|  | 
|  | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
|  Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden Citat: 
 Men visst, vad som än avtalas ska igenom parlamenten. Och det kan tamejtusan inte bli lätt. Finland, som jag nämnde, ska enligt en god vän ha lånat ut motsvarande 10 procent av sin BNP till Grekland. Kan det verkligen stämma? | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
 Vi måste förstå att det är förbaskat mycket pengar att ge bort. (eller hur, Alala i Finland?) Sverige har ett mål att avsätta 1% av BNP till bistånd, ett mål som vi sällan når har jag för mig.   | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
|  Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden 

Laero - Aha. Ja även 5 proc är väl pengar de vill ha tillbaka, därav ilskan från Stubb.
		 | 
| 

| |||
| 
 | |||
|  Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden 

Att IMF skulle vara ett FN-organ kan sannerligen diskuteras. Formellt är det så, eftersom dom räknas som ett fackorgan under FN:s ekonomiska råd. Men i praktiken frångår man t.ex. något så för FN fundamentalt som att varje stat har en röst. För IMF (och även Världsbanken) gäller däremot rikare länder fler röster. USA har t.ex. 15% av rösterna i IMF (och därmed vetorätt i viktiga beslut, eftersom dessa måste fattas med mer än 85% majoritet av rösterna). F.ö. spelar det väl mindre roll om man har en budget i balans, samtidigt som ekonomin minskar (bl.a. pga åtstramningar) mycket mer än eventuella överskott?Det blir ju då ändå bara värre och värre. | 
| 

| ||||
| 
 | ||||
 Förresten; Varje stat har en röst.....tja det gäller ju inte ens i högsta beslutande organ iom att Ryssland, USA och några till har vetorätt vilket gör att alla andras röst blir värdelös. | 
|  | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
| 
 |  |