![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Ingen aning! Men jag har aldrig haft dem där jag bott, eller sett dem.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vilken härlig utsikt ni har!
Och så bra det blev med taxiresan. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kanske är vi före vår tid ,men i denna lägenhet fanns det "vipp"funktion när jag flyttade i 1997
|
|
|||
|
|||
![]()
Automatsäkringar är mycket vanligt i Sverige sedan början av 90-talet. Numera tror jag det är standard vid nybyggnation.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() - men siden både Arne og Inkfish virket så overrasket..., ![]() Vi har ikke hatt slike sikringer mer enn 3-4 år, det skal tiltak til å bytte ut sikringsskapet ![]() - men venner av oss har hatt dem siden de bygget hus for snart 40 år siden, d a var det nytt / ikke vanlig ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi byggde 99 och då var det automatsäkringar
|
|
||||
|
||||
![]()
Torsdag 14 Januari.
En vacker morgon, ehuru en smula kyligt ute. Fattiga 13,6 grader klockan åtta. Vinden verkar dock ha avtagit, och detta tackar vi för. Solen flödar och endast vid horisonten kunna små molntussar förmärkas. Idag har vi stämt träff med Paul (Pollebosse) här på Arocaria klockan elva. Vi ska sedan gemensamt besöka den lokala marknaden här i Nea Chora. I säsong är marknaden förlagd till strandvägen nere vid sportpalatset och ända bort till det gamla fabriksområdet med sina höga skorstenar. Nu i vintersäsong huserar marknaden på gatan just ovanför Arocaria. Det gamla fabriksområdet är under renovering. Kantänka det ska bli ett hotell där. Skorstenarna äro upputsade och flera hus har blivit pietetsfullt renoverade. Här nere vid stranden kunna vi var morgon och eftermiddag skåda en tapper skara som tager sig en simtur. Vid förfrågan visar det sig vara gamla överliggare. Turister som varje år för en billig penning hyr in sig i mindre Hotel och pensionat här i byn. Turisterna anländer i mitten av November och stannar till mitten av April. Hyran för en enkel studio med kokmöjligheter ligger i prisläge strax runt tio Euro per natt. El tillkommer. Idag innan träffen med Paul ska vi gå ner till städerskan/ Konsertpianisten Gyiana att lyssna på hennes briljanta pianospel. Arne när en förhoppning att hon nu övat upp sig på Mozarts Turkiska Marsch som hon fick partituret till vid vårt senaste besök. Efter gårdagens siestavila gick vi i den hårda blåsten ånyo ner till Manos Taverna. Glest mellan gästerna. Det var bara vi två samt tvenne greker. Lönsamheten svag.. Men, senare på aftonen lär det komma mera gäster. Alla vill ju icke spisa middag klockan fem på kvällen. Birgitta fick sin Cheese Saganaki med ett jättelass Horta, medan Arne frestades av de fyllda köttfärsbiffarna med den vansinnigt goda kryddningen. Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Torsdag 14 Januari” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Arne & Birgitta
![]() Tack för era underhållande rapporter! Undrar lite om hur ni kommunicerar med ortsbefolkningen? Kan ni lite grekiska fraser eller blir det på engelska? Själv använder jag mig av enstaka grekiska ord, engelska, händer & fötter ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eftersom Saganaki-tråden tagits upp igen och jag såg bilden på Jannes ouzo-flamberade saganaki blev jag bara såå sugen på den rätten det var självklart att jag åt den igår kväll. Sen önskade jag en liten, liten portion horta. Jag undrar hur en stor ser ut.
Jag har bott i mitt då nybyggda radhus sedan 1976 samt har en minisommarstuga (f.d. snickarbod) ute på skäret, byggd på 20-talet Så det där med automatsäkringar har aldrig funnits i mitt sinne. Trodde det var unikt i Grekland. Jag har alltid varit van att ha ett stort antal säkringar hemma. Och då få byta i hallen, där säkringsskåpet finns ofta i stearinljusets sken. Här i Nea Chora har vi bara hört grekiska som pratats utom när några pratar engelska med oss. Inget annat språk, så det kan inte vara många turister här. Kanske fler i Chania. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Det låter jätteskönt med det lugna turistlivet i Nea Chora. Kan ju vara ett fint off-seasonmål för en resa.
Blev det någon pianomusik idag? Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Nea Chora i lavsesong er fint, jeg har bodd der i mars, og i oktober/nov, det bruker å være bra med folk til lunsj, men veldig stille om kvelden! Mer overraskende var det hvor stille det var om kvelden inne i Chania da vi kom tilbake dit sent på ettermiddagen 30.nov ![]() Dvs da vi kom var det endel folk, men allerede kl 19 var det "tomt"! Vi satt på Starbucks og tok en kaffe i all ensomhet, hadde tenkt å spise på Tamam. Men vi gikk ikke langt før vi snudde, det var totalt " mørkt og bommet igjen", rett og slett ikke trivelig. Chania er jo en stor by, så " et eller annet sted" ( hjemme ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I Aten däremot så var det folk/turister? ute även på kvällarna. Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - men i Paleochora og, uansett ukedag, i November måned! Vi slutter aldri å forundre oss over det, det er uvanlig, men veldig trivelig ![]() Novemberkveld i Paleochora: ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det var allerede for sent å endre/legge til noe i innlegget med bildene,
det jeg ville si er at de to bildene er tatt hverdagskvelder, og at nesten alle folkenever lokale, veldig få turister ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Bägge
![]() Arne hoppas att du inte får några bestående men av att beskåda en sådan ofantlig hortaportion, på så nära håll!? ![]() Tack för era trevliga rapporter! //PA ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fredag 15 Januari.
En vacker, men kylig morgon inleder. Kav lugnt på havet och därtill vindstilla här i byn. Men bister temperatur. Fattiga 11,2 grader klockan halv åtta denna morgon. Vi får se det som en avtrappande acklimatisering inför söndagens hemresa. Vi ser ju på webben att temperaturen hemmavid ligga runt femton grader minus… Nyss var Birgitta inne på Aegeans hemsida att boka fina rymliga platser vid nödutgångarna inför resan Athen – Arlanda. Aegean tager inget extra för dessa stolar vid nödutgångarna. Det gäller dock att vara kobrasnabb med bokningen som öppnar 48 timmar före avgång. Platserna går kvickt åt vid nödutgångarna. Vid elvatiden igår sammanträffade vi med Paul (Pollebosse) Det är alltid lika givande att få träffa Paul. Vi erfor att Paul redan passerat den lokala marknaden på sin väg hit. Uppenbarligen är det en dryg kilometer upp tll marknaden härifrån. Vi slog genast varje tanke på denna promenad ur hågen enär Birgittas onda ben skulle fara illa av en så lång vandring. Vi gingo i samlad trupp ner längs strandgatan till Taverna Voulos, ett ställe Paul varmt rekommenderade. Det blev en långlunch där Paul tog notan. Vi kunde under lunchen konstatera att det var flera av långliggarna som var i att bada långsim i viken. Det kunna nog icke vara mer än 17-18 grader i vattnet så här års. Så var det dags att gå hemåt att vila siesta för Arne. Birgitta och Paul satt kvar till strax innan halv tre, då Arne var pigg efter sin obligatoriska siestavila. Vi spisade middag på Manos enligt god sed och vänja. Detta eftersom tavernan har så god mat att erbjuda till humana priser. 23 € inklusive ett krus vitt. Prydligt maskinstämplad nota därtill. Vi har förvarnats om att det från och med i morgon ska bli ett markant förändrat väder med storm och snö uppe i de höga bergen här ovanför. Fårfarmarna är i full färd med att frakta ner sina djur till slättlandet här i Chaniaområdet. Liten bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Fredag 15 Januari” Vi tar idag mera troligt en taxi in till den gamla saluhallen i Chania. Kanske hinner vi även med att göra ett besök vid Marias Taverna, just där lädergatan tager sin början. Nu vid pass halv tio haver termometern segat sig upp till 15 grader. Alltid något. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oj, det låter som en vältajmad hemgång med tanke på väderomslaget. Fast ändå är det synd, nu får man lägga om förmiddagsrutinen där era dagsrapporter varit ett givet inslag.
Vacker utsiktsbild! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Kan bara hålla med👍 Monica❄️ |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|