Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-01-30, 07:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Syriza förbjuder all inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Admirala! Jag vet inte om det är så, att "greker" inte vill se fakelaki-problematiken i sin helhet. Jag talade t ex med en väninna nyligen, som förfasade sig över systemet. I nästa stund berättade hon, att hon var så glad för att hon hade fått lite oväntade pengar (som hon skulle använda till el-räkningen) av en granne, för att hon skulle hjälpe sonen där att få förtur i en kö. Detta sa hon som något helt naturligt! Jag har sett och hört den här kluvna inställningen så många gånger. Jag tror att många "blundar" för det hela just därför att det hjälper en själv i så många situationer, samtidigt som man vet att det i grunden är något dåligt. Det är tyvärr det system som finns, som man är född in i. Det finns inget annat sätt många gånger. Inget system som stödjer en. Man har inget val. Alla nivåer i samhället är genomsyrat av detta. Och det skulle krävas så stora förändringar inom så många områden, för att det skulle utrotas. Men om det, som du säger, har börjat hända saker i det här avseendet, så blir man ju hjärtans glad!
Uff ja! Det er nok mange grekere som har dette "i blodet", så å si. Husker jeg diskuterte med en av mine greske venninner for flere år siden: Broren hennes skulle ta noen avsluttende eksamener, og hun nevnte i forbifarten at "alle" visste at en av lærerne nærmest forlangte fakelaki for å gi en god karakter. Jeg var helt sjokkert, men hun bare trakk oppgitt på skuldrene. Det var liksom bare sånn det var, og hvis de ikke ga fakelaki til læreren, kunne det bety at broren manglet et poeng eller to på å komme inn på universitetet. Så hva gjør man da? Betaler, selvsagt.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:43.