![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Upptäcker att rubriken blev lite fel. Bildgåtor är från Grekland och frågebilder från andra länder. Kanske inte denna tänk-till-gåta passar här, men kunde inte låta bli. Är lite förvånad över att inte fler gissat då många varit inne och läst. Det här är som vanligt en av mina reflektioner. Det var när jag kom till att vi tappat räkningen jag tänkte: jag lägger ut det som en gåta och ser om någon löser den, vilket jag är övertygad om. Undrar vem?
![]() Senast redigerad av sjöborren den 2020-12-28 klockan 13:08. |
|
||||
|
||||
![]()
Ritade ringar?
Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för att du gissar, men tyvärr fel.
![]() Senast redigerad av sjöborren den 2020-12-30 klockan 17:38. |
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr svårt att ge ledtrådar. Men kan säga så mycket som att en av männen sa ett ord, ett enda ord ...
![]() Senast redigerad av sjöborren den 2020-12-30 klockan 18:12. |
|
||||
|
||||
![]()
"Grattis", fast på franska?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
E'gal, tror jag.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Yannis! Tyvärr fel, men är glad att du fortsätter gissa.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
mst! Inte heller rätt ...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Känns som om jag håller på att måla in mig i ett hörn.
![]() Kan nu avslöja att ställningen var 12. Men hur förstod jag det då vi inte kunde prata med varandra, vare sig på franska engelska eller svenska ... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Han utropade "Merde!" vilket var det enda franska ord som du förstod. Och då insåg du att segern var nära och att det inte handlade om att snacka, vare sig på franska, engelska eller svenska, utan det gällde bara att sätta det avgörande klotet!
![]() ![]() ![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Sorry Masse!
![]() Förstår att det här inte var rätt forum, och lovar att inte lägga ut flera tänka-till-gåtor. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Han sa "douze ", og det husker du fra ESC.
|
|
|||
|
|||
![]()
Teckenspråket!
![]() /Ulla ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Han sa 12 på grekiska!!!!
Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Alldeles riktigt!
![]() ![]() ![]() ![]() Lovar bjuda på en ouzo nästa gång vi ses, kanske en 12:a. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]()
I boule (pétangue) spelar man till tretton vilket vi visste, men tappat räkningen. Plötsligt hör jag ena mannen säga tolv - inte på svenska, inte på franska utan på grekiska. Han sa: δόδεκα. Det visade sig sen att mannen i sin ungdom arbetat på ett fartyg som gått mellan Frankrike och Grekland.
Någon dag senare blev vi inbjudna till en bouletävling (en svensk-förening). Dagen började med lunch i grannbyn där även lagen lottades. Jag som bara vid några få tillfällen spelat boule hemma skulle nu tävla tillsammans med två kvinnor. Nervös och med rosé-rosor på kinderna spelade jag min första bouletävling. Hur det gick tänkte jag att ni ...skämtar bara! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Masse! Jag menar inte 12 centiliter ...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förstår det. Det hade ju verkat lite snålt. Och du är ju en generös tjej! De små flaskorna som man brukar få in på bordet håller väl c:a 20 cl. Inte mycket att dela på!
![]() Masse |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|