![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Lordag kl 16.40 lokal tid.
Loong lunch,nu dags for ett malningspass, forhoppningsvis pa nan balkong i skuggan,haha..... Kontoret var staengt, men som tur var var Nadja hemma.... Karin: sjojungfru(r) har varit peau tapeten, aevenseau luftballonger, undervattningsbatar, samt valar och dykare.... Jag borjar fa lite faerg ocksa, det hor till ovanligheterna att jag solar, men idag sa satt jag peau Garden Villa, i graeset och laeste lite i bara kallingarna....aer man ensam peau taeppan, soeau aer man....:-) Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Sonda 17 april
Kom till Zephyros lite senare, vid elva. Har nu sju balkonger kvar...tar mellan en och tva timmar per balkong, men hellre laaangsamt och bra, aen snabbt o slarvigt... Fortsatt fint vaeder, och det blir nu varmare och varmare. Nu dags for lite fika, har me mej en termos som jag fyller vid frukostdax, och som sen ligger i ryggan hela dan....:-) Har for mej att Andreas sa att de forsta gaesterna kommer 26 april,sa vi har nie dar pa oss att fa allt i ordning.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja,saekert, Janne...!
Var uppe hos Diakidis och fick mat. Mor Maria hade fingret omlagt,hon hade skurit sej pa just den kniven jag slipade igar....tre stygn dessutom, men Maria skrattade, inte var det nat att orda om... Nu tibax pa Zephyros.....Andreas aer kvar hemma, sa jag malar vael en balkong till,sen far det va bra for ida,trallala... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Mandag 18 april...
Full gas pa Zephyros, dags for poolen att staedas ur och borja fyllas....filter blir igentaeppta,pumpar gar sonder, d.v.s allt aeer som vanligt vid saesongstart.... Staederskan Nadja fyller ar, och vi sjunger for henne....Sen lirar jag Robbie Williams naer han sjunger "Beyond the sea", for den gillar han minsann....:-) Solen skiner och det flaektar lagom....jag malar balkongraecken, och sakta men saekert blir fler och fler malade.... Maria Diakidis aer haer och jobbar peau, fast mest med en hand, men det gar det med.... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
tisdag 19.4
Tidigt (naja..) uppe och forst till English Jon me en bibba bukker, sen raskt ner till Zephyros, daer en stor traktor hade graevt upp ett stort hal i gatan.... Det har laekt ut vatten i flera dar, och aentligen kom det nan som letade reda pa laeckan...Den var utanfor Zephyros, sa vattnet rann laengs muren ner mot havet.... Andreas hade skaffat mer faerg, sa nu ska jag mala de tva sista balkongerna.... Vaedret fint, bla himmel och redan runt 24 grader.... Jo, jag ringde for att fa reda pa var kronan till tanden var, och Andreas Makris hade varit i kontakt med tillverkaren och den skulle komma i slutet av veckan..... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
"Vaedret fint, bla himmel och redan runt 24 grader...."
Låter helt underbart. Här är grått och blåsigt och inte speciellt varmt ![]() Har varit på Karpathos två ggr och längtar alltid tillbaka till denna härliga ö. Kul att följa dina göromål RAN ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Ran...alltid trevligt med feedback!!
Nu has det graevts faerdigt, laeckan aer hittad och snart harom vel bytt ut ventilen som laeckte...Andreas spolar vaegen, och jag har malat klart rum 12:s balkong och ska hasa mej upp till rum nr 27, men forst lite fika....:-) |
|
||||
|
||||
![]()
Så mysigt att följa dina "pyssel"
![]() ![]() Min kompis bodde på Zephyros när vi var där för snart 2-år sedan. Hon hade studion i markplan ut mot vägen. Kommer ihåg den stora häftiga sängen med pelare, den robusta inredningen och att det var ett himla bra boende! Själva bodde vi på Romantica som vi åxå tyckte var bra. Det är bara att blunda så ser jag allt tydligt..Pelagos, byn, hamnen.. Dina rapporter har fått mig att bli sugen på ett återbesök ![]() Lev väl! /Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Kajja!! Ja, den nersaenkta delen av Zephyros mot stan aer en liten oas....inte for djup och inte for liten, med traed och vaexter....o lugnt och skont, aven om manga barn stojar runt poolen....
Nu har dom bytt ut roret som var trasigt.Det var ett plastror, 5 mm tjockt och som tal 16 atmosfaerers tryck....Soeau just nu fyller dom halet..Det aer en bekant som kor den stora traktorn, Dimitris, som gifte sej med Maria Panaretos for inte sa laenge sedan...Klart, alla kaenner ( naestan) alla med en soeau relativt liten befolkning.... Nu skriver jag, medans Andreas er vid holet och ser hur dom gor....han var ju gatuchef haer tills for ett halvt ar sen, sa han har bra koll pa sana haer problem. Forresten, sen kom en annan bekant knallandes, Sotiris, som malar pa stenar och ger bort,sa jag fick en knallbla liten fin sten, som jag ska laegga till min Sotiris-samling i koksfonstret hemma i Kallsta.... Nu ska Andreas och jag montera en baenkskiva i kellaren med tre vinkeljaern, far se hur det gar, haha.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Du får njuta för mig också. Vi har förskräckligt väder sedan några dagar. Idag har det till och med haglat och vinder piskar utanför fönstret, och temperaturen ligger just nu på + 7 grader.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du verkar verkligen trivas. De måste vara lyckliga som har en sådan
flitig vän som hjälper dem. // KR |
|
|||
|
|||
![]()
onsd 20 april.
Idag lite molnigt..nu nere peau Zephyros. Andreas fyller poolen, och jag rensade givarna,som oxiderat, sen bytte vi en pajad ventil nere i kaellarn....Balkongerna aer faerdigmalade och nu ligger jag peau knae och tar bort rost fran parasollfoten vid baren...Naer vi skruvade fast dom for 13 ar sen, lade jag en plastring under varje bult, sa nu slipper vi skruva loss dom, det raecker med att putta under papper oeu sen mala....Igar pa lunchen stack jag hem till mor Eva Angelos, daer fanns en romsk tjej, som fick hjaelp av Eva med grekiskan, soeau hon fick en Pilot blyerts 0.9 mm av mej, dom e bra,stiftet gar saellan av.... Sen kom Loukas, en laerare som hyr en laegenhet av Eva, och vi kaekade tillsammans, sen tog jag Loukas bak peau scootern och visade honom grottorna strax soder om Garden Villa. Sen fick han fika hos mej, och seau spelade jag svensk folkmusik for honom peau min musikbox.... Idag, onsdag aer Andreas fruga Maria haer, fingret har laekt bra, sa nu borjar aktiviteterna oka i intensitet....en kille aer har och malar vitt ocksa.... Dax for mej att mala parasollfoten.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]()
Har du inte med violan?
|
|
|||
|
|||
![]()
Nej Janne,ingen viola..
Ibland tar jag med fiol, men denna gang slaepade jag med mandolan....numera puttar jag in den i den stora ryggan, soeau blir det inte soeau mykke plats over, och daermed blir bagaget laettare....Viola har jag en,byggd i Karlstad 1924, men den har jag allri tatt me.So jag lirade vael nan lat pa mandolan, men fick med fel straengar,dom var till bouzouki, och darmed lite for tunna for den kortare mandolan...sa den aer lite smafalsk hela tin...haha...Jaja, sant haender, no big deal.... Nu ska snart poolen borja fyllas....Nadja och Maria och aeven Andreas haver skrubbat sidorna frenetiskt med bl.a diskborste....Medans jag rakade vaelta ut min faergburk.....som var naestan full...men raskt skopade jag upp faergen med kartong, och sen torkade jag upp med ett gammalt lakan, for att slutligen haella pa lacknafta....och ingen maerkte fadaesen,for jag var soeau snabb.... haha...nu syns inget pa plattorna...:-) Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Roligt att läsa om vad du håller på med, ha det fint i fortsättningen också! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
...soeu blev det lunch, och det fick bli en giro....plus lite kallt the...Sen ner till AutoMotoCenter, och lana Stamatis invertsvets, for en av parasollfotterna hade en svets slaeppt... Stamatis har en pytteliten svets som maxar 200 Amp, ungefaer som en axelvaeska, och den fick jag lana. Sen hade benet pa en hofaellbar saeng lossnat, sa den fick jag ocksa svetsa....det aer kul naer det sprakar och ryker....Sen har Andreas 16 Amp saekring i rummen, sa det var bara att svetsa peau.....fast platen var soeu tunn,soeau tunn, att jag var nere pa 40 Amp, for att inte braenna hal i den....men det gick bra....
Mikke |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|