Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Visa resultat för omröstning: Reser du med laptop, surfplatta, smartphone eller o-smartphone?
Laptop 20 18.35%
Surfplatta 53 48.62%
Smartphone 87 79.82%
Osmart mobil 15 13.76%
Ingetdera 4 3.67%
Flervalsomröstning. Antal röster: 109. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-16, 15:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Handtag, famntag, klapp eller kyss?

"Det där tar tiden som jag förut la på att läsa böcker. Jag läser mycket mindre idag och jag saknar det väldigt mycket. Funderar på att hitta en strategi för att begränsa mig på internet nästa resa, det har blivit för mycket på senare tid."

Men Inkan, det här med böcker att läsa i övärlden har sin lösning. Jag laddar ner E-böcker från nätet. Dels från biblioteket hemmavid. De är dock lite snåla och medgiva endast fyra lån per låntagare och månad. Detta grundat på att biblioteket får betala upphovsrättsinnehavaren 20 Sek per E-lån. Nu har vi ju tvenne kort så då har vi tillgång till inalles åtta böcker per månad.

Så finnes ju en outsinlig källa i form av Adlibris Mondo. Här kostar dock böckerna lite, men då kunna de sparas på hårddisken i all oändlighet, detta till skillnad från bibliotekets e-böcker som raderas efter en månad.

Nu läser jag emellertid böckerna på min 12-tums Lenovolaptop. Jag tror det bliver elakt att läsa dessa böcker på en Ipad med dess begränsade skärm.

Arne

Direkt från stugan på skäret i sommarsol
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 16:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Men Arne, det är inte mediet som är problemet, utan tiden! Tiden jag förut la på att läsa böcker lägger jag på internet nu istället. Det är trist, jag saknar läsningen.

Därför funderar jag på att skära ner skärmtiden under nästa resa, till kanske 45 minuter om dagen. Hur nu det ska gå till ...

Malina: så du menar att om jag inte lagt upp mina dagliga rapporter från Amorgos här och var så hade det inte gjort något? Haha!

Under er nästa resa - du skulle bara våga stoppa undan smartphonen på Santorini och Amorgos. Läsa kan du ju göra på Naxos
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 21:04
Malina Malina är inte uppkopplad

Jomen,kära Ink!Självklart vill jag läsa om dig och dina äventyr! Jag (vi) älskar det!

Vi kommer med all säkerhet att rapportera från ALLA öar - via FB blir det då.

Men, det här med läsning; Läsning för mig är att hålla i en BOK som är gjord av papper och som i bästa fall är skriven av en bra författare.Jag har svårt att se mig med en bok i datorn - vill känna och bläddra och göra förbjudna hundöron,kunna gå tillbaks till passager som kanske var smått obegripliga,men som när man läst om blir begripliga.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 21:07
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jomen,kära Ink!Självklart vill jag läsa om dig och dina äventyr! Jag (vi) älskar det!

Vi kommer med all säkerhet att rapportera från ALLA öar - via FB blir det då.
Ser fram emot det!
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 21:11
Malina Malina är inte uppkopplad

Och så kan vi ju ha Ö-kontakt ! Du ska väl vara på Tilos då?
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 21:17
inkfishs avatar

Japp. Med begränsad skärmtid då
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 21:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg

Men, det här med läsning; Läsning för mig är att hålla i en BOK som är gjord av papper och som i bästa fall är skriven av en bra författare.Jag har svårt att se mig med en bok i datorn - vill känna och bläddra och göra förbjudna hundöron,kunna gå tillbaks till passager som kanske var smått obegripliga,men som när man läst om blir begripliga.
Precis....massor av pocket har jag med mig som sen lämnas kvar! Kanske till nån glädje för nån annan som gillar riktiga böcker..

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 06:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, samhället har verkligen förändrats. Tänker på det ibland när man t ex besöker en vårdcentral. Där ser man en massa veckotidningar i väntrummet, men det man saknar mest är en laddstation!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 09:10
inkfishs avatar

Jag kan nästan sakna tiden då någon kom cyklande med andan i halsen, sa "Du ska ringa [din högste chef] (någon på jobbet som var Greklandsmänniska och åtminstone visste på vilken ö jag var hade ringt en lokal turistbyrå och förmedlat ett besked till mig). Jag gick till telefonkiosken och ringde min högste chef, hans Viktiga Budskap var "Idag har jag petat [din närmaste chef] (till vilken jag var biträdande), och jag ville att du skulle få veta det direkt från mig".

Och jag svarade "Jaså du, det var ju bussigt, men nu har jag lite bråttom för jag ska hem till vännerna [Si och så], vi har varit ute och fiskat med deras båt idag så nu ska vi käka bläckfisk".

Det var tider det. Nu får man samtal, mail, sms och andra mess dygnet runt (Jag använder inte jobbmobilen på semestern men kan nås via privatmobilen).
Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 09:49

Fast jag förstår ändå inte riktigt vad som är problemet, att det ska vara antingen/ eller..

I april när jag var på Tinos så var jag helt nedkopplad från kommunikation på nätet utom sms till make och barn. Då hade bara ingen lust utan ville bara vara själv med mina tankar och ladda batterier med vännerna där. Hade jag VELAT hade jag självklart varit uppkopplad.. Resan efter till bla Thessaloniki, hade jag inte alls det behovet utan skrev dagbok här på Kalimera och la upp bilder på FB. Det var inte ett dugg stressande. Många pocketböcker hade jag också med mig. Jag läser massor när vi är borta. Maken är beroende av att kolla läget hemma med allt som rör styrelseuppdrag, fotbollsresultat, nyheter mm mm så när han sitter med sin telefon så kan ju jag leka med min eller /och se på folklivet eller läsa... eftersom alla mina barn finns på FB så är ju bilder och rapporter där välkomna hälsningar till dem.
När vi reser till Kreta i höst blir det nog ganska lite rapporterat.... Vi ska slappa och det är lugnt hotelliv alldeles vid havet utanför Rethymno som gäller. Det blir några bilder på FB och kontakt där med Kretavännerna. Från Tinosresan i okt/nov blir det nog inga rapporter...då är det umgänge med Tinosfamiljen och vila och promenader som gäller i första hand. Endast om något verkligt intressant upplevs som rör den grekiska krisen blir det rapport.
Det jag vill säga är att att allt är upp till en själv....Blir Du stressad av IT-flödet- låt bli ! Är det viktigt för Dig och Du njuter av det, använd Dina Smartphones/I-pads /datorer....Då är de ju ett plus och vi hemma som får rapporter blir ju glada dessutom!.
Ingen mer än man själv vet ju vad som är semester!!

Så alla , ha en fin ned/upp/-och avkopplande semester!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-17, 10:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fast jag förstår ändå inte riktigt vad som är problemet, att det ska vara antingen/ eller..

Blir Du stressad av IT-flödet- låt bli ! Är det viktigt för Dig och Du njuter av det, använd Dina Smartphones/I-pads /datorer....Då är de ju ett plus och vi hemma som får rapporter blir ju glada dessutom!.
Ingen mer än man själv vet ju vad som är semester!!

Så alla , ha en fin ned/upp/-och avkopplande semester!

Lissi
Precis så tänker jag med, tur att inte ALLA blir stressade av att vara uppkopplade för då hade det ju inte blivit några direktrapporter från Grekland ..vilket många uppskattar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 09:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag gick till telefonkiosken och ringde min högste chef, hans
När jag jag tillbringade våren och sommaren på Ios 1986 fanns det inte ens några telefonkiosker. Ville man ringa fick man gå till televerket (OTE) och ringa. Jag ringde hem till mamma en gång i månaden.
Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 09:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag jag tillbringade våren och sommaren på Ios 1986 fanns det inte ens några telefonkiosker. Ville man ringa fick man gå till televerket (OTE) och ringa. Jag ringde hem till mamma en gång i månaden.
Jeg ble helt nostalgisk når du minnet meg på OTE
- f o r det var jo dit vi gikk, i m a n g e år og uansett reisemål i Hellas
Men dessverre var ikke feriene våre så lange at vi kunne ringe så sjelden som en gang i måneden
Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 10:31
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Men dessverre var ikke feriene våre så lange at vi kunne ringe så sjelden som en gang i måneden
Jag tog sex månader ledigt från mitt dåvarande jobb. Jag skulle skriva en bok hade jag tänkt mig.
Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 10:38

Citat:
Jag tog sex månader ledigt från mitt dåvarande jobb. Jag skulle skriva en bok hade jag tänkt mig.
Då har Du 2 oskrivna böcker att ta tag i... Var det inte en om grekiska sallader också??

Men herregud så många år du har på Dig....Varför stressa....
Jag har också ett litet projekt i lådan.....där ligger det bra än så länge.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-22, 08:10
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Då har Du 2 oskrivna böcker att ta tag i... Var det inte en om grekiska sallader också??
Visst var det så, och det är större chans att salladsboken slutförs än boken jag skulle skriva klart på Ios. Manuset från Ios kastade jag när jag flyttade från Stockholm.
Svara med citat
Gammal 2015-07-22, 08:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Visst var det så, och det är större chans att salladsboken slutförs än boken jag skulle skriva klart på Ios. Manuset från Ios kastade jag när jag flyttade från Stockholm.
Jag tror det är många som väntar på salladsboken
Samt om "mitt stora grekiska bröllop".
Tjatiga Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-22, 08:51

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag tror det är många som väntar på salladsboken
Samt om "mitt stora grekiska bröllop".
Tjatiga Birgitta.

Allt har sin tid Birgitta! Janne är fortfarande ung!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-23, 08:16
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Samt om "mitt stora grekiska bröllop.
I vinter Birgitta, jag lovar. Denna vinter/vår har jag gått igenom alla (nästan) resmål, den kommande hösten/vintern är det dags för allt annat.

Citat:
Janne är fortfarande ung!
Nåja, men tack ändå.
Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 11:24
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Citat:
Ville man ringa fick man gå till televerket (OTE) och ringa.

Been there (på OTE alltså), done that! Man fick inte ha för bråttom iväg på annat för det verkade som det bara fanns en enda linje ut från hela Grekland. Kunde ta hur lång tid som helst.

Jag skaffade min första mobil inför premiärbåtluffen 1997, en Samsung som inte har någon som helst likhet med dagens variant. Den ligger kvar i källaren i en kartong tillsammans med alla andra kasserade mobiler. Det trodde jag nog inte då att det skulle bli så många...

Idag reser vi med smartphone och läsplatta. Måste, p g a den verksamhet vi bedriver på hemmaplan, ha tillgång till e-mail och det räcker bra med mobilen. Läsplattan är mest ett komplement om vi måste ladda ner textfiler för genomläsning. Den är dessutom ganska bra att läsa e-guider på.

Måste dessutom erkänna att vi är gräsliga "nyhetsalcoholics" så vid varje wifi kollas det av vad som hänt runt om i världen. Detta gör att böckerna vi har med oss räcker betydligt längre än tidigare. Förr hade vi som regel läst ut alla böcker redan andra veckan men nu räcker de hela resan.

Celbe
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.