Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-06, 01:03
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011
Standard Sv: Dagens rätt

Nej, det verkar inte som vi menar samma taverna i Arkesini. När jag tänker på saken, så minns jag att jag hörde att det fanns två matställen, men bara detta var öppet när vi var där.
Återigen härlig mat och utsikt!
Svara med citat
Gammal 2015-06-05, 16:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Lunchen idag får bli dagens rätt för den var så vansinnigt god och på ett ställe som bara är fantastiskt: tavernan vid Levrosso beach utanför Egiali. Läget vid havet är fantastiskt, vyn mot Egiali och Potamos är underbar, musiken i högtalarna är väl vald och maten är jättegod.

När jag beställde frågade jag om de möjligen hade spenatpajen som jag åt där i höstas och jodå, Du har tur, blev svaret. Dessutom hade de gigantes som jag plötsligt kom på att jag inte fått än så jag beställde en halvportion av det också.

Och båda rätterna var bara så vällagade. Spenatpajen med fetaost i, och lagom mjuka stora bönor i jättegod tomatsås med små morotsbitar och lite dill. (Fast jag tror att där var lite bacon också, så är man vegetarian får man nog fråga).

Det där är två gamla favoriträtter som kan vara hela skalan från perfekta till trötta och närmast misshandlade. Dessa var väldigt nära tiopoängare båda två.

Obs spenatpajen är INTE stor som landningsbanan på en flygplats, den är bara närmast kameran.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag kan gilla mildare retsina så jag blir lite nyfiken på Georgios som ni nämner ... Men håller helt med om Kourtaki saknar karaktär, det är därför jag tycker att den är lite tråkig.

MariaJ - jag såg i Sunnys tråd att du tvekade lite mellan Amorgos och Sifnos och jag kan bara säga att inget nog kan bli fel, det blir rätt hur du än gör, båda är kanonöar. De är egentligen inte lika men ändå brukar folk som gillar den ena också gilla den andra.

Håller med om detta fullt ut.
Båda öarna extremt fina och braiga, men på varsitt sätt.

Tack för mysiga rapporter och härliga foton Ink. Så kul att läsa dem.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Fast jag tycker att maten är klart mycket bättre här på Sifnos än på Amorgos.. nu när jag har något att jämföra med!..
(men då gäller det vegetarisk mat)..annat äter jag inte förutom fisk och skaldjur )
I min smak måste jag då tillägga!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-06-07 klockan 10:38.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Fast jag tycker att maten är klart mycket bättre här på Sifnos än på Amorgos.. nu när jag har något att jämföra med!..
(men då gäller det vegetarisk mat)..annat ätet jag inte förutom fisk och skaldjur )
I min smak måste jag då tillägga!..
Sant! Maten på Sifnos och maten på Folegandros är kanske den godaste jag ätit någon gång i Grekland.
Appropå Folegandros så tror jag även det är en ö som skulle falla dig i smaken Sunny. Eftersom du gillar både Sifnos och Amorgos menar jag...
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 10:52

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Sant! Maten på Sifnos och maten på Folegandros är kanske den godaste jag ätit någon gång i Grekland.
Appropå Folegandros så tror jag även det är en ö som skulle falla dig i smaken Sunny. Eftersom du gillar både Sifnos och Amorgos menar jag...
Ja, Folegandros lockar mig.. får se kanske en tur dit nästa år... ..
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:44
inkfishs avatar

Citat:

Håller med om detta fullt ut.
Båda öarna extremt fina och braiga, men på varsitt sätt.

Tack för mysiga rapporter och härliga foton Ink. Så kul att läsa dem.
Tack snälla Thira!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Men det är den, det går inte att jämföra. Sifnos är känd för sin goda mat och har en lång och fin mattradition som de med rätta är stolta över.

Citat:
Jag håller med. De där öarna verkar vara en treklöver, de har samma fans. Jag har varit på väg till Folegandros några gånger men så har något kommit i vägen. När jag tittade senast verkade det lite svårt att hitta boende med havsutsikt till de priser jag kan tänka mig, Folegandros verkar lite dyrt. Men någon gång hamnar jag nog där.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:53
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Ja Folegandros är som ett miniamorgos till naturen tycker jag. Vad gäller maten så är det lika god mat på Folegandros och Sifnos. Alla tre öarna är lite mer designade o städade än andra öar. Mer konstnärligt liksom. Alla tre öarna är kära återvändaröar för mig men det like "slarvigare öarna" trivs jag allra bäst på. 😃
Tack Inkfish för rolig läsning i väntan på min egen resa! 😃
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 18:59
inkfishs avatar

Ja designade är bra! Jag brukar tänka på det som chic. Och egentligen är det inte det som lockar mig heller. Jag älskar Sifnos trots att där är chic, och på Amorgos finns ju också sådant, framför allt i Chora.

Vilka öar tänker du på som "slarvigare"? Jag har alltid tänkt åt Dodekaneserna till, som kontrast till det chica.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:02

Chic är ett bra ord! Kom inte på det när jag skrev. Men man känner också en anda av konstnärlighet, kanske allra mest på Folegandros.
Jag har ju bara varit på 5 öar i Dodekaneserna så jag kan inte uttala mig om dem. I Kykladerna är det väl kanske mest Kimolos och Schinoussa som jag tänker på eller egentligen de flesta av de öar jag har varit på. Det är mer en blandning av det stökiga och det väldigt vackra helt enkelt. Nu pratar jag öar utan charter.
Det här är ju inget vetenskapligt 😃
Bara en högst subjektiv och personlig uppfattning 😃
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 20:47

Vilka "slarviga" öar i Dodekaneserna tänker du på? 😃
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 21:33
inkfishs avatar

Aha, Kimolos har jag inte varit på, men Schinoussa, då förstår jag.

Jag tänker nog på hela Doddarna som ögrupp. Har alltid uppfattat dem som mer rustika medan Kykladerna är mer bildskönt. Och jag gillar det rustika.

Fast jag gillar det vackra också. En ö jag aldrig varit på, men alltid varit nyfiken på, är Leros. Men någon vars omdöme jag litar på har varnat mig lite genom att säga Du brukar ju vilja ha det vackrare än så. Så jag vet inte.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 21:40
inkfishs avatar

Dagens rätt är grillad fisk på Mouragio igen, fast en annan fisk, en melanouri (black tail). Inte riktigt lika lyxig som förra gångens fangri. Men även denna var jättegod.

(Just när jag tagit bilden gjorde jag något obeskrivligt klantigt. Jag lyckades välta ut den lilla kannan till höger på bilden, den med olivolja och citron - över min iphone! Tackar någon högre makt för att jag offrade 700 spänn på ett skydd mot damm, smuts, vatten osv innan jag åkte hit. Bara att hoppas att det tar olivolja också )

Det här var för övrigt min sista middag i Katapola, i morgon åker jag Egiali för några dagar där innan jag åker hem.
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 21:49

Det såg riktigt gott ut......

Ska bli intressant att höra vad du tycker om maten i Egiali och i Langada om du ska dit?
Besök som sagt Asteria i Egiali och Maxos i Langada om du har tid och lust!..

Otur med mobilen ..hoppas den är OK och fungerar fortsättningsvis!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2015-06-07, 22:47
inkfishs avatar

Sunny - jag får se hur mycket jag hinner med. Ska bara vara där i fyra nätter och är redan stressad för det, jag är inte van vid så kort tid på en plats numera, det känns som rena båtluffen. Men tack för bra tips!

Pyttan - Lipsi är vackert! Dock saknade jag riktigt dramatiskt hav utanför balkongen där. Det är sjukt vad bortskämd man kan bli med det stora blå, på Lipsi hade jag mer det lite grundare gröna. Men vackert var där helt klart.
Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 09:29

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Sunny - jag får se hur mycket jag hinner med. Ska bara vara där i fyra nätter och är redan stressad för det, jag är inte van vid så kort tid på en plats numera, det känns som rena båtluffen. Men tack för bra tips!

.
Ja, fast till Asteria hinner du väl gå om du bor i Egiali, de finns på det lilla torget där med en stor härlig balkong med utsikt mot havet, bergen och Tholaria.
Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 21:47
inkfishs avatar

Har haft lite farhågor om att maten i Egiali ska vara lite väl turistifierad, eftersom själva byn alltid verkat vara det jämfört med Katapola, och åtminstone till en början besannades väl det idag. Åt lunch tillsammans med två nätbekanta som jag länge sett fram emot att få träffa, två av oss beslöt att dela på en pikilia så vi beställde en sådan för två och äntligen skulle jag få äta på grekiska, dvs få sitta och plocka olika småbitar tillsammans med nån. MEN - vi fick varsin tallrik

Det här är min:

En squashbulle, en tomatbulle, en köttbulle, en skiva friterad aubergine och en squash, en bit korv, en stav friterad feta, tzatziki. Det var okej men inte märkvärdigt.

När jag sedan kom hem till mitt fina boende kom kvinnan i familjen och presenterade sig. Jag hade tidigare bokat och mailat med dottern, Despina, som är den enda i familjen som talar engelska. Henne har jag inte träffat än. Hon hade glömt att de skulle hämta mig vid bussen så jag fick ringa, hennes pappa Giannis kom och hämtade mig med bil, och sedan kom alltså mamma: "Jag är Anna, Despinas mamma, varsågod, den här kakan är nybakad, den är ett välkommen!" Kakan (det är bara halva på bilden) var fortfarande varm, smakade apelsin och var gudomligt god.

Nu ikväll tänker jag att efter den där lunchen och kakan räcker det med en gyros till middag, Giannis berättar var det finns ett gyrosställe men de visar sig bara ha takeaway just ikväll och jag MÅSTE ha wifi för det har säckat ihop hemma. Jag landar på To Limani, som sägs vara det ställe man ska gå för genuin mat och får hjärnsläpp vid beställningen. Istället för ett par lätta grönsaksrätter beställer jag get med citronsås, och inser att nu får jag förmodligen in ett lass med mat.

Men det får jag inte. Under det onödiga lilla berget av patates, som jag mest petar undan, döljer sig en ganska hovsam portion get. Mycket av det är dessutom fett som får gå till katterna. Det smakar helt okej men inte sensationellt. Nästa gång jag går hit ska jag nog däremot äta smårätter på grönsaker, det gör bordsgrannarna och de ser jättefina ut.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-08 klockan 22:21.
Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 21:47
inkfishs avatar

Wifin bråkar med mig, skickade det där nu för säkerhets skull.
Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 22:04
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Tack för svar, Sunny!
Svara med citat
Gammal 2015-06-08, 22:08
inkfishs avatar

LaRose - på Amorgos håller maten mer genomsnittlig ö-standard, enligt vad jag har att jämföra med. Medan Sifnos har en stolt mattradition som jag främst sett ta sig uttryck i lite mer kreativa rätter. Och de traditionella rätterna är nästan alltid väldigt vällagade.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.