Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-27, 21:00
anne anne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Souvenirer

Hei,hei.
Vi kjøper keramikfat med navnet på øyene vi har besøkt.Pakker de ned om vinteren,men om sommeren henger vi de opp på veggen på terassen.De pynter fint opp.Men det vi nå har oppdaget er at det er stor forskjell på kvaliteten.Noen er begynnt å falme,altså mister farge og det er jo dumt,så neste gang får vi spandere litt mer penger å kjøpe god kvalitet.
Samler også på fingerbøl,vet ikke det svenske navnet,men de kan brukes på pekefingeren når man syr..Keramikk det også.

ANNE
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 21:48
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

De fineste souvernirene jeg har, kjøpte jeg på Karpathos ifjor. Det var to store gips-plater, en av Alexander den store og en av Moses. Datteren min, som er fullstendig heste-gal, kjøpte et gigantisk heste-hode i gips, det var et svare strev å få det med seg hjem. Først prøvde jeg å prakke det på de vi reiste sammen med, som dro hjem en uke før oss, men det lot seg rett og slett ikke gjøre å få det ned i koffertene deres, de var for små. Så jeg måtte pent nødt ta ansvar for dævelskapen selv, det ble et forferdelig oppstyr rundt det forbaskede hodet. Tungt som fy var det også, så da jeg endelig hadde fått stappet det ned i kofferten min, klarte jeg omtrent ikke å løfte den. Men vi var ganske stolte over å ha fått det til. For det var et utrolig fint hestehode.Men da vi kom hjem, var det selvfølgelig knust... Alt det strevet... Til ingen nytte. Tror vi skal satse på heste-hoder i miniatyr heretter. Ikke i full størrelse...
Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 13:29
lenada lenada är inte uppkopplad

Jag hör till dem som räknar Ouzo som souvenir. -96 skulle jag ÄNTLIGEN ta mig råd, mod och kraft och köpa mig en så´n där stor härlig Ouzoflaska med kran för att släpa hem. Sagt och gjort, flaskan slogs in efter konstens alla regler, och min man fixade en bit tvättlina att vira runt lådan så den skulle vara lättare att bära.
När det var dags för hemresa och hämtning vid hotellet i Parga ville jag för säkerhets skull ta med mig lådan ombord på bussen. Det fick jag dock inte för chauffören, han menade att det var ingen fara att lägga den i bagaget... Väl framme vid Preveza flygplats stannar bussen, chauffören kliver ur och börjar öppna bagageluckorna och luften fylls av ett stort krasch! Jag fullkomligt flyger ut ur bussen och står och ser på förödelsen... Där och då drabbas jag av ett raseri som gör att jag struntar i hur min grekiska låter, jag skäller ut chauffören efter noter... Det hela slutar med att busschaffisen går in på flygplatsen och köper mig motsvarande 5 l Ouzo i mindre flaskor, det enda som fanns där i kiosken. Jag fick ju min mängd Ouzo, men sedan dess har jag aldrig gjort något nytt försök att frakta hem en sådan flaska... Jag kanske ska prova i sommar? )
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 21:55
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad

1990 hittade jag en bosättningsaffär i Argostoli (Kefalonia) ett eldorado för mig som älskar konstiga saker .... Ni vet där det är "gångar" mellan hyllorna och grejer från golv till tak. Man kan knappt vända sig om för något bakom rasar. Och billigt var det dessutom!

Där inhandlade jag sex små grek-kaffe-koppar, som fick fungera som äggkoppar när vi var där. Sedan dess har de nog aldrig använts. Men jag bara älskade dom så mycket då.

Jag blev också förtjust i dessa plåtmuggar som vinet serverades ur. Orangefärgade. Egentligen tyckte jag redan då att de var asfula - men ändock inhandlades fyra stycken, för de var ju bara Grekland, i bosättningsaff'ären! 1000, 500, 200, 100 ml. Det jag tyckte var så bra var att man kunde lita på att man fick en hel liter/kilo vin! Och inte som här där en karaff kan innehålla vilken volym som helst.
Kul att ha till kommande grekkvällar ... tänkte jag. Tror ni dom har kommit till användning? Nej inte de heller.

Två stolar och ett trebent bord har jag fast mina går i blått. Och på bordet står en flaska vin och två glas (dockskåpstillbehör).

Chris
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 22:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag brukar köpa små Grekiska hus i keramik(tror jag).Ni vet säkert vad jag menar. Försöker hitta någon fin på varje ö

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 23:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Jag brukar köpa små Grekiska hus i keramik(tror jag).Ni vet säkert vad jag menar. Försöker hitta någon fin på varje ö
Om du tittar på min Greklandshylla i första inlägget så ser du nog ett sånt, eller hur? Det är ett duvslag - från Tinos, förstås.
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 23:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Chris
[SIZE=3]Jag blev också förtjust i dessa plåtmuggar som vinet serverades ur. Orangefärgade.
Jag har en enkilos och en liten - men jag har heller aldrig använt mina. Däremot blir jag glad varje gång jag ser dem
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.