![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Man kan ju undra vad man själv blir kallad för??
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I Pireus för många år sedan, jobbade en kypare på en resaturang som var en exakt kopia av - Manuel i "Fawlty Towers". Han var minst lika rolig dessutom. Hade troligen aldrig kommit ihåg honom idag om det inte var denna likheten. Ett roligt minne.
Italienaren som aldrig kom hem. Så kallade vi honom, han hette egentligen Antonio. Han blev kvar på Amorgos efter en semesterresa för många år sedan. |
|
|||
|
|||
![]()
På Amorgos, i Katapola,finns en "supermarket",som ägs av en riktigt trist typ.Vi kallar honom "Hitler".Inte så trevligt kanske, men han ÄR diktatorisk,snål,elak och gapig och dessutom är det dyrt där.Vi handlade där första åren, men går nu till andra affärer.
Detta namn härrör sig dock egentligen från den allra första gången vi skulle betala våra varor och han satt i kassan. Han frågade på sitt bryska sätt: "Where you from".Vi svarade Sweden and South America.Hans replik var då rätt och slätt:"America no good, Clinton and Hitler same, same"...Bra koll, eller hur!!! |
|
|||
|
|||
![]()
Minns ni teaterpjäsen och filmen Shirley Valentine?
Vi hade sett filmen 1993 när vi kom till Chios. I en liten bar jobbade en engelsk kvinna, det var hur tydligt som helst att barägaren hade tröttnat på henne, men hon verkade vara fortfarande kär. Namnet blev naturligtvis Shirley. Vilket i fortsättningen alla de engelskor får namnet som jobbar på barer. Carina |
|
|||
|
|||
![]()
Jag namngav killen vi bodde hos första år på en ö. Han tog sig (inte helt ovanligt) i skrevet HELA TIDEN och blev därför Pitt-Olle. Det är så roligt att det verkligen står Pitt-Olle i min dagbok från det året.
Jag återvände året efter (och året efter och året efter..) och nu är vi vänner, Pitt-Olle och jag. Han heter nu sitt vanliga namn och Pitt-Olle är lagt åt det förflutna. Men kul är det och roligare blir det den vackra dagen jag berättar för honom.. Haha! |
|
||||
|
||||
![]()
För våran del finns det en "Frukostmannen" på Naxos och en "Lottomannen" på Mykonos - men det finns samtidigt en hel del uttryck som fötts på våra resor, som tex "klet a clock" samt "tom i tanken".
Föklaringar: "klet a clock", dags att smörja in sig med solskyddsfaktor, "tom i tanken", just den sinnesstämning man hamnar i efter en tid i Grekland, inget att bekymra sig för - dagen bara går och man själv sitter med ett leende på läpparna! – Dao – |
|
||||
|
||||
![]()
Klet a clock! Vilket undebart uttryck!! Önskar att jag hade kommit på något så fyndigt själv. Jag får nog ta och fundera ut något...hmm...
Jenny ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|