![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Haris fiskar många dagar om året på natten, trots sitt handikapp. Men han är en före detta fiskare. Ofta får han så mycket så han säljer till fiskaffärerna lite grand.
Detta var inte en red mullet utan någon annan fisk. Inga ben förutom i mitten. Fick citronolja till och det smakade bara mera! Haris har även färsk calamari som han får direkt från fiskarna från Gavdos. Man märker att det verkligen är färsk allt på Water Edge. Jag förvånades över att det var så billigt med fiskrätten. Det brukar bli väldigt dyrt. Potatisen håller väldigt hög klass. Jag gillar inte pommes frites och har tagit potatismos. Bakad potatis får jag när kaminen behöver sättas igång. Potatisens kvalitet varierar år från år. I år på Kreta måste den vara perfekt i år. I Sverige har vi till 95 % bra potatis i Västerbotten. Men det tycker jag inte om övriga Sverige under vintertid. (Kanske subjektiv, men det står jag för). I afton blir det nog ingen bakad potatis. Högsommar idag, så den eldade kaminen kommer nog inte igång ikväll. Birgitta. |
|
|
||||
|
||||
|
När jag fått friterad röd fisk i ungefär den storleken så har det varit barbouni. Det är vanligt att man friterar den. Dina ser dock lite mulligare ut än mina har varit, men det kanske bara ser ut så eftersom stjärtfenan är borta.
Om resterna såg ut så här så var det nog barbouni. Den här åt jag i Faros på Sifnos.
|
|
|
||||
|
||||
|
Åt samma fisk idag. Ekaterina sa att den hette seabus. Någon som har en aning? God var den och inte mycket ben. Haris tar dock underpris för den vid denna tid. 12 Euro för potatismos, fisk, köttbullar, en halv liter vin och sodavatten, Temenis. Inte lönsamt!!!
Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Kan det vara Sea bass, som isåfall är havsabborre på svenska?
Tobbe |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Haris börjar fiska vid 11-tiden på kvällen tillsammans med någon/några. När sedan Ekaterina börjar jobba går hon ner till Methexis beach och rensar Jag åt samma fisk igår tillsammans med den fantastiskt goda potatismosen. Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Fråga Katerina om det var lavraki du fick. Det är tydligen sea bass på grekiska. Fast när jag googlar den så är den inte röd utan svart och jag förstod Arne som att det var en röd fisk.
Dock bör det inte ha varit barbouni du fick till det priset, slog mig efteråt. |
|
|
||||
|
||||
|
Nejnejnejnej, men så fort min man vaknar ska han få avgöra saken. Det finns ett otal fiskar som ser ut så där, och man skiljer dom lättast åt innan tillagningen, på grund av fenor, färgprickar och sånt. Vi åt en liknande fisk i går.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Vet ni förresten hur många grader det är i vattnet nu? |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |