![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker också att de två länderna skiljer sig väldigt åt. Har försökt förstå vad det är, men vet inte om jag lyckats sätta fingret på det.
Jag har bott i Italien och talar språket flytande - och ofta besöker jag delar av Italien där det inte är så många andra turister (finns det ens såna ställen? ![]() Jag tror att det som är skillnaden (för mig) är att i Grekland är nästan alla trevliga, hjälpsamma, glada, gästvänliga, medan i Italien är det de personer du lär känna/redan känner som är fantastiska. De italienare som du möter som turist i butiker, på restauranger etc är inte särskilt trevliga - ofta känner du dig som att du bör vara på din vakt, blir jag lurad, är detta en turistfälla? Lite tröttsamt. I Grekland känner jag mig mer avslappnad (trots att jag bara förstår en ynka procent av vad som sägs) jämfört med Italien. Tryggare, lugnare och mer välkommen. Med det sagt - jag älskar också Italien. Jag kan förstå om italienarna är trötta på turister och som sagt, har en fått in en fot i "det riktiga" Italien är det oerhört välkomnande och trevligt. Italien är fantastiskt vackert. Ostarna, vinet, landskapen, ljuset, byarna, historiens vingslag. Finns mycket att älska! Men jag älskar Grekland mer. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|