Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-09, 18:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Höstvisa

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Att klyva ett krus vitt har för övrigt blivit en riktig Kalimera-klassiker, tillsammans med många andra Arne-uttryck, som exempelvis ”ränslarna är packade”, ”djävulens föda”, ”slaska taxi” och ”det rysansvärda flytetyget Express Scopelitis”.
Å det kryddade språket han använde. Som att gå och handla "viktualiteter". Vem säger så idag?

Kommer ihåg en gg, när vi råkade på ett annat känt Kalimera-par i övärlden och vår då inte så gamla dotter frågade "Pappa, var det där Arne & Birgitta?" Måntro att vi ofta pratade om er och edra resor, när vi planerade våra egna och det hade hon snappat upp.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 19:43
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Beklagar sorgen Birgitta.
Vi är många som med glädje rest med er och haft högläsning från era resor. Har tänkt på er nästan varje dag, eftersom den sista resan fick ett så annorlunda slut.

Men njut av alla minnen!
Vi är många som klyver ett krus, (till Arnes minne) framöver.
Hälsar Lena (som läst högt för både make och sonen Arne)
Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 20:20
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Beklagar, Birgitta!❤
Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 20:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Å, Birgitta, det var alltså så som jag misstänkte, när veckorna har gått och man inte visste något om Arne. Vi har aldrig träffats, ändå känns det som om ni båda var gamla vänner som hade en gemensam passion med mig, Grekland. Jag hoppas att du har kraft att klara den långa långa period av tomhet som nu kommer, och att du ska finna lust att planera nya resor framöver.
Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 22:00
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Oj, så sorgligt att höra
Tänker på dig i dessa svåra dagar <3

Lena
Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 23:32
kize kize är inte uppkopplad

Så hemskt tråkigt att läsa! Jag beklagar sorgen Birgitta!
Det är tack vare Kalimera och era inlägg på forumet som gjorde att vi började båtluffa för rätt många år sedan.
Jag har många gånger läst högt för maken ur Arnes reseuppdateringar. Hans många gånger lite gammeldags sätt att beskriva saker o händelser har varit oss till stor glädje. Hur ränseln packades eller hur någon bara kunde åka med Skopan, detta djävulens flytetyg.
Vi klyver ett krus vitt o minns en fin kalimeran!
Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 23:33
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Det var väldigt tråkigt att höra Birgitta.
Kommer att sakna Arnes rapporter från era resor.

Styrkekramar till dig!🌺
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 06:53
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Beklagar din stora förlust Birgitta <3

Inte lätt att välja ut något speciellt minne av Arne för där finns så många, men jo, alla galna upptåg i samband med 1 april ligger nog på topp ändå. Vet inte under hur många år som vi, ett litet gäng, klurade på årets aprilskämt och ett av dem var ju förstås om senapsön Nissyros.

Vi träffades ju också på den allra första Kalimerafesten i Stockholm 2001 och ett av de största intrycken därifrån var just Arne!

Arne: Kalo taxidi, Kalo paradiso - God resa och gott paradis i din grekiska övärld

Jeanette & Zissios
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Birgitta, Tove Janssons Höstvisa är så fin. Läste i morse genom alla kommentarer till denna sorgliga nyhet och det märks nog hur betydelsefull Arne var för detta forum. Jag vet inte hur många gånger jag har skuttat lite av glädje varje gång Arne och du har startat på en av era resor. Det blev många rapporter under åren. Och före direktrapporterna resebrev som även de finns kvar här på Kalimera. Jag har läst igenom dem alla, men det var för många år sen. Så nu kan jag börja om. Tog en snabbtitt på den första från 2001 "Irrfärder i Odysseus kölvatten". Vilken fin rubrik!

Tusen tack Arne för alla dina fina bidrag här. "Livet leka" blev nog det uttryck som betytt mest för mig.

Och Birgitta, blir även glad när du säger att du har Grekland kvar.

Många styrkekramar från mig också!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 10:47
lemon lemon är inte uppkopplad

Beklagar från djupet av mitt hjärta din förlust, Birgitta.

Samtidigt gläds jag åt att ni fick många fina och innehållsrika år tillsammans.

Ert sätt att dela med er av resandets glädjeämnen i stort och smått är vi många som är mycket tacksamma för. Arnes språk var unikt. Era resedagböcker har förgyllt så många kaffepauser under den mörka årstiderna här hemmavid. De har varit ett dagligt obligatorium.

Ni är också fina förebilder för oss andra. Jag har ofta berättat för min fru, som är entusiastisk greklandsvän och -resenär men inte kalimerian, om ert liv på resande fot. Vi har båda menat att så ska livet levas. Hela livet.
Kramar från sydväst,

/Magnus
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 10:58
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Birgitta, jag är en av alla de som inte har träffat dig och Arne men som ändå tycker att jag har lärt känna er genom Kalimera.
Vi kommer att sakna Arnes (och o dina) rapporter från era resor.
I all din sorg måste det kännas gott att läsa alla dessa vittnesmål om hur Arne har roat oss här på forumet och att många av hans roliga och kluriga uttryck kommer att leva vidare.
Hoppas att du så småningom skall orka återvända till ditt älskade Grekland.
Kram
Ulla
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 12:16
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Mina tankar har varit hos er mycket de senaste månaderna.

Som så många andra har jag aldrig träffat er men känner ändå att jag känner er och har njutit så mycket av att få följa med på era resor under alla år. Ni har varit så stor del av Kalimera.

Arne kommer alltid att förknippas med alla speciella uttryck, men det är framförallt ett som fick mig att skratta högt och det var när det gällde en tid.
GMT = Greek Maybe Time

Styrkekramar till dig Birgitta <3
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 12:51
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Men så tråkigt. Beklagar verkligen. Fint att du ändå inte slutar med Grekland, Birgitta.
Kramar
Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 18:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tog en snabbtitt på den första från 2001 "Irrfärder i Odysseus kölvatten". Vilken fin rubrik!
Det finns ännu äldre resebrev från Arne och Birgitta. Någon gång i framtiden hoppas jag hinna göra om dem så att de passar bättre att läsa på dagens plattformar.

Idag har jag gjort om just ”Irrfärder i Odysseus kölvatten". Det är verkligen en fantastisk titel!

Här kan ni läsa det fyra sidor långa resebrevet Irrfärder i Odysseus kölvatten.
Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 04:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Finns de äldre resebreven på Kalimera? Hur jag än söker hittar jag inte något äldre än 2001? Läste "Irrfärder" igår. Det var verkligen givande. Och världen har ju förändrats lite efter det, i Grekland betalar man inte längre med "drakar" och tekniken har utvecklats. Men annars är det kanske ganska likt?

Tusen tack Arne och Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 15:52
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej Anne

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Finns de äldre resebreven på Kalimera? Hur jag än söker hittar jag inte något äldre än 2001? Läste "Irrfärder" igår.
/ Anne
De äldre resebreven passar inte ihop med dagens Web-läsare. Janne skrev att när han får tid skall han konvertera de gamla breven, så att de kan läsas med dagens teknik.

Ha de gôtt

//PA
Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 16:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Det finns ännu äldre resebrev från Arne och Birgitta. Någon gång i framtiden hoppas jag hinna göra om dem så att de passar bättre att läsa på dagens plattformar.

Idag har jag gjort om just ”Irrfärder i Odysseus kölvatten". Det är verkligen en fantastisk titel!

Här kan ni läsa det fyra sidor långa resebrevet Irrfärder i Odysseus kölvatten.
Tack, detta hade jag missat men vilken rolig läsning! Trots besvärligheter ser man hur Arne och Birgitta verkligen älskar Grekland, som Grekland är...jag blir mer lokalpatriotisk vartefter tiden går i det här galna landet.
Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tack, detta hade jag missat men vilken rolig läsning!
Jag ska, som sagt, göra om deras gamla resebrev och länka till dem här. Finns många roliga berättelser.
Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 18:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Jag ska, som sagt, göra om deras gamla resebrev och länka till dem här. Finns många roliga berättelser.
NU har jag läst delar av detta underbara resebrev. Så annorlunda språk mot senare års lätt ålderdomliga språkbruk, även om jag kan finna frön till klassiska citat som "rysansvärd" och "partisankeps". Arne berättar ju redan då om sig själv i tredje person. Precis som Zlatan gör faktiskt!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 20:34
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Jag tänker på Dig Birgitta!

Jag har följt Dig och Arne på Era resor och förundrats bl.a över Era vardagsobservationer i den Grekiska övärlden, både i stort och litet. Vi har aldrig mötts fysiskt, men jag tror att vi korsat varandra flera gånger, under våra resor.

Jag hoppas att Du fortsätter att resa till Grekland och jag ser fram emot att ta del av Dina betraktelser.

Jag tänker att Arne (och hans fantastiska språk) saknas som en familjevän av Kalimerafamiljen.

/Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.