![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Monica, det måste vara "Höstvisa" med text av Tove Jansson som du tänker på. Där är refrängen:
"Skynda dig älskade, skynda att älska, dagarna mörkna minut för minut, tänd våra ljus, det är nära till natten, snart är den blommande sommaren slut" Visst är den vacker! Ulla |
|
||||
|
||||
![]()
Pia, Masse, Ulla: Tack för respons. De fina visorna kommer man ihåg, om så bara i sekvenser. Möjligen betyder de mer för den utlandsboende.
Masse, jag har bott i Grekland sen 2003, dessförinnan åtskilliga vistelser här med början 1965. Men inte glömmer man den kultur man vuxit upp i ! Kontakten med hemlandet är enkel numera, dator, telefon, besök. Men jag har alldeles tappat intresset för svensk politik och "små" händelser. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Två ljus med Björn Afzelius är fin tycker jag
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Min uppfattning är att svenskar inte är lika kunniga som greker gällande respektive länders populära sånger. Det märks både på konserter och i glada vänners lag. Alla sjunger med, bara någon tar ton!
De moderna populära sångerna här låter ofta så här: "Sagapå, sagapå" och det vet ni väl vad det betyder? De gamla är ibland svåra att översätta och man förstår inte hur författarens tankar gått, men innehåller väl det Monika skriver: saknad och längtan. Hälsningar från / Jannis |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Texten är av Tove. Musiken av Erno Tauro. Nynnande den låten ett helt år innan Arne flyttade upp till mig, oberoende om det var höst eller annan årstid. Birgitta. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|