerna. Jag tror vi förstår varann bra Inkfish...

När jag reser så lever jag ett annat icke-stressigt liv och har det med mig hemma...Jag har också valt att inte jobba som klasslärare med allt ansvar och arbete utom arbetstid. Nu, som timvik så släpper jag jobbet när jag går hem efter 100-procentig närvaro de timmar jag är där. Precis som Sunny kan göra...Jag har ett väldigt rikt liv hemma med make, barnbarnbarn , vänner och kulturupplevelser ...men att berika sig med resor DET gör jag enbart på "bekostnad" av låga levnadsomkostnader med boende, andra nöjen och icke-rökande mm LIVSKVALITEN är samma vare sig jag är hemma eller i Grekland.

Jag beundrar Sunny, som gör verklighet av sina drömmar!

TÄNK om man hade drömmar man inte förverkligade?? Min "lista" över saker jag ville göra med mitt liv ,som jag gjorde tillsammans med min psykolog efter min utbrändhet och separation för 15 år sen har jag "betat av" nu!!

Att anta, att de som reser mycket, flyr från något här hemma är nog fel slutsats!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 11:07
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Att anta, att de som reser mycket, flyr från något här hemma är nog fel slutsats!

Lissi
Jag vill vara VÄLDIGT TYDLIG med att jag inte antog någonting. Det framgår också tydligt om man läser det jag skrev. Och gällde inte någon särskild person utan helt enkelt, bara att man ska våga att ställa sig frågan. Varken mer eller mindre. Om någon sedan läser in annat i det så kan jag inte ta ansvar för det. Kan bara ta ansvar för det jag själv skrev. Och det står jag fast vid.

Senast redigerad av Thira den 2014-10-26 klockan 11:14.
Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 11:10

Citat:

Jag beundrar Sunny, som gör verklighet av sina drömmar!

Lissi
..absolut fel slutsats, FLY från något ALDRIG!!
OM.. hundra vargar skulle jagat mig.. kanske jag hade flytt dock....
Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 11:28
inkfishs avatar

Citat:

Visst har vi ALLA stunder i livet då vi inte mår riktigt bra och längtar bort mer än vanligt.. MEN.. jag fick faktiskt ångest och kände mig deppig även på Amorgos nu i september då det var ALLT för lugnt.. en känsla jag aldrig haft i Grekland tidigare..
Jag förstår ju det, även jag har känslorna mer utanpå kroppen när jag är i Grekland så både positivt och negativt känns mer än hemma. Men på något vis är det ändå häftigt, jag känner mig mer levande även om det negativa kan vara jobbigt.

Dessutom, blir det FÖR jobbigt så är man friare att göra något åt det än man är hemma. Som du när du drog till Naxos istället och blev glad igen. Eller som jag, när jag i början av Amorgosvistelsen var på miserabelt humör en dag. Allt var fel, både hemma och borta. Men så skärpte jag till mig, gick en liten vandring, åt en god lunch, gick och badade - och sedan var allt negativt som bortblåst. Jag var tillbaka i känslan av vilket otroligt privilegium det är att kunna åka till Grekland som vi gör.

Citat:
.Jag har ett väldigt rikt liv hemma med make, barnbarnbarn , vänner och kulturupplevelser
i
Klumpigt citerat men jag blir vansinnig på hur texteditorn (inte) funkar på ipad ... Något jag drömmer lite om är att ordna en flergenerationsresa där även familjekretsens yngsta finns med. Det skulle vara så roligt att vara i Grekland med dem, det finns nog inget bättre land för småbarn. Skulle så gärna vilja göra det innan de blir för stora.
Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 14:47

Citat:
Jag förstår ju det, även jag har känslorna mer utanpå kroppen när jag är i Grekland så både positivt och negativt känns mer än hemma. Men på något vis är det ändå häftigt, jag känner mig mer levande även om det negativa kan vara jobbigt.

Dessutom, blir det FÖR jobbigt så är man friare att göra något åt det än man är hemma. Som du när du drog till Naxos istället och blev glad igen.
Så SANT... jag känner mig också mer LEVANDE när jag är i Grekland och mer känslosam.. men klart häftigt!..
En stor skillnad från här hemma då man ju springer i ekorrhjulet....äta, sova, jobba.. stressa hit och dit.. ja, ni kan fortsättningen.....

Jag blev väldigt GLAD när jag för en stund sen kollade mina mail och såg att jag fått ett från Rena och hennes familj på Pension Sofi.. ..där de undrade om jag kommit hem väl till Sverige.. så gulligt.. ..så nu börjar förhandlingen om ett bra pris för ett långtidsboende.....

Sunny (som längtar ner...)..
Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 09:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Två postisar som VILLE ta semester i maj och sept-okt. Två ordinarie som jobbade hela sommaren, det var mumma det för våra arbetsledare. Sen hade vi även -genom avtal- många semesterdagar.
Samma här. Dessutom var det perfekt att jobba på sommaren eftersom det var så lugnt då. Som brevbärare jobbade man bara 4-5 timmar varje dag på sommaren.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.