![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Killen som sitter längst till höger, Waggelis, gillar jag. Han är 91 år och still going strong. Vi kallar honom för Horta-mannen. Han går upp i bergen och samlar horta. I veckan fick han också tag i en stor bläckfisk. När han skulle slå bläcket kom det två stora fiskar och nöp tag i bläckfisken. På så sätt fick han ännu mer från havet! I veckan lärde han oss något nytt. Han satt på Water Edge med en skalad apelsin i klyftor. Och vad gjorde han då? Jo,han saltade våldsamt på klyftorna! Vi frågade sedan Ekaterina om detta "fenomen". Jo, det är gott till mezes och raki. Apelsinerna är inte riktigt mogna och söta ännu och då är det perfekt att salta på apelsinen. Vi testade detta och det var riktigt gott. Vi tog en rakomelo till. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
I veckan lärde han oss något nytt. Han satt på Water Edge med en skalad apelsin i klyftor. Och vad gjorde han då? Jo,han saltade våldsamt på klyftorna!
Vi frågade sedan Ekaterina om detta "fenomen". Jo, det är gott till mezes och raki. Apelsinerna är inte riktigt mogna och söta ännu och då är det perfekt att salta på apelsinen. Vi testade detta och det var riktigt gott. Vi tog en rakomelo till. Birgitta.[/QUOTE] Spännande det måste jag testa! Så kul att åter få " hänga med" på er resa! Monica😍 |
|
||||
|
||||
![]()
Småelakt väder denna dag. Under natten tjöt vinden utanför studion, och det var svaga 13 grader klockan sju. Nu vid lunchtid har temperaturen emellertid stigit till 16,4 grader, men blåsten och de höga vågorna tilltager alltmer.
Under onsdagen gick Arne ner på byn att utföra förrättningar. Först till Postkontoret att inhandla några frimärken. Posten var fylld av lokalbefolkningen som skulle betala räkningar samt skicka och hämta paket. Det tog 30 minuter innan Arne kom fram till luckan för att få inhandla sina frimärken... Vidare till Synka att köpa en flaska 7-Up samt lite kex. Sedan till Apoteket att finna bot för Arnes hesa hals och stämma. Kö även på Apoteket. Omsider Arnes tur. Han framförde sitt ärende, och Apotekaren lät förmäla att det tarvades en telefonkontakt med en läkare enär verksam medicin krävde recept. Läkaren ringdes upp och fick lyssna på Arnes kraxande röst. OK, jag fixar ett telefonrecept. Låt mig tala med Apotekaren så ordnar det sig. Arne fick sin flaska med medicin a 5,2 Euro. Läkarremissen kostade sex Euro. Smidig hantering förvisso, men Läkemedelsverket hemmavid skulle mera troligt förfasa sig över dylikt hanterande av förskrivningsrätten. Efter skön siesta hade solen och värmen återkommit. Vi gick vid sextiden upp till W.E att spisa midag. Åter till studion vid pass halv nio att natta oss samt lyssna till nyheterna och sportradion hemifrån. Lite bilder från gårdagens tur till byn ligga efterhand inne i Kalimeras Facebook. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Virtuella läkare finns ju så detta var ju ganska nära det.
![]() ![]() Hoppas ni får solsken! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Gårdagens bilder.
Lite blommor längs vägen. Lågsäsong. Mariannes taverna Inochous på huvudgatan. Mobil skoaffär vid Sandy Beach. Han satte även ut en stol så man kunde prova. Gamla damen Sofia. Sonen, som är ägare till båten Sofia (går dagsturer till Elafonissi i högsäsong) samt även ägaren till fiskaffären har anlitat två kvinnor som tar henne till kyrkan varje dag. Hon kan knappt gå samt är senil. Trots det lyste hon upp och plirade med ögonen när jag sa hennes namn och hälsade. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lite mulet denna morgon. Temperaturen ute visade på svaga 12 grader klockan sju denna morgon, men nu vid tiotiden är det 19 grader. Solen lyser emellertid ännu med sin frånvaro, men det ljusnar över horisonten. Denna morgon kunna vi skåda Gavdos vid horisonten.
Under gårdagen gick Arne ner till byn att viktualier inhandla medan Birgitta parkerade sig på W.E café tillsammans med stamgästerna och husets hundar. Lilla Ranja uppvisar nu en rund mage indikerande att det skola bli en kull valpar framåt nyår. Mera troligt blir det gatukorsningar sedan hon fulat ut sig med en icke rasren hund i slutet av Oktober. Lilla Elvis är i starkt behov av att rugglas enär pälsen nu blivit mer än vildvuxen. Idag ska Flora fara till Glasgow att fira jul och nyår med släkten. Sonen Yorgos stannar numera kvar i Paleochora enär han har intressen att bevaka bland byns tonårstjejer... Flora återkommer den 6 Januari. När Arne under gårdagen var ute på byn att viktualier inhandla noterade han att en stor banderoll spänts upp över huvudgatan. Texten var dessvärre på grekiska, men det framkom att i morgon lördag skulle det bliva någon slags festival på byn. Tiden var angiven till 18-21. Vi ska idag kolla upp med Echaterine vad det handlar om. Echaterine har lovat att klippa oss nu denna eftermiddag. Hon är ju utbildad frisör, och en mycket duktig sådan. Därest cyberrymden vill kommer Birgitta att lägga in lite bilder från gårdagen och denna dags morgon. Kvällens middag intogo vi på W.E. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Ni tycks ha det lika fint som vanligt. Hoppas även solen visar sig för er idag.
![]() Har en liten fråga till er: Hur är det när man skall checka in hos Aegean i Aten? Är det vid en disk eller automat? Kollar de pass/ID? Frågar detta eftersom de inte kollar pass alltid överallt nuförtiden. Reste för ett par veckor sen Helsingfors-Munchen och då kollade ingen pass eller id. Vid boarding gick man genom elektroniska portar. Jag liksom antar trots allt att de kollar pass eller ID i Aten. Stämmer det? Kommer ju ihåg hur ni blev nekade platserna vid nödutgången.... Skall flyga med Aegean i april och nu råkar det vara så att namnet på min biljett och namnet på mitt pass skiljer sig lite. Och egentligen borde det ju vara exakt korrekt. Så vill inte ha problem. Ha det fint! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På Atens flygplats brukar dom kolla passen till 99 procent vid boarding av planet (bussen). På mitt pass står det Gunilla Birgitta BÄckström. På boardingkortet Birgitta Backstrom. Inga problem.
Även när man har genomgående bokning Arlanda-Aten samt någon inrikes flygplats kollar dom passet i Aten för oss utlänningar. På Atens flygplats finns det automater för incheckning när man inte har genomgående bokning. Men sen måste man ställa sig i kön för att lämna bagaget och visa passet. Men allt förfinas på Europas flygplatser, så hur det är år 2018 är höljt i dunkel. För övrigt var det en perfekt service då en blåklädd man stod vid vårt flygplan och dirigerade oss via bussen, en personalhiss och till gate 11 till Chania när vi inte hade många minuter till avfärd. Men vi åkte då genomgående bokning med Aegean från Arlanda. Och bagaget kom fram! Birgitta (från ett soligt Paleochora). |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för svar, Birgitta!
![]() ![]() ![]() Fint att ni har haft solsken. Här har det kommit snö och mörkt är det förstås nu klockan 16.46 finsk och grekisk tid. ![]() Hoppas ni får sol också imorgon! / Anne ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|