![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Så idag vandrade vi upp de 999 stegen (eller 948 som jag läste nånstans var korrekt) till palamidi, först tänkte vi ta bussen men det är ju ingen sport i det
![]() Efterått blev det dopp på stranden bakom Xenia hotelet, ganska medioker som strand men ett dopp dög den allt till. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hur länge stannar ni, och flyger ni hem från Aten? |
|
|||
|
|||
![]()
Det var gott ja
![]() Vi ska vidare till Kalamata imorgon! och sen åter till Aten på Fredag för att åka hem Lördag förmiddag, (allt blev lite bakvänt pga Aegean byte dag på flyget vi skulle åkt, ursprungliga planen var flyga till Kalamata så det fick bli såhär, tar ju inte mycket tid på motorvägen, fast imorgon tänkte vi testa nya sträckan till sparta och sen köra över bergen till Kalamata, läst det ska vara en av de mest spektakulära vägsträckorna i Grekland) Idag har vi varit på stranden hela dagen vi tog bilen till Kiveri, på andra sidan bukten sett från Nafplio hamn kan man säga, väldigt lugnt och mysigt, liten by med parasoll som verkar uppsatta av kommunen med en äkta grektaverna på stranden, (bra underlag med grus, måste säga att ständerna här runt Nafplio inte är riktigt så bra som på tidigare platser, denna var i princip bästa hittils) på tavernan hade de hade i princip två rätter utöver sallader o grillat; meze stor eller liten med eller utan fisk ![]() Har börjat tycka om friterad(eller steker de dem?) Gavros på sistonne (de är de mindre av småfiskarna, de större jag inte kommer ihåg namnet på tycker jag inte smakar lika gott och de har jobbiga ben, benen på Gavros är mjuka och de fastnar inte så inte hela värden om de slinker med ![]() en fråga btw, räkor finns det i medelhavet? ganska ofta på en seafod meze / mixed plate ingår dessa, men de kanske är frysta? tcker det är så svårt avgöra på räkor, övriga saker brukar vara färska, |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lurer på hva som er galt med dem? (Jeg synes det er helt ok at man har ulike oppfatninger om strendene, altså, jeg prøver bare å forstå hvilken type strender du foretrekker framfor disse.) |
|
|||
|
|||
![]()
Hmm de gavros vi åt var mindre och liksom hela fisken utom huvudet och inälvor.
När det gäller stränderna var de inte dåliga, men de ständer vi var på i Mani samt Navarino kusten var bättre liksom, alternativt som tex Vohidkilia så unika det mer än väger upp andra tillkortakommanden, det var liksom alltid något som saknades; kanda var helt öde, inte en taverna var öppen, på Plaka (tror jag det var) så var den fin men i vattnet var det som klippblock som var jobbiga ta sig över, Karathona var fin men så otroligt skräpigt på och runt stranden ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Både Karathona og Tolo har Blue Flag-status, så vannet i området er helt rent, kan jeg love
![]() Men dere var her her "etter sesongen", så mange solstoler er tatt bort, tavernaer stengt, ingen gjør rent, etc. Solstolene pleier for øvrig være gratis (unntatt på Arvanitia), evt tilhører de en kafé eller en taverna som leier ut mot at man kjøper f.eks en kaffe. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|