![]() |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Att avbryta en semester på vägen ner är väl inte särskilt troligt att man gör, även om man råkar ut för förseningar. Men man bör känna till detta om det skulle behövas: Om man bokat flyg tex Kiruna - Arlanda - Milano - Athen och planet i Milano blir mer än fem timmar försenat har man rätt att avbryta hela resan och få pengarna tillbaka, och dessutom måste flygbolaget se till att man kommer tillbaka till Kiruna på deras bekostnad. Det är ett långsökt senario, och menat som exempel, men för en kortsemester eller affärsresa kan det vara bra att veta. Allt sådant framgår i den lilla broschyren från Konsumentverket jag nämnde här ovan. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.Jag har ett fall uppe i ARN så jag har fått massor med utförlig information och tolknings hjälp av EU-förordning 261/2004.
Det intressanta med EU-förordningen är att, flygbolagen skall ge skriftlig information om rättigheterna vid incheckningsdisken och vid tex förseningar. Agda |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi fick inte skriftlig information. En tjänsteman från Novairkontoret berättade via själva disken där man slutligen lämnar boardingcarden innan ombordstigning att flyget var försenat minst 13 timmar. Innan hade vi fått info via anslagstavlan i avgångshallen samt mkt kort, osäker och otydlig info vid incheckningen. Vi fick vår första voucher á 100kr per person vid incheckningen och senare ytterligare en voucher á 100kr per person vid boardingdisken. Informationen vid boardingdisken var delvis otydlig och resenärerna var frustrerade men samlade. Novair meddelade att man ordnat daghotel och att en buss skulle köras fram. Novair lovade också ersätta utlägg för ev resor t o r Sthlm under dagen (vilket de har hållit). Vid vår kontakt under dagen med Apollo, då huvudsyftet var att diskutera den lilla tilldelningen av 200kr vouchers, var den vikarierande chefen oförstående ang att beloppet var för litet. "Eftersom man kan köpa affärsluncher motsv 2 måltider och 1-2 fika nere på stan i Sthlm för 200kr klarar ni det på Arlanda också" (ungefärligt citat). Egentligen skulle man droppa det här, det har gått lite längre än vad vi tänkte, men ok, ett sista överklagande till Novair och sedan en liten rapport till Kalimera kanske är intressant? Vi önskar därför tacksamt få alla ärendenummer ARN etc som ni kan lämna och som kan vara bra att ha med som dokument när vi nu snart överklagar. Hänvisa gärna till dokument (internet) som vi kan skriva ut och ha med. Vänligen alla som har nummer på handlingar, hänvisningar etc som kan vara viktiga i vår skrivning, skriv gärna. Stort tack! Trevlig resan önskar ebh |
|
||||
|
||||
![]()
Men du, vart menar du att ni ska "överklaga"? ARN har alltså en gräns på 1000 kr, om de inte anser fallet vara av principiellt intresse. Gäller tvisten ett lägre belopp än så tar de inte upp ärendet.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Personligen tror jag inte ARN tolkar 5 timmars försening som inställt flyg när man ska följa EU-förordningen. Men det är mycket intressant och jag skulle uppskatta om du berättade här vad som händer och vad ARN kommer fram till. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Nej inte 400€ eftersom de rest. Ersättningen är hälften (200€) om man tagit ombokning vid inställt flyg.
Nu är det så att det tar upp till ett halvår innan ARN tar upp en anmälan. Agda |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
EBH slår ju tidsgränsen med god marginal. Men skit samma. Den intressanta frågan är ju trots allt om EBH har rätt till ersättning! Om konsumentvägledaren du haft kontakt med har rätt i sin tolkning? Och även om det tar ett halvår innan ARN tar upp det hela (vilket jag tycker låter märkligt lång tid) hade det varit intressant att höra vad de säger i denna fråga. Som av en händelse har jag en kontakt på ARN, via vänner i Sthlm, så om du PM:ar mig ärendenr så kanske jag kan få fram ett underhands förhandsbesked. Det hade varit mycket intressant! Om inte annat så har jag minne som en elefant och återkommer i frågan i Jan - Feb då det hela bör vara avgjord. Detta är ju av intresse inte bara för alla på Kalimera, utan för alla som flyger... Peter |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Det finns tämligen klara regler vad gäller förseningar osv. Och jag anser att vare sig jag, eller någon annan, har rätt att kräva någon form av särbehandling som innebär högre ersättning än vad EU-förordningen säger. Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att man ska kräva det man har rätt till, det är en helt annan sak. Och självklart känner jag sympati för er som drabbats. Jag skulle också bli irriterad om det hände mig. Men även det är en annan sak. |
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det trist med förseningar men det är väl sånt som händer. Första gången jag och min dåvarande sambo åkte utomlands med båda barnen åkte vi nattbuss från Umeå till Arlanda. Väl där var planet 10,5 timmar försenat och dottern som då var fyra fick halsfluss som började redan på Arlanda. Fick ta henne direkt till läkare när vi landade på Cypern. Atlas bjöd på mat och glass under förseningen men inget mer.
En annan gång för några år sedan på väg till Santorini var planet nästan 8 timmar försenat. My travel eller om bolaget fortfarande hette Premair bjöd på daghotell med frukostbuffe, lunch och gratis dryck samt hörlurar på planet. Har även en del andra exempel på några timmars försening som ibland varit nästan outhärdliga då vi vid något tillfälle suttit hela natten på Arlanda och trötta och frusna tvingats inse att väntan blir lång. Personligen tycker jag att det då är bäst att sätta sig med en kopp te och en bra bok som snabbt får tiden att gå. Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Troligen är det väl så att ARN har väldigt många anmälningar eftersom när man gjort en anmälan får räkna med att det kan ta upp till ett halvår innan de tar upp anmälan. Agda |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|