Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-07, 13:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kapris

Menar du recept eller förvaring? Gäller det förvaring bör kaprisen ligga kvar i saltlagen och förvaras i kylskåp sen burken öppnats.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-07-07, 14:06
eldo eldo är inte uppkopplad

Både och.... har sett någonstans men minns inte var, att man kan lägga in dom i en vinäger men då är frågan vilken vinäger och ska man koka upp den först? Jag är väldigt dålig på inläggningar då jag knappt äter inlagd gurka, men kapris blev en aha upplevelse .
Just nu ligger allt kvar i petflaskan i kylen, undrar om det funkar eller ska jag flytta över det i en glasburk?

Eva-Lena
Svara med citat
Gammal 2006-07-07, 14:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Om kaprisen redan ligger i en inläggning varför ska du då byta ut den? Det är viktigt att inläggningar görs rätt för att den konserverande effekten ska bli bra. I en standardkokbok som ex Vår kokbok som är mycket bra finns det lite skrivet om olika matlagninsmetoder och även recept på inläggningar. Flytta gärna över kaprisen med inläggning i en ren glasburk med tättslutande lock.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-07-07, 14:15
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av eldo
Både och.... har sett någonstans men minns inte var, att man kan lägga in dom i en vinäger men då är frågan vilken vinäger och ska man koka upp den först?
När jag lägger in och/eller ska förvara något som jag tagit med från Grekland brukar jag använda vitvinsvinäger eller ättiksvinäger. Kokar inte upp före.
Citat:
Ursprungligen postat av eldo
Just nu ligger allt kvar i petflaskan i kylen, undrar om det funkar eller ska jag flytta över det i en glasburk?Eva-Lena
Om den redan nu ligger i någon lag skulle jag definitivt låtit dem ligga kvar i pet-flaskan och om vätskan minskat kan du ju alltíd fylla på med mer vinäger

För några år sedan fick jag av goda vänner på Santorini med mig en burk kaprisblad. Lät dem ligga kvar i burken. Mer än ett år efter åt vi de sista och de var lika fina och goda som i början.

EDIT: Ser nu att dina kapris ligger i salt - Låt dem fortsätta med det och bry dig inte om vinäger etc.

//Zanét
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.