![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att läsa om min gamla studentstad Thessaloniki!
Den bästa staden i Grekland, staden med de trevligaste människorna och staden med den bästa maten i Grekland. Enligt mig alltså... Som du Lissi konstaterar, finns det väldigt många kyrkor i staden, vill tipsa om Agios Demetrios med sina katakomber, Agia Sophia och Rotunda. Finns även många små kyrkor, tex min favorit St Nicolaos Orfanos. (Den ligger dessvärre i Ano Poli, där ni redan strosat runt vad jag förstår av ditt inlägg tidigare). Rekommenderar att besöka Modiano, marknaden i staden, däromkring finns också många trevliga restauranger att besöka. Arkeologiska och bysantinska museet är måsten, men tycker även att judiska museet är mycket intressant då den beskriver den grekisk-judiska befolkningens historia och hur de i princip helt förintades av nazisterna. Sätt er på ett av kaférna på Nikis och studera hur Thessaloniki-borna strosar runt och visar upp sig på kvällarna... :-) Skulle vara trevligt om du kunde lägga upp lite bilder från Thessaloniki, så fler upptäcker denna pärla i norra Grekland! //Outi |
|
|||
|
|||
![]()
Outi! Håller med om att Thessaloniki har jättetrevliga människor! Glada och pratsamma och hjälpsamma. Maten är så god och så FÖRVÅNANSVÄRT billig. Vi blir lika förvånade varje gång vi ska betala!
Judiska museet ska absolut besökas då jag nyligen läst Victoria Hislops The thread som utspelas i Thessaloniki mellan åren från den stora branden 1917 till andra världskrigets slut. Mycket bra bok. Ag Sofia har vi varit vid, men vid fel tidpunkt för att komma in. Likaså vid Rotundan. Inte öppet då vi varit där. Vi bor mitt i stan så vi har nära till allt. I eftermiddags satt vi vid Nikis och åt glass. Katakomberna i Ag Dimitriokyrkan har vi nära till. Tack för tipset . Ja här finns mycket att se. Vi bor nära marknadsområdet och där är mysigt att gå, om vi pratar om samma.... I morgon tar vi oss ut ur stan till Paliora...Det ska vara fint väder några dar till, sen blir det ev.regn. Då finns mycket här att se i museiväg. Det är härligt att ha så gott om tid här. Resebrev med bilder kommer när jag kommit hem. Lissi Senast redigerad av Lissi den 2015-05-13 klockan 20:32. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Thessaloniki lokker mer og mer, jeg har også lest Hislops' fine og gripende bok "Tråden" ![]() Ønsker dere fortsatt herlige og opplevelsesrike dager ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Låter verkligen härligt! Har bara varir där över dagen en gång för över 20 år sedan och den gången då, kunde jag aldrig tänka mig och resa tillbaka. Mycket har säkert förändrats och missade garantert mycket på ett kort dagsbesök. Ha en fin resa vidare!
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|