Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-13, 16:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Alexandra Pascalidou har eurogruppens kravlista från igår på sin blogg på pascalidou.se.

Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 21:52
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Alexandra Pascalidou har eurogruppens kravlista från igår på sin blogg på pascalidou.se.

Jag tycker bäst om sista meningen!
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 22:23
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Ja jisses, undrar hur det kommer att gå. Bankerna förblir stängda ett tag till och tydligen ska det bli strejk också. Kommer regeringen att sitta kvar? Just nu känns det rätt skönt att ha kommit hem till gamla Svedala igen efter härlig men lite turbulent öluff.

Sweden Abroad har idag uppdaterat sin info för resenärer till Grekland, kanske bra att läsa för er som snart ska åka ner: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...ppdaterad-sys/
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 23:21
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

di artikel om gräl mellan Alexis och Yanis. Hoppas inte att Grekland kastas in i internfight.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/13/...e-motstandare/

Hoppas det bara är tidningarna som skapar dessa problem. Annars har vi stora problem.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 00:15
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
di artikel om gräl mellan Alexis och Yanis. Hoppas inte att Grekland kastas in i internfight.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/13/...e-motstandare/

Hoppas det bara är tidningarna som skapar dessa problem. Annars har vi stora problem.
Det hänger på Alexis och hans stödjande omgivning. Internfighter finns det alltid och tillhör den politiska vardagen. Jag ställer mig frågan; hur katten orkar karln efter dessa veckors "gatlopp", internt i sitt eget parti, i regeringen, parlamentet, nationen och internationellt? Orkar inte han, ja då vet i katten....
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 00:56
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Vi älskar Grekland och greker men en sak som övergår mitt förstånd är att hur man en vänder häcken så sitter den alltid där bak. Vad man en beslutar och vad man än gör så ska det gnällas och demonstreras till döddagar det är helt otroligt. Jag borde vara van efter som vi har många grekiska vänner och däribland några kända som jag inte vill namnge här. Nu ska det gnällas över det nya sparpaketet som givetvis vart betydligt hårdare och tuffare en det förra vilket dom borde räknat ut. Tzipras ja han får fara som en tätting mellan Bryssel och Aten så man undrar vad han går på för att orka med allt. Han har äntligen insett att man inte kan springa ifrån problemen och börjat agera som tidigare Regeringar vilket retar upp folk. Men alla dessa demonstrationer och gap och skrik med sina OXI skyltar om att dom blir hängda förrådda och dom vill inte ha dessa åtstramnings paket men har dom tänkt så långt att om EU skulle sätta ner foten och säga att nu skiter vi i det här nu kan ni göra på ert eget sätt så får vi se hur det går. Vad händer då med stängda banker som kollapsar och allt annat? Inga löner kan betalas ut inga transporter av varor pga att det inte finns diesel till åkarna inga pengar till pensionärerna och ingen mat till barnen! Ja då kanske det skulle vart bättre med nödlånet och lite stramare tyglar än inget alls.
Nej vad grekerna vill det är att få nödlånet och alla avskrivningar och köra på som dom gjort tidigare. Visst det är tufft det vet jag men det blir inte lättare att hålla låda hela tiden o bara gapa OXI OXI.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 12:58
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ni som har börjat snacka i termer om "lägg ner skiten", vad exakt är det ni menar med de orden?

Menar ni hela EU ?

EU kommer inte att "läggas ner", det kommer inte att hända.

Det snackas även om "var finns demokratin"? Ett antal länder har väl för tusan ställt upp nu och lånar ut pengar till Grekland? Det är inte "gratis", Grekland måste bevisa att de även inom landet kommer att utföra en mängd åtgärder så att de är värda de 86 miljarder € de "får". Är det odemokratiskt att ställa upp för ett land i kris?

"Utpressning och hot" nämns i denna omfattande tråd, det är väl en tolkning?

Jag har undvikit att skriva i denna tråd av ett antal skäl, fram tills idag. Grekerna har i många avseenden sig själva att skylla men att säga så är väl minst sagt som att svära i kyrkan? De har i en del andra områden INTE sig själva att skylla. Men ett land där det inte fungerar att få in skatter från sin befolkning, det är ju ett land som förr eller senare råkar in i en väldigt ond spiral.

Tänk tanken, inte ett öre till Grekland från EU, hur hade DET smakat tror ni?

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 18:44
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ni som har börjat snacka i termer om "lägg ner skiten", vad exakt är det ni menar med de orden?

Menar ni hela EU ?

Nej, euron för min del. Jag skrev ju om eurozonen.

Exemplet Grekland visar väl att en gemensam valuta inte fungerar. Länderna har för olika förutsättningar. Nu var (eller är!) det fina prestigeprojektet nära att spricka och det slår mig plötsligt att jag inte har sett en enda kommentator de senaste två dagarna som sagt att euron är en bra idé. Undra varför
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 20:55
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Nej, euron för min del. Jag skrev ju om eurozonen.

Exemplet Grekland visar väl att en gemensam valuta inte fungerar. Länderna har för olika förutsättningar. Nu var (eller är!) det fina prestigeprojektet nära att spricka och det slår mig plötsligt att jag inte har sett en enda kommentator de senaste två dagarna som sagt att euron är en bra idé. Undra varför

Jodå!
Carl B Hamilton (ekonomiskpolitisk talesperson för Folkpartiet). Hörde honom igår i ett TV-inslag, kommer inte ihåg i vilken kanal. Han försvarar euro, och han gör det i döden, trots facit. Otroligt. Och Jan Björklund tycker fortfarande att euro är det bästa som hände Europa...
Tack och lov röstade jag nej.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 23:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jodå!
Carl B Hamilton (ekonomiskpolitisk talesperson för Folkpartiet). Hörde honom igår i ett TV-inslag, kommer inte ihåg i vilken kanal. Han försvarar euro, och han gör det i döden, trots facit. Otroligt. Och Jan Björklund tycker fortfarande att euro är det bästa som hände Europa...
Tack och lov röstade jag nej.
Häromdagen framträdde Magdalena Andersson, Sveriges finansminister, i ett nyhetsinslag i radion. Hon bekräftade dels att hon tillhörde Ja-sidan vid Sveriges omröstning om medlemskap i euron, och dels att de hade underskattat kraften i de nackdelar som Nej-sidan pekat på. Dvs "Vi hade fel".

Men det finns alltid en liten minoritet inom alla områden som totalt vägrar att ta in fakta. Att få Carl B Hamilton och Jan Björklund att ändra uppfattning om euron är ett hopplöst projekt. Om de inte ändrat sig nu, vad ska då krävas.

Jag har i andra trådar i forumet hävdat att valuta och politisk makt måste följas åt och med en flytande växelkurs. Man har då en frisk och sund ekonomisk mekanism som hela tiden signalerar nationens skötsel av sitt fögderi. Och konsekvenserna av såväl god skötsel som misskötsel hamnar där de hör hemma, d v s i knät på respektive nation. Det är för mig en glasklar självklarhet, och därmed är också en valutaunion som inte sammanfaller med en politisk union för mig vansinne. Märk väl, det behöver inte vara något fel på EU. Det är valutaunionen som är ett stolleprov.

På lång sikt kommer medlemsländerna i valutaunionen att förr eller senare ställas inför valet att endera upplösa valutaunionen, eller att låta det gå vidare i en total politisk union. Hade man presenterat den konsekvensen vid införandet av euron så hade nog inte många länder hängt på.

Men, för eller emot valutaunionen, det är ju egentligen en ovidkommande fråga i nuläget. Grekland är tyvärr en av nationerna som sitter i eländet. Och det visar ju sig att vägen ut är betydligt tråkigare än vägen in.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 09:16
inkfishs avatar

RobEri: jaså Carl B och JB, dem hade jag missat

Masse: bra inlägg. Jag vet inte om du läste nationalekonomen Stefan Hedlund i SvD för flera dagar sedan, han skrev bl a om värdet av ett lands egen valutapolitik. Hans artikel är en av dem jag återkommit till några gånger när jag funderat över olika saker.

http://www.svd.se/europrojektet-ar-d...a-riktigt-illa
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 10:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

I dagens DN finns en öppenhjärtig intervju med Yanis Varoufakis. Observera att intervjun gjordes innan överenskommelsen i måndags.

Intervjun finns att läsa här.
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 11:39
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I dagens DN finns en öppenhjärtig intervju med Yanis Varoufakis. Observera att intervjun gjordes innan överenskommelsen i måndags.

Intervjun finns att läsa här.
Tack Janne, och tack alla ni andra som förser oss, och har försett oss, med så mycket intressant läsning i den här tråden. Förvisso kan många av artiklarna vara intressanta utan att man för den skull sympatiserar med allt som sägs i dem. Men det är ju heller inte meningen.

Ända sedan den här mannen äntrade den offentliga scenen har jag varit nyfiken på att veta mera om honom, och tilltalats av hans raka och konkreta resonemang. Den här artikeln bidrog ytterligare till det med många tänkvärda synpunkter. På något sätt får han mig att tänka på "Kejsarens nya kläder" när euron kommer på tal.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 11:05
Masses avatar

Citat:
RobEri: jaså Carl B och JB, dem hade jag missat

Masse: bra inlägg. Jag vet inte om du läste nationalekonomen Stefan Hedlund i SvD för flera dagar sedan, han skrev bl a om värdet av ett lands egen valutapolitik. Hans artikel är en av dem jag återkommit till några gånger när jag funderat över olika saker.

http://www.svd.se/europrojektet-ar-d...a-riktigt-illa
Tack Inkfish! Nej den hade jag missat. Mycket intressant och informativ artikel. Jag är förvisso företagsekonom och definitivt ingen nationalekonom. Men mycket av det han skriver överensstämmer med mina tämligen begränsade kunskaper i nationalekonomi.

Dock skiljer vi oss på en punkt när han i artikeln skriver:

"Det har ofta hävdats att en anledning till eurokrisen är det inte går att ha monetär union utan fiskal union. Det är inte helt korrekt. Även utan fiskal union skulle en monetär union kunna fås att fungera med fungerande spelregler om hur nationella aktörer får bedriva sin finanspolitik, främst i frågor rörande budgetunderskott."

Jovisst, om FUNGERANDE sådana spelregler hade funnits. "Tulipanaros" säger jag! De finns inte och kommer aldrig att finnas varaktigt över lång tid. Förr eller senare dyker alltid några kreativa aktörer upp, som tror sig ha hittat sätt att kringgå sådana regler. Och då blir priset högt! Ordet FUNGERANDE är den springande punkten, och något som enligt min uppfattning får hänvisas till drömmare och/eller fanatiker.

Dessutom är jag övertygad om att det inte ens skulle räcka med en fiskal union utan det krävs en total politisk union för att en valutaunion ska fungera och hålla över tid.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 11:20
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack Inkfish! Nej den hade jag missat. Mycket intressant och informativ artikel. Jag är förvisso företagsekonom och definitivt ingen nationalekonom. Men mycket av det han skriver överensstämmer med mina tämligen begränsade kunskaper i nationalekonomi.

Dock skiljer vi oss på en punkt när han i artikeln skriver:

"Det har ofta hävdats att en anledning till eurokrisen är det inte går att ha monetär union utan fiskal union. Det är inte helt korrekt. Även utan fiskal union skulle en monetär union kunna fås att fungera med fungerande spelregler om hur nationella aktörer får bedriva sin finanspolitik, främst i frågor rörande budgetunderskott."

Jovisst, om FUNGERANDE sådana spelregler hade funnits. "Tulipanaros" säger jag! De finns inte och kommer aldrig att finnas varaktigt över lång tid. Förr eller senare dyker alltid några kreativa aktörer upp, som tror sig ha hittat sätt att kringgå sådana regler. Och då blir priset högt! Ordet FUNGERANDE är den springande punkten, och något som enligt min uppfattning får hänvisas till drömmare och/eller fanatiker.

Dessutom är jag övertygad om att det inte ens skulle räcka med en fiskal union utan det krävs en total politisk union för att en valutaunion ska fungera och hålla över tid.

Masse
Spelregler fanns med när man upprättade Euro, problemet som många skriver att inget hände om man bröt mot reglerna, lite som en fotbollsmatch utan domare. Tänk hur svårt detta skulle vara, hejaklacken bestämmer om det var straff eller inte . Vidare så fanns inga sanktioner om man bröt mot regelverket. Demokrati eller inte, när man röstade för Euro så "lämnade" man över en del av demokratin om nu regelverket for Euro skall följas.

Om jag inte minns fel så stipulerades att inget land skulle ha mer är 60 % skuld av BNP, samt aldrig mer än 3 % i underskott av BNP. Hur många länder inom Euro zonen skulle klara detta idag .

Jag tappade förtroende för Eurozonen när alla länder började bryta mot de regler man satte upp. Nu är vi där vi är, och någon enkel lösning ur detta kan jag inte se.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 00:00
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Ja, nu har vi fått uppleva en akt i det grekiska dramat, fulländat regisserad, fylld med alla typer av dramatik, ibland inför öppen ridå med skådespelarna i sitt verklig esse och ibland bakom en dimmig ridå likt ett skuggspel. En skådespelare har en märklig roll, att vara både skådespelare och sufflör. Den störste av regissörer håller sin vakande hand över tillställningen, men syns inte. Blir det alltför stökigt slängs det in en het rapport som sätter skådespelarnas på prov, deras förmåga att improvisera och hålla masken.

Handlingen präglas först av ett samförstånd, välvilja, medmänskilighet och solidaritet mellan aktörerna - en för alla, alla för en - men när det kärvar till, när Glader i sydosts mask plötsligt faller (alla vet ju vad som egentligen döljs bakom men spelar skickligt ovetandes) så sjunker Glader till en ostyrig unge som måste sättas på kammaren för att göra om den läxa som alla andra har lärt sig (vilket alla vet är en osanning). Men ändå, vi försörjer dig under tiden, men läxan ......

Och så kommer ungdj-n ut och har inte lärt sig läxan! Det blir hårdhandskarna! (Slut på akt 23 av oändligt antal, typ Rederiet).

Uppriktigt - jag fascinerades av händelserna, men beklagar samtidigt alla som på ett eller annat sätt kommer att drabbas.

Nåväl - några frågor från en novis. Det sägs att statlig egendom ska säljas av och att förlösta pengar - 500 miljarder SKR - ska placeras i en fond för amortering av lån och inhemska investeringar. Vad är det för tillgångar man ska sälja? Hamnar, flygplatser, elnät och en massa annat påtagligt? Vem äger stränderna i Grekland? Är den privat eller samhällsägd? Kanske finns här den största tillgången?
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 01:22
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg

Nåväl - några frågor från en novis. Det sägs att statlig egendom ska säljas av och att förlösta pengar - 500 miljarder SKR - ska placeras i en fond för amortering av lån och inhemska investeringar. Vad är det för tillgångar man ska sälja? Hamnar, flygplatser, elnät och en massa annat påtagligt? Vem äger stränderna i Grekland? Är den privat eller samhällsägd? Kanske finns här den största tillgången?

Bra fråga! Ja elnät osv ska säljas ut. Men hur tänker de komma över egendomarna som den ortodoxa kyrkan äger undrar jag. Det lär ju vara gigantiska summor.
Har bara hört att grekiska öar varit till salu, men här hittade jag en länk om Islands for sale: http://www.privateislandsonline.com/...&set=true&type=

Ö-luff i Grekland kommer att förvandlas till Eu-luff.
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 08:58
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4700308
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 09:40
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Nu är det dessutom ännu förmånligare att köpa grekiska fastigheter, fastighetsmäklare vittnar om att rika ryssar är välrepresenterade bland köparna: Svd från igår:
http://www.svd.se/atstramningar-lede...a-grekiska-oar
Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 10:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Hittade denna artikel från 2011 (!) som egentligen innehåller samma rapportering som dagens artiklar. Det intressanta dock är kalkylen på vad alla fastigheter är värda. Som jag ser det så utgör dessa bara en liten av alla de pengar Grekland behöver så även om dom skulle sälja ut hela landet så skulle det ändå inte räcka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4700308
Det står ju så här i texten:

1,8 miljoner greker äger fastigheter, enligt en uppskattning baserad på priser från 2009 är värdet av privata investeringar i egna bostäder 400 miljarder euro, om kommersiella butiker räknas in blir det 520 miljarder euro

520 miljarder är 200 miljarder euro mer än totala statsskulden på 320miljarder euro.
Men nu är detta iofs helt irrelevant, när det talas om att sälja tillgångar och placera i en fond som säkerhet för ECB så handlar det definitivt inte om privatägda fastigheter och butikslokaler.

Lars
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.