Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-22, 23:54
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Fundersam på prisnivån

Dyrare än tidigare är det allt.

Vi är trogna greklandsfarare och det klart att prisnivån har ändrats.
Förra året i juli åt vi för ca 22-26E middag på kvällen för två.
Handla i affär, beror på var man handlar, tycker jag, precis som här. Youghurt och dylikt är dyrt, grönsaker och bröd relativt billigt. Glass som här hemma.
I juli och på öarna Mykonos, Antiparos Tinos blev våra snittpris på rum ca 32 E.
Vi betalade t ex 27 E för färjan från Paros till Santorini för två vuxna. Buss tycker jag fortfarande är billigt att åka och roligt .
Kan tänka mig att det är billigare på Naxos än på Syros. Kanske också lite mer stränder att välja på när ni är en liten och en stor!

Kanske du har fått lite till som kan ge dig ett hum om prisnivån.

Ha det skönt!
Mvh Ingrid Ny
Svara med citat
Gammal 2005-04-23, 02:11
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny
Dyrare än tidigare är det allt.

Vi är trogna greklandsfarare och det klart att prisnivån har ändrats.
Förra året i juli åt vi för ca 22-26E middag på kvällen för två.
Handla i affär, beror på var man handlar, tycker jag, precis som här. Youghurt och dylikt är dyrt, grönsaker och bröd relativt billigt. Glass som här hemma.
I juli och på öarna Mykonos, Antiparos Tinos blev våra snittpris på rum ca 32 E.
Vi betalade t ex 27 E för färjan från Paros till Santorini för två vuxna. Buss tycker jag fortfarande är billigt att åka och roligt .
Kan tänka mig att det är billigare på Naxos än på Syros. Kanske också lite mer stränder att välja på när ni är en liten och en stor!
Hej!
Här i Rethymno (som ju är en någorlunda stor "by" på Kreta) äter jag och Git fortfarande för mellan 15-20 Euro ute på krogen. Det inkluderar ett halvt kilo husets röda samt vatten. Frukt och grönt kostar nästan ingenting på marknaden, snäppet dyrare på Champion eller INKA men fortfarande väldigt billigt. Båten mellan Rethymno och Pireus (eller omvänt) kostar cirka 25 Euro enkel resa, men du får 30% rabatt på åter-resan om du bokar bägge resorna vid samma tillfälle (kanske inte så intressant om du är turist, men för mig och Git är det mycket värt!).
Generellt:
Trots att momsen har ökat från 18 till 19% (förste april i år) så har priserna ännu inte stigit. Det tar tid att ställa om alla kassa-apparater att räkna ny moms med mera!
Så kort sagt!
Vi upplever Grekland (Kreta) som ett billigt land (ö) att leva i (på)! Förutom kostnaden för ADSL!! Suck!
Calle!

Senast redigerad av Calle den 2005-04-23 klockan 02:17.
Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 19:47
Mia Mia är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Hej!
Apropå bussresor! För en barnfamilj är det faktiskt väldigt dyrt att åka buss i Grekland, nästan det dubbla mot Sverige om barnen är över 5 år. Detta beroende på att barnen betalar fullt pris i Grekland. Detta gäller även flygbussar och all lokaltrafik iAten (inkl. metron). Metro o lokalbussar är dock relativt billigt jämfört med långfärdsbussarna som håller ungefär samma pris som i Sverige.
På båtarna är det fortfarande billigare för barn under 12 år.
Om man ska åka buss två vuxna och två eller fler barn över 5 år bör man överväga att ta taxi eller hyra bil i stället för det kan bli billigare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.