![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Allerede nå signaliserer involverte helsemyndigheter at det kan bli aktuelt med en tredje dose til høsten. Ikke helt uventet slik som ting utvikler seg. Mer kunnskap, erfaring og viten tilkommer hele tiden.
|
|
|
|||
|
|||
|
På ourworldindata.org kan man bl annet få et visst bilde av hvordan vaksinasjonsprosessen forløper verden over.
Vil man eks sammenligne hvordan dette går i Sverige, Danmark, Norge og Finland, plotter/velger man simpelthen disse selv. Akkurat nå ser det ut til at Finland ligger foran i løypa (mht første dose gitt). |
|
|
||||
|
||||
|
Ja, det går mycket snabbare med den andra dosen. Men man får vänta olika länge beroende på om det är Astra (längst tid) och Pfizer (kortast tid). Jag ska få Pfizer om inget ändrar sig, igen.
|
|
|
||||
|
||||
|
Här i Finland har vi just nu Pfizer, Moderna och AstraZ. Men AstraZ ges bara till över 65-åriga. Samma sak här att de under 65 som hann få AstraZ skall vaccineras med något annat i stället. Samt att det finns många i åldersgruppen 65-70 som inte vill ha AstraZ så de får välja något annat i så fall.
Jag blev förresten bara lite öm i armen, inget som vållar besvär. / Anne
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Så får man ju leva att vem som helst kan bära på smittan, även man själv fast man inte vet om det. Fallen här i Finland har ökat mycket de senaste veckorna och nya strängare restriktioner är på kommande. Alldeles för få har fått vaccinet hittills.
Nu har de yngre också blivit mer allvarligt sjuka på grund av mutationerna. / Anne |
|
|
||||
|
||||
|
Jag missförstod ju helt din fråga Alala, ber om ursäkt! Janne, du kan väl ta bort mitt svar är du snäll, tack!
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |