![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Samma här, noggrann kontroll!
|
|
||||
|
||||
![]()
anpe och ofelia, hade ni också tidig flygavgång vid utresa?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När vi flög från Malmö till Italien tur och retur för c:a tre veckor sedan var det pass som gällde i båda riktningarna.
Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Vi flög kl. 23.30 från Arlanda.
/Ofelia |
|
|||
|
|||
![]()
Vi flög 07.15 från Köpenhamn
|
|
|||
|
|||
![]()
15.10 från Arlanda 27 maj och hem från Chania 17 juni 20.50.Visade inte pass en enda gång.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det här är ju riktigt allvarligt i dessa terrortider!!
![]() ![]() Något för pressen att belysa!! Själv kan jag inte påminna mig om att vi inte har visat passet. Jo förresten...Mellan Helsingbor-Helsingör ![]() / Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Arlanda 27 maj,vi for 6.20.
Vi fick visa passet före säkerhetskontrollen På Samos fick vi visa det vid incheckningen och innan säkerhetskontrollen.Vi fick stå i kö när väskorna skulle genom röntgenmaskin plus att det stod en tullare där och kollade siffrorna på väskorna mot det som stod på flärpen man får för bagaget. Pia |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
SAS har ingen ID-kontroll inom Schengen. Italien och Portugal hade förhöjd säkerhet under några veckor i Maj/Juni p g a G7-möte resp påvebesök. Nat.ID kort gäller alltid inom Schengen men jag rekommenderar alltid alla att ha med sitt pass. Då är man alltid säker (om giltighetstiden är OK) och så mkt plats tar inte denna handling ! |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, det är alltid tryggt med dina fakta, SteffTee!
|
|
|||
|
|||
![]()
Reste reguljärt från Samos till Göteborg, med byte i Thessaloniki, i måndags. Jag har tidigare aldrig varit med om så många granskningar av pass (internationellt ID) som då. Incheckning, entré till säkerhetskontroll och vid gate. Men helt OK! Ytterst handlar det om att minimera risker för - mig.👍
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Som sagt så är det ju rörelsefrihet inom Schengen och pass som sådant behövs egentligen inte. Men under vissa omständigheter kan man behöva identifiera sig och då ska man ha ett giltigt nationellt id-kort eller giltigt pass.
En sådan omständighet kan vara en flygresa eller att någon ifrågasätter ens medborgarskap och rätten att vistas i EU. Tråkigt att sitta inlåst i något häkte någonstans på semestern. Svenskt körkort gäller inte som nationellt id-kort. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|