![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Våra middagar under veckan i Chania.
Det är precis som Malin säger att dom tavernor som är öppna nu i lågsäsong har lika god mat året om. Man ligger lågt med det som brukar kalla turistmat och har då oftast ett mer begränsat sortiment. Sen hänger det ofta ihop med kocken också. Nektaria flyttade från To Magazaki till en annaan taverna 50 meter längre bort i Nea Chora. Jag tror många gäster följde efter henne. Sen är det fråga om tycke och smak vad man tycker om att äta. Jag ska beskriva en del av maträtterna. Askrolimbous. Det är ett vildgräs med lökliknande rötter. Uppe till höger.Många kretensare är ute nu och plockar vad naturen erbjuder gratis. Kontosouvli. Man grillar kött på ett stort spett över öppen eld. Välstekt och knaprigt. Nikos taverna i Daratso är känd för sina underbara kötträtter som han grillar. Korianderkyckling. Jag frågade kocken på To Steki och hon sa at hon hade (ev marinerat) kycklingfileerna i korianderfrön och citron. Serverades med färsk koriander. Saluhallens mezetallrik. Väl värd sitt pris, 4 Euro med ett glas ouzo. Mättande lunch som innehåller torkat kött, 2 sorters ostar, korv, jalapeno, färsk och inlagd gurka, tomater. Ibland får man ett par sniglar också. Toppad med torkat, lite sött bröd. Lammkorv. Den kretensiska lammkorven kan man aldrig få nog av. Jag har frågat Ekaterina i Paleochora hur hon tillagar den. Hon kokar den i olja och lite vatten. När vattnet har kokat ur är den färdig. Naturligtvis kokas korven med rosmarin eller andra örter. Lever. Steks i olja och på slutet häller man över balsamvinäger. Blir en ljuvlig sås! Sista kvällen var vi renläriga. Åt inget kött då det var ”rena måndagen”, Kathari Deytera. Jag åt musslor i vinsås och Arne räkor på tavernan Kavouras nere i Venezianska hamnen. I hamnen var det full fart och många grekiska familjer som åt. Det var också full fart på havet som blåste rakt in i hamnen. Detta var ett axplock av vår mat under veckan. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Men åh så gott!!!
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Onsdag 16 Mars. Åter vid hemmets härd.
Hemresan från Chania till Umeå tog innemot elva timmar, men det hade vi ju kalkylerat med. Den segaste biten är alltid de femtio minuterna från Arlanda och hem till Umeå Airport. Då äro vi trötta och längtar bara hem att natta oss. Vi hade förbeställt en taxi från Ecotaxi att för fast pris taga oss de sju kilometerna hem från Airport. Till Arnes glädje anlände incheckad ränsel till bagagebandet. Vid hemkomsten voro vi försedda med sandaler och gladde oss att det icke kommit några drivor snö hemmavid. Dock v ar det såphalt, men det kunde vi hantera vid den korta promenaden in till radhuset. Nu har vi hällt ut grovsalt som avlägsnat den elaka isskorpan… Vi tackar alla som följt oss på vår kalimerahörna. Nästa grekresa sker runt den 15 April. Då blir det en tur till södra Kreta med start i Paleochora. Vi far därefter med kustfärjan längs sydkusten. Vi ska fara till Ag Roumeli, Loutro, Chora Sfakia samt en tur till Anapoulis och tillbaka till Chania inför hemresan efter 14 dagar. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Tack A & B för den här resan! Det är så roligt att läsa om era dagliga "äventyr". Ser fram emot nästa
![]() Hälsa Birgitta att matbilderna med beskrivning var toppen! / Ketstin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för rapporter! Ni är snabba iväg igen.
![]() Lissi- direkt från Pylos |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för vi fick följa med på resan, ser fram emot nästa resa.
Carina |
|
|||
|
|||
![]()
Som vanligt,så härliga dagsrapporter.
Stort tack att jag fått hänga med på er resa även denna gång,ser fram emot nästa!!! Monica😎 |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för att vi fått vara lite som en betraktande fluga på väggen på er resa. Det är lite den känsla man får när man läser era och andras härliga rapporter här. Man får en bild på näthinnan precis av hur det ser ut och var det sker.
Det ska bli kul att läsa från er nästa resa också. Välkomna hem till underbara Sverige! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för goa matbilder och information, Birgitta!
![]() ![]() Visst ska ni till Fourni igen senare i år? Där kan ni ofta få kontosouvli på grillstället uppe vid torget, om det finns kvar. Minns inte namnet, kan det vara I Kali Kardia? Dock har det grillade ofta varit lite torrt när jag ätit där. nilam - jag tänkte inte specifikt på Chania med den där kommentaren om mat i lågsäsong, utan mer generellt. Men oavsett var, om de har samma standard under turistsäsongen, då är det bra ställen. |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå, vi far till Dodekaneserna och Fourni i Maj- Juni, tre veckor.
Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Hade för mig det! Då kan ni testa kontosouvli där också. Fast gissningsvis är den inte lika god som den ni fick i Chania.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Vi har ju fått god mat hos honom på torget också. Och han har ju också egenodlade grönsaker där. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Jennie Birgitta. Nikos og Jennie
![]() Glæder mig til at høre nyt om Fourni. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det behöver ni definitivt inte skämmas för om ni gör.
![]() ![]() Marianne - grattis till barnbarnet, hoppas du har fin vistelse! Janne - ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Brgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Tack før info om namnet Kalderimi, Inkfish. Intressant!
Och tack før era berættelser, Arne och Birgitta. Marianne - som njuter att sitta barnvakt hos barnbarnet, medan dottern får en friafton på Madonna-koncert. 23 grader och klockan ær midnatt. Skønt! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi - från ett regnigt Pylos. |
|
||||
|
||||
![]()
Fint att ni har flera resor på kommande så har man något att njuta av här hemma också!
![]() Tack för matbilderna, Birgitta, såna får jag aldrig tillräckligt av. ![]() / Anne ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|