Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-19, 11:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av LenaochJanis Visa inlägg
Två motsatser skulle jag säga. Det ena böljande, vänligt leende på något sätt. Det andra hårdare, inte ovänligt, men stramare, otroligt vackert det också.
Håller verkligen med om det. De är varandras totala motsatser. Messinien mjukare och med större ökänsla. Mani med sitt råbarkade och mer vilda " yttre skärgårdsliknande" landskap. Själv föredrar jag den sidan av det jag sett hittills även om de båda är något av en helt egen klass. Men kan tänka mig att om man vill ha ökänsla så passar Messinien bättrw.
Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 16:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Igår kväll gick jag med solnedgången som sällskap runt i Koroni. Det var så otroligt vackert. Jag måste bara säga att jag tycker sååå mycket om denna by!

Så här vackert var det igår kväll.

Jag åt middag med Anneli och Reijo på denna restaurang (bilden är tagen tidigare på dagen). Det var så himla trevligt, och maten sanslöst god. Det är bra många år sedan jag åt så god mat i Grekland, jag hemma med för den delen. Tack Anneli och Reijo för att ni tog mig dit, och lika mycket tack för en underbar kväll!

Vad jag har gjort idag vill ni nog inte veta. Den blev inte som den var planerad tyvärr. Kort kan jag säga att jag har åkt buss, jag har haft en ”nära-Aten-upplevelse”, och jag har varit på den mest högljudda marknad jag har varit på.

Och så har jag sett en och annan oliv till salu, och då förstår ni var jag har varit.

Tidigt i morgon bitti lämnar jag underbara Koroni och åker till Kardamili.

Vi hörs från andra sidan.
Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 18:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

VAKKERT kveldsbilde

- og den restauranten skal jeg absolutt besøke ved første anledning
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 07:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Maten måste ha varit ootrooligt god i så fall!

Och var du i Kalamata? Något som gick på tok? I fall det inte var något allvarligt så är det ju så att livet skulle vara tråkigt om allt skulle vara perfekt. Så för min del får du gärna berätta vad det var som inte gick som planerat.

Och väntar mycket ivrigt på dina intryck från Kardamili, hoppas det blir lika bra som Pylos och Koroni.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:02
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och var du i Kalamata? Något som gick på tok? I fall det inte var något allvarligt så är det ju så att livet skulle vara tråkigt om allt skulle vara perfekt. Så för min del får du gärna berätta vad det var som inte gick som planerat.
Det blev en chock för mig att komma till storstan, som att komma till Aten. Blev stressad av alla oljud. Spatserade runt och fick skoskav, och kom på att jag hade en del att göra med jobbet, som jag hade missat, så därför tog jag en tidigare buss hem till Koroni. Det tråkiga var att jag skulle ha träffat Anneli och Reijo på vägen hem, och det blev tyvärr inte av, och det var synd för jag hade sett fram emot att se deras hus och olivodling.

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Tack själv Janne för en jättetrevlig kväll med intressanta diskussioner och verkligen god mat!
Vi hade säket suttit där än och pratat om vi inte hade annat för oss. Mycket trevligt samtal!
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:28
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Jag skulle nog ha varnat dig för storstaden ,blir också stressad om jag måste dit.Det var tråkigt att vi missade varann men vi finns kvar här när ni kommer nästa gång
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:30
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det var tråkigt att vi missade varann men vi finns kvar här när ni kommer nästa gång
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Jag skulle nog ha varnat dig för storstaden ,blir också stressad om jag måste dit.Det var tråkigt att vi missade varann men vi finns kvar här när ni kommer nästa gång
Anneli, inför marsresan, kan jag ta mig från Nafplio till Koroni på samma dag? Kalamata måste jag byta buss i , det förstår jag, men eftersom jag med all sannolikhet måste övernatta i Kalamata nu i nov på väg från Aten (eftermiddagsbuss) till Kardamili, så tänkte jag skippa övernattning i mars....FAST jag gillar storstäder och är det Atenkänsla, så får jag bra "vibbar"

Lissi - som så smått börjat ta fram olika slags kläder till Kreta på torsdag.... Meteorologerna har "utlovat" både sol, moln regn och åska!
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Det verkar som du hamnat i paradiset.. ser helt underbart ut!!..

Förstår din känsla och glädje.. . samma känsla fick jag på Sifnos tidigare i år..så härligt när man finner full harmoni och bara längtar efter att upptäcka mer och mer för varje dag!
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 16:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det tråkiga var att jag skulle ha träffat Anneli och Reijo på vägen hem, och det blev tyvärr inte av, och det var synd för jag hade sett fram emot att se deras hus och olivodling.
Ja det var verkligen synd. Det är säkert ett underbart ställe. Bättre lycka nästa gång!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 14:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

[QUOTE=Kalimera;373744]Igår kväll gick jag med solnedgången som sällskap runt i Koroni. Det var så otroligt vackert. Jag måste bara säga att jag tycker sååå mycket om denna by!
Jag åt middag med Anneli och Reijo på denna restaurang (bilden är tagen tidigare på dagen). Det var så himla trevligt, och maten sanslöst god. Det är bra många år sedan jag åt så god mat i Grekland, jag hemma med för den delen. Tack Anneli och Reijo för att ni tog mig dit, och lika mycket tack för en underbar kväll!

Tack själv Janne för en jättetrevlig kväll med intressanta diskussioner och verkligen god mat!
Ha det gott på andra sidan
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 10:45
Kalimeras avatar
Admin

Nu har jag kommit till Kardamili. Har inte sett så mycket ännu, men det jag såg från bilen imponerade något fantastiskt! Jag bor på Stellas Rooms, som Kari tipsade mig om. Redan efter så kort tid kan jag säga att detta är ett de bästa ställen jag har bott på. Inte nog med det: jag har aldrig blivit så välkomnad tidigare i mitt Grekiska liv. Vilka fantastiska människor!

Tack för tipset Kari! Kramen som du skickade till Stella har jag gett. Hon blev jätteglad. Alla hälsar till dig och Arne (Nikos)!

Utsikt från min altan åt ena hållet. Inte så dum eller hur.

Nu ska jag packa upp och sedan gå en runda i byn. Jag återkommer senare ikväll.
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 11:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Jag bor på Stellas Rooms, som Kari tipsade mig om. Redan efter så kort tid kan jag säga att detta är ett de bästa ställen jag har bott på. Inte nog med det: jag har aldrig blivit så välkomnad tidigare i mitt Grekiska liv. Vilka fantastiska människor!

Tack för tipset Kari! Kramen som du skickade till Stella har jag gett. Hon blev jätteglad. Alla hälsar till dig och Arne (Nikos)!

Lovar gott till 6 november då jag kommer! Du kan ju hälsa värdparet att det finns en till som längtar åter till Kardamili!
Det blir spännande att höra vad du tycker!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 11:54
karis avatar

Citat:
Nu har jag kommit till Kardamili. Har inte sett så mycket ännu, men det jag såg från bilen imponerade något fantastiskt! Jag bor på Stellas Rooms, som Kari tipsade mig om. Redan efter så kort tid kan jag säga att detta är ett de bästa ställen jag har bott på. Inte nog med det: jag har aldrig blivit så välkomnad tidigare i mitt Grekiska liv. Vilka fantastiska människor! klapp_

Nu ska jag packa upp och sedan gå en runda i byn. Jag återkommer senare ikväll.
ÅHHH, så B R A , Janne

Kari - med tårer i øynene, l e t t e t, og GLAD
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:13
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
med tårer i øynene, l e t t e t, og GLAD
Du behöver inte oroa dig Kari, jag älskar stället!
Svara med citat
Gammal 2015-09-23, 22:18
karis avatar

Citat:
Du behöver inte oroa dig Kari, jag älskar stället!
Så herlig, Janne ( denne hadde jeg oversett )

Nå har vi kjøpt flybilletter
- og i dag har jeg reservert leiligheten 8 dager i Apr/Mai
Da har vi 10 dager igjen til andre steder på Peloponnes
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 08:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Men hur orkade du köra så långt!?
Jag blev trött bara att tänka på det.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 12:15
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men hur orkade du köra så långt!?
Jag blev trött bara att tänka på det.
Birgitta.
Visst var det vanvittig langt på moped

Men ellers, Birgitta, hva synes du o m
Peloponnese?
Har ikke sett noen kommentarer om det tror jeg
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 17:37
Kalimeras avatar
Admin

Jag hade en fin sista kväll i Koroni. Åt ånyo mycket god mat på Restaurang Resalto. La mig tidigt, långt innan tio, jag hade ju en lång resa framför mig.

Klockan 08.00 tog jag bussen till Kalamata. Från busstationen äntrade jag en taxi som skulle köra mig till Kardamili. Jag var beredd på slingriga vägar, men jag var inte beredd på att taxichauffören skulle göra korstecken, ta på sig bältet och stampa gasen i botten. Ofta körde han i 100 km/h, och ni som har varit här vet hur vägarna ser ut.

Jag var inte heller beredd på att han skulle göra en kisspaus.

Men det var bara bra, för då kunde jag ta en bild över Kardamili.

När jag kom fram fick taxichauffören rejält med dricks för att han hade kört mig tryggt och säkert. Vid Stella Rooms möttes jag Panagiotis och Stella med man. Vilket mottagande! Om det skrev jag tidigare idag. Har ni inte läst den finns det någonstans här ovan. Där finns bild på min underbara utsikt också.

Detta bjöd Stella på när jag kom fram. Orkade bara äta lite grann som ni förstår. Vi satt länge och samtalade, jag, Panagiotis och Stella. Mycket trevligt samtal. Stella var en otrolig rolig person. Många skratt blev det!

När jag installerat mig gick jag en runda i den mycket vackra byn. Jag är – kort sagt – djupt imponerad. Pylos: fantastiskt! Koroni: fantastiskt! Kardamili: fantastiskt!

Precis som Koroni är Kardamili en grymt fotogenisk by. Har inte sett allt men, det känns som att jag kommer fotografera mycket här.

Det finns ingen strand i själva Kardamili (det finns strax utanför), men vem behöver strand när man kan bada i sådant här underbart vatten.

Hör och häpna, men ingen grekisk sallad till lunch idag. I stället blev det pasta alá Stella på min fina altan.

Det finns mycket mer att berätta om denna första dag i Kardamili, men det hinner jag inte. Nu väntar jag på att ovädret Lissi ska dra in. Så här ser det ut från balkongen i detta nu.

Ni hittar även en bild på Facebook, och en på Instagram.

Ps. Om valet märks inget. De jag pratat med tror inte att de ska rösta.
Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 18:33
karis avatar

Citat:
Jag hade en fin sista kväll i Koroni. Åt ånyo mycket god mat på Restaurang Resalto. La mig tidigt, långt innan tio, jag hade ju en lång resa framför mig.

Klockan 08.00 tog jag bussen till Kalamata. Från busstationen äntrade jag en taxi som skulle köra mig till Kardamili. Jag var beredd på slingriga vägar, men jag var inte beredd på att taxichauffören skulle göra korstecken, ta på sig bältet och stampa gasen i botten. Ofta körde han i 100 km/h, och ni som har varit här vet hur vägarna ser ut.

Jag var inte heller beredd på att han skulle göra en kisspaus.

Men det var bara bra, för då kunde jag ta en bild över Kardamili.

När jag kom fram fick taxichauffören rejält med dricks för att han hade kört mig tryggt och säkert. Vid Stella Rooms möttes jag Panagiotis och Stella med man. Vilket mottagande! Om det skrev jag tidigare idag. Har ni inte läst den finns det någonstans här ovan. Där finns bild på min underbara utsikt också.

Detta bjöd Stella på när jag kom fram. Orkade bara äta lite grann som ni förstår. Vi satt länge och samtalade, jag, Panagiotis och Stella. Mycket trevligt samtal. Stella var en otrolig rolig person. Många skratt blev det!

När jag installerat mig gick jag en runda i den mycket vackra byn. Jag är – kort sagt – djupt imponerad. Pylos: fantastiskt! Koroni: fantastiskt! Kardamili: fantastiskt!

Precis som Koroni är Kardamili en grymt fotogenisk by. Har inte sett allt men, det känns som att jag kommer fotografera mycket här.

Det finns ingen strand i själva Kardamili (det finns strax utanför), men vem behöver strand när man kan bada i sådant här underbart vatten.

Hör och häpna, men ingen grekisk sallad till lunch idag. I stället blev det pasta alá Stella på min fina altan.

Det finns mycket mer att berätta om denna första dag i Kardamili, men det hinner jag inte. Nu väntar jag på att ovädret Lissi ska dra in. Så här ser det ut från balkongen i detta nu.

Ps. Om valet märks inget. De jag pratat med tror inte att de ska rösta.
Herlig start, Janne - og f i n e bilder

- men synd det blir regn i morgen..., du får ta en "jobbedag" og så nyte solen senere, på tirsdag allerede håper jeg

Hva sa jeg om Stella og mat...,når du får lyst til å spise på en av Kardamili's tavernaer får du si det til henne

Jeg venter spent på fortsettelsen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.