Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2026-05-23, 08:26
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Njuter…

Tack för tips, Stegna är noterat. Skönt med behagligt väder och släta vägar. Det är i maj man ska åka, toppen att allt klaffar med god mat också. En stor och vacker ö som Rhodos med sin välutvecklade turistindustri måste ju ha sina fördelar, även om så många åker dit.

Det där med fefferoni i salladen har jag också noterat i övärlden, men minns inte var. Kanske orientaliskt inslag? Roligt hur vissa "moden" (eller har de slutit vissa avtal?) går igen i olika ögrupper när det gäller t ex hur vin serveras, och hur efterrätts-treaten kan se ut. Raki, eller melon eller båda typ.

På Thassos och i distriktet kring Thessaloniki serverade de inte vin i krus, utan bara i halvflaskor om man så ville ha lite mindre än en hel pava. Greksalladerna hade gröna oliver 🫒istället för svarta. Typ sånt.... Klart det är lokala recept, men ändå kul med variationerna och ibland "kartellerna" som ger same same treats.

Tack för din rapport!

/Getpinglan
🐐
Svara med citat
Gammal 2026-05-24, 13:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Njuter…

Feferoni i greksallad har jag aldrig stött på. Låter ju lite udda och spännande. Det har jag mest ätit och gillat mycket i kebabrullar och kebabpizza.

Mat är kul och intressant. Inte minst det här med lokala varianter. T ex greksallad med stora kapris som vi nog mest fått när vi var på Sifnos.
På Skopelos stötte vi på något som på menyn kallades för "Rocket-sallad". Det var enbart gröna salladsblad med flagad Parmesanost ovanpå. Mycket gott!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.