![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Det är förmodligen ett sätt att dra in extra pengar, det har dock inte hänt mig när det gäller vatten, men när det gäller bröd händer det ganska ofta, senast igår på en taverna på Plaka beach. Bröd ställs fram, jag rör inte brödet, men jag betalar 1-2 E för brödet.
Om jag beställer en stor vattenflaska (1,5 l) för att ha till mat, då kostar de 2 E. Hur som helst, en vattenflaska (1,5 l) som tvingas fram kan kosta runt 2 E. Igår köpte jag på supermarket här på Naxos för 0,30 E. Köper man (restaurangägaren) direkt från en leverantör blir det ännu billigare. Så, det blir ju en del pengar på många vattenflaskor som påtvingas, så enkelt är det. |
|
||||
|
||||
![]()
Bröd på bordet har jag alltid sett som en typ av "kuvertavgift". Jag har för mig att det ibland står "kouvert" el. likn. på notan, när det gäller brödet.
Vatten däremot brukar man få beställa. Det kanske är en ny trend att få in pengar med automatiskt vatten? |
|
|||
|
|||
![]()
Altså, det er jo bare å si at dere ikke vil ha vann når de kommer med flasken!
Snakk om storm i et vannglass ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Jepp! Man får akseptere skikkene i landet man er gjest i.
(Ikke det at jeg spiser brød til maten, men at det kommer på bordet er helt ok.) |
|
||||
|
||||
![]()
Precis. Förr om åren när jag hörde någon börja tjafsa om brödet när notan kom så brukade jag tänka Jaha, där har vi en Greklandsdebutant. Att de på tavernorna i övärlden som har så mycket turism har börjat fråga om man vill ha bröd har jag tolkat som att de är trötta på det återkommande brödtjafsét.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Serveringsavgiften tycker jag har blivit mycket mindre förekommande på slutnotan än det var tidigare. Kanske det inbakas i maträtterna? Jag må säga att grekerna gör allt för att få behålla sina turister, vi behövs och då anpassar dom sig. Det är därför man gillar greker och den grekiska mentaliteten. Detta skriver jag men då undantar jag de populära turisttavernorna ![]() Då det gäller vatten, som automatiskt kommer någon gång till oss och då kostar en halvliter 50 cent accepterar vi det. Skulle vi inte dricka upp allt tar vi med det eller ger blommorna det Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|