![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Ge folket vad de vill ha. Är det något fel på detta. Den bistra sanning är att skulle det vara genuint som somliga önskade fick endast de som hade det bäst ställt råd att resa. Med massturismen har många fler möjlighet att resa hemifrån och få ett miljöombyte. Om nu detta råkar bli "All inclusive" så vad? det är upp till var och en att resa på sitt vis.
Inte fasiken tillverkar någon en produkt för hand när det går att göra i en maskin till ett betydligt billigare pris. likaledes är det med turismen. Alla vill tjäna ihop till sitt dagliga bröd och helst litet mera. Att det finns olika typer av turism är bra men vi kan inte förvänta oss att bl a Grekland ska vara ett "Skansen" för oss nordbor. Appropå Mallorca så är väl detta en ö som har blivit utsatt för massturism och är det fortfarande. Att man sedan har kommit underfund med att man inte kan ta emot hur många turister som helst är en naturlig orsak till vissa förändringar på ön. Under de ca 25 år vi besökt Grekland har vi gevitvis sett hur utvecklingen har skett där liksom den gjort i Skandinavien. Ibland kan detta vara både på gott och ont. Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Många greker är förtvivlade över all-inclusive fenomenet eftersom de förlorar sina kunder. Har turisten redan ätit och har all dryck fri på hotellet konsumeras lite eller inget alls hos andra näringsidkare. Den lilla serveringen förlorar sina kunder och pengarna går bara till ägaren av All-inclusiveanläggningen.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill inte försvara All Inclusive konceptet, men jag ställer frågetecken vid om gäster som reser All Inclusive ENDAST rör sig inom hotellområdet!
För övrigt så kan jag föreställa mig att den resformen är ett led i ens utveckling, att man får smak för att resa genom att börja på ett "tryggt och bekvämt" sätt, men blir nyfiken på att resa mer och mer självständigt framöver. Vi har själva börjat våra resor med halvpensionsresor de första par åren, det kändes bra med ett litet barn då... men inte höll vi oss inom hotellområdet för det inte! Var redan då runt med lokalbuss, hyrbil, båt, taxi, besökte många tavernor på olika hörn... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
All inclusive er mye mer omfattende enn halvpensjon. Søkte på nettet, og den første siden som dukket opp (britisk), opplyste følgende:
All Inclusive holidays are a fantastic new way to holiday. All Inclusive Holidays allow you to budget your holiday costs before you travel as included are all your food, drinks and entertainment in during your entire stay at your all inclusive hotel. Poenget med all inclusive er at man ikke skal trenge å ta med seg mer en noen løse euro i lommen. Ikke bare mat og drikke er inkludert, men ofte også utflukter, underholdning osv. Velger man et slikt konsept, har man allerede valgt å bruke tilbudene pakken gir - ellers er det jo ikke noe vits. Tenker man å benytte seg av feriestedets andre, uavhengige tilbud i tillegg, betyr jo det at man har betalt dobbelt. Og hvem vil det? |
|
||||
|
||||
![]()
Har tittat igenom vad som erbjudes härifrån Sverige då det gäller "All Inclusive". De största resebolagen har egna variater med ex antal luncher eller middagar. Där dessa erbjudande är vanligast är i västindien och mellanamerika, arabländerna och nu även Turkiet. Att det är vanligt för tyskar och engelsmän de senaste åren har märkts bl a i Grekland. Har gjort den iakttagelsen att många som valt denna variant på resa tröttnar efter ca en vecka och lämnar hotellområdena för att få litet variation av mat och dryck. Har hitentills inte sett att även ytflyckter ingår i priserna. I så fall måste detta vara på kryssningar men jag betvivlar detta. Att denna resform passar en del är bara att acceptera. Att det skulle vara ett sätt att ta död på de mindre tavernorna och restaurangerna de grekiska turistorterna betvilar jag. Alla tycker inte denna resform passar dem. Att sedan se ner på de som använder "All Inclusive" anser jag vara litet förmätet. Det är detsamma som att de som åker charter är mindre värda än de som reser reguliärt. Var och en väljer vad som passar den bäst och är inte mindre värd för vad den väljer. Har man sådana åsikter kallar jag detta för snobbism.
Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Fast Chras: jag kan inte riktigt se nån här som ser ner på AI-resenärer, som du skriver.
Jag tycker nog att man kan ifrågasätta hur mycket Grekland man får se på en AI-semester - utan att se ner på dem som väljer det sättet att resa. Man har olika bevekelsegrunder när man väljer ressätt, helt enkelt. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|