Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-08, 19:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pärlan POROS

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Annars trivs jag bra i mitt egna sällskap!..

Sunny, direkt från badet i Askeli..
Det är ju det som är nödvändigt när man reser själv, att man har kul ensam och gillar det.
Annars blev det inga bra resor

Lissi - direkt från Heraklion Airport.
Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 20:30
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
att man har kul ensam och gillar det.
Annars blev det inga bra resor

.
Exakt, då hade jag nog fått stanna hemma om jag funnit det olidligt att vara ensam...
Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 12:22

8-9 oktober.

Hoppsan vad tiden går.. på måndag har jag varit på Poros i 2 veckor.. Vart tog tiden vägen.. ..
Klart jag varit mkt aktiv med cykling runt hela ön och annat smått och gott.. tiden går fort när man har roligt!..

Igår torsdag var det extremt varmt.. det blev till att kasta sig i havet ett flertal ggr..sen relaxa vid ett litet café med en frappe och crêpes.. mmm..härligt!

Senare på kvällen tog jag mig en volta ner till chora, kikade i de små butikerna, tog ut euro och köpte båtbiljett till nästa ö jag ska till inom kort.. ....
Slog mig ner på ett café och tog mig en frappe igen och bara njöt av folklivet.. kvällarna är fortfarande ljumma man kan gå i ett linne om man så vill!

Idag fredag,

Upp tidigt.. lång frukost på balkongen medans det fortfarande är svalt.. njuter av att se de små fiskebåtarna tuffa iväg ut på havet för att fiska in dagens fångst...

Efer detta snorde jag på mig mina joggingskor och tog mig en runda längs stranden i Askeli och vidare vägen bort mot klostret i denna helt underbara trollska pinjeskogen..dofterna är bedövande.. det blev en kombo jogga/gå i rask takt..det börjar bli bra hett när kl. var runt 10.00..nöjd med denna träningsrunda..hem och duscha och fixa lätt lunch och den avnjöt jag i Panoramas underbare trädgård.. här finns många fruktträd och svalt att sitta nu när det är olidligt hett på balkongen...

Nu ska jag njuta av en bok jag hittade i receptionens bibliotek..

Vad som händer ikväll vet jag ej... så skönt att inte ha något inplanerat.. bara njuta!!

Sunny, direkt från Panoramas underbara trädgård.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-09 klockan 12:28.
Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 14:18

Det låter helt underbart! Fortsätt njut!

Nu kör jag tvättmaskiner för fullt hemma och en del av plaggen ska genast läggas tillbaks i lilla väskan för nästa resa

Då blir det riktigt skönt med LUFF...båt-buss i olika kombinationer ska användas och jag blev SÅ inspirerad av cykel! Hoppas kunna hitta en cykel att hyra i Kardamili. Det vore perfekt!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 15:54
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Vad som händer ikväll vet jag ej... så skönt att inte ha något inplanerat.. bara njuta!!

Ta taxibåten till Galatas och besök MezeMeze !!!
/ Tom
Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Det ser verkligen fint ut!
Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 10:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Så fina foton Sunny.
Nästa år ska jag följa ditt exempel och ta semester på vår och höst istället för mitt i sommaren. I år gick det inte men nästa år funkar det med all planering.

Och Tom, vilken fin gest av dig.
Tänk om vi alla kunde tänka på att vara så omtänksamma mot varandra, då skulle världen vara ett bättre ställe. Jag blir synnerligen imponerad!
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 21:46

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det var väl bra. Nu vet ju alla att Tom är en hyvens grabb!

/Netwolf
Alla vi som känner Tom IRL vet redan det

Lissi - som blev lika glad åt retsinaflaskan Nilam lämnat åt oss på Stelisia i Nea Chora för ett par år sen.
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 17:01

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Själv har jag aldrig varit på Poros så dt gör det extra spännande.
Njut av din semester.
//
KR
Roligt att du tycker det.. en väldigt mysig ö..So far....
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 17:39

Just nu världens störtregn på Poros så alla fick rusa in under tak.. rätt kul det med... ...imorgon blir det SOL igen.. helt säker på det!!..
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 19:25
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Roligt att du trivs! För mig kommer alltid Poros att vara förknippad med den enda finska slagerfestivalvinsten någonsin. Varje gång man åkte de korta taxiturerna där så var det "Hard Rock Hallelulja" på full volym i taxibilen... 2005?

Det finns (fanns åtminstone) för övrigt fantastisk mat på Poros. Gå upp till slaktarna och ät!

Ha en fortsatt trevlig resa!

Obo
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 20:31
Ankan Ankan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Du kommer få en härlig tid på Poros, det är jag helt säker på!

Anki
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 20:48

Tisdag 29 september.

Idag har jag strosat i Poros stad..fick skjuts in med Christian i hans lilla jeep helt utan tak..kul att åka med!!..

Här har ni lite bilder tagna i Poros stad...

Det tar cirka 15 min att gå hem till Panorama från Chora..inte särskilt betungande... Bara härligt att röra på sig och det gillar ju jag!..
Hett idag på dagen och sen kom störtregn och åskväder men då satt jag tryggt på Panorama taverna och fick bjudvin och alla gäster fick söka skydd under tak som jag berättade tidigare.. trevligt folk som jobbar där... djungeltelegrafen har tydligen meddelat att jag bor på Panorama apt. för det visste han som serverade... ..han kände Christian sa han. (här känner väl alla ALLA!!)

Innan jag slog mig ner på tavernan tog jag mig en promenad i Askelibukten och njöt av den underbara naturen SÅ grönt och lummigt, härliga dofter!
Sen sprang jag på en sköldpadda 🐢 oxå!!..

Alla dessa mysiga möten, love it!..

När jag kom hem från Chora stog detta stora fruktfat och väntade på mig.. en gåva från Christians far Nicos, bjudvin är från en KALIMERAVÄN......

Imorgon ska jag hyra mig en bike, fått ett bra pris för att jag bor på Panorama..
Ska väl cykla runt hela ön är det tänkt.. kanske inte imorgon.. det beror på vädret såklart!

Kalinichta,

Sunny, direkt från Askeli, Poros.
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 21:30

Citat:
Ursprungligen postat av Obo Visa inlägg

Det finns (fanns åtminstone) för övrigt fantastisk mat på Poros. Gå upp till slaktarna och ät!

Ha en fortsatt trevlig resa!

Obo
Ja, de verkar ha bra mat här... kommer dessvärre inte gå till slaktarna ..är vegetarian men äter fisk..men det kunde ju inte du veta!..
De verkar ha en hel del vegetariskt som alltid i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 09:03
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Obo Visa inlägg
Varje gång man åkte de korta taxiturerna där så var det "Hard Rock Hallelulja" på full volym i taxibilen..

Citat:
Ja, de verkar ha bra mat här... kommer dessvärre inte gå till slaktarna ..är vegetarian men äter fisk..men det kunde ju inte du veta!..
Gå dit och titta, jag tror han även serverar annat mat. Utsikten från tavernan är fantastisk! Bild finns längst ned på denna sida.

Roligt att du trivs på fina Poros!
Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 10:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Utsikten från din balkong är verkligen fin. Njut ordentligt av den och Poros!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 09:34

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi som känner dig vet att om man är vänlig och trevlig så får man det tillbaks!
Birgitta.
..SÅ sant!!..
Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 16:53
Kalimeras avatar
Admin

Hur har du haft det idag? Ser att det är ett åsk- och regnväder på ingång.
Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 18:47

Tisdag och onsdag 6-7 oktober.

Poros calling.. ..

Igår tisdag blev en repris av måndagen.. otroligt varmt.. bada var nödvändigt!
Cyklade bort till de fina vikarna bortanför Russian Bay...badade i flera timmar där och vandrade lite över berget då jag bl a kom fram till en gammal fyr.

Idag onsdag lika hett och mycket kvavt.. var upp tidigt och cyklade bort till klostret igen.. bara för att vägen dit är så härlig... dessutom skulle cykeln återlämnas på fm..Bye Bye cykeln.. ...
Nejdå är SÅ nöjd med en veckas cyklande..många mil har det blivit... runt hela Poros 2 ggr..och andra vägar dessutom... nästan så jag är lite öm i rumpan.....

Idag ville jag över till Galatas... väntade till senare på em eftersom det varit olidligt varmt på fm...

Promenerade ner till hamnen i Poros stad och de tog exakt 15 min för mig... från Panorama apt. i Askeli...
Taxibåtarna stog på rad i hamnen och väntade in passagerare för att fylla de små båtarna... jag hoppade in i en som det var mest folk i och som jag förstod snart skulle avgå till Galatas.. det kostar en euro och man betalar när man kliver av.

Här följer bilder från båten och färden över.. Poros stad är så vacker när jag vänder mig om..

Väl i hamn på fastlandet ännu vackrare över till Poros stad...

Strosade runt lite i Galatas inte så mycket turister som på Poros..kändes lite avslaget.. en by som kanske inte tilltalade mig så värst mycket.. det som var fint var utsikten mot Poros stad och bergen runt omkring...
Slog mig ner på Tavernan Mpampis precis där den stora bilfärjan lägger till som går var 15:e minut fram och tillbaka mellan Poros stad och Galatas, det var kul att sitta och iakta bilar och folk som gick av/på med en jämn ström...

Och sen sitta och titta bort mot Poros stad åter igen..

Beställde in friterad småfisk med en tomatsallad och ett litet krus vitt... ..gissa om det smakade delicious... åh som jag njöt av denna måltid och trevlig betjäning dessutom...

Under hela måltiden hade jag 3 st kattkompisar som naturligtvis fick smaka lite på fisken.. ..

Satt här länge och bara njöt.. men som sagt klent med folk.. det börjar komma in mörka moln över bergen och senare kom några regnstänk...så jag beslöt mig för att bryta upp och återgå till Poros stad.. återresan blev med en annan skeppare.. ..lika glad och trevlig som den jag åkte med till Galatas..
Det här var en mycket trevlig utflykt... så nu har jag varit i Peloponnessos... ...

Nu är det riktigt behaglig luft..man kan andas.. fårse om det blir något åskväder (det kan bli som du trodde Janne).

Stannar hemma ikväll har haft en toppendag är helnöjd!

Snart ska jag väl avslöja vart jag ska ta vägen inom kort.... ..

Sunny, direkt från Panorama apt. POROS.
Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 21:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:

Slog mig ner på Tavernan Mpampis precis där den stora bilfärjan lägger till som går var 15:e minut fram och tillbaka mellan Poros stad och Galatas, det var kul att sitta och iakta bilar och folk som gick av/på med en jämn ström...

dessutom...

Tja, STORA och SMÅ, det beror väl på vad det gäller!
Vad gäller bilfärjor så har jag nog sett betydligt större!

Men vad gäller fisk så är de bättre ju mindre de är! Maridakis ska vara riktigt små, då är de som bäst. Och små är de här på bilden. Mums!!!
I love it!!!!

Nästa ö???? Inte ett dugg nyfiken! Men ............ berätta nuuuuuu!!!!!!!!!!!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.