![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Åh saganaki såklart! Har längtat efter det ända sen jag kom hem från Kreta i juli.
Maria- 28 dagar kvar tills nästa resa ( o en massa saganaki, tzatsiki, svärdfisksouvlaki, greksallad o allt annat gott) |
|
|||
|
|||
![]()
Squashbiffar/plättar, Moussaka, Stifado (köttgryta), Pastitsio (grekisk lasagne), Gigantes (stora vita bönor), Giouvetsi (gryta med pasta), friterade ostbollar, Saganaki (stekt ost), Shrimps Saganaki (räkor m varm ost o tomat), Kleftiko (kött + grönsaker + feta i folie), Tirokafteri (fetaoströra med chili)...
Herregud, vad hungrig jag blev! |
|
|||
|
|||
![]()
Haha! Ja jag blev oxå så himla hungrig när jag började tänka på all god mat så jag var tvungen att gå o steka mig en sojakorv! Inte i närheten så gott, men nåt att fylla magen med iallafall!
|
|
||||
|
||||
![]()
Har för mig att du ska till Platanias va...Iså fall kan jag rekomendera er att gå till Romanza i Agia Marina och där beställa deras mixade tallrik av grekiska specialiteter, då får man smaka lite av varje om man är osäker på vad man ska beställa. Riktigt bra priser har de. Romanza hittar ni längre ner på samma gata som Nymfi (Nymfi är markerat på kartan ni kommer få av fritidsresor
![]() Inne i Chania kan ni på Ela beställa deras Meze för två, mycket gott på den!!! Annars måste ni äta lamm i alla former, om ni gillar det. Min favoriträtt är "räksaganaki", som nämndes i tidigare inlägg, det är sååå gott! Trevlig resa! Malin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack alla för tipsen.
Ja det stämmer att vi ska till Platania... ska absolut ta vara på dina tips. Nu är det natti natti för min del ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ostbollarna är inte att förakta, likaledes tomat kleftedes, ojojojojojoj, Tzatziki med lite Morötter riven i, är inte heller fel! Men det kanske du inte hittar på Kreta. På Santorini finns det en del "godismat" som jag inte hittat på andra öar! "Bekri Meze" tillagat av en äldre grekisk mor, är nog en av de godare rätterna som jag upplevt! Alltså inget pepparindränkt
![]() ![]() Det är spännande att pröva mat på de olika öarna samt även på fastlandet. MVH MatYeasou ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Med risk för att få alla mot mig nu kan jag varmt rekommendera pizzorna på Canea mare (hotell) i Agia Marina. Det ligger på samma gata som både Nymfi och Romanza. Även om det inte är så grekiskt så kan jag lova att det är värt ett besök där. Annars har de varje fredag en Kretiansk afton med grillbuffé, dans o musik. Jag ska absolut göra ett besök där på min resa i september.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag fick till min förvåning höra en som varit i Grekland ett flertal gånger inte veta vad frappé är så om inte ni heller vet vad det är så ska ni naturligtvis testa det. Det är alltså kallt kaffe med is.
Sedan kan jag också ge Mpersson en liten poäng, nu har jag inte testat pizzorna på just Canea Mare men över lag tycker jag att Pizzorna i Grekland är goda. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
11 dagar kvar och har just nu "grekmatsförbud". Dvs, vi äter ingen som helst grekmat veckorna innan vi åker. Detta för att vi ska få frossa när vi väl anländer ![]() /Netwolf |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|