![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Garides saganaki skulle jag också skriva, men Cia hann först.
Men det är väldigt olika från plats till plats. Och det finns ju så mycket gott, alltid spännande att prova olika smårätter. Ugnsbakad feta är underbart gott, också väldigt olika från ställe till ställe. Och fava... och rödbetor med lök och persilja... |
|
||||
|
||||
![]()
Garides = räkor?
|
|
||||
|
||||
![]()
Räkor i tomatsås på svenska,men det låter inte lika gott
|
|
||||
|
||||
![]()
Det gör det väl!
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Går det an å si stekt torsk med skordalia, siden det som regel serveres sammen...?
![]() Men egentlig liker jeg best meze, ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller nog med om meze,gillar att småplocka lite..men det finns ju mycket annat gott också,kan inte bestämma en.
|
|
||||
|
||||
![]()
Killing utan snack!
Gjord i ugn med potatis, vitlök, salt,peppar, oregano och citron, MUMS ![]() Camilla |
|
|||
|
|||
![]()
Om jag måste välja EN bland alla favoriter så blir det:
friterad zuccini med skordalia Yvonne |
|
||||
|
||||
![]()
Hmm... Jag skulle tro att är det något vi tjatar om att vi längtar till i matväg i familjen så är det Gyros.
![]() Mmmm.... Längtar till Grekland..... ![]() Annika/Göteborg |
|
||||
|
||||
![]()
Souvlaki är min favoriträtt
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, garides = räkor och garides saganaki = räkor i ost/tomatsås (som oftast med fetaost).
|
|
|||
|
|||
![]()
Zucchini i alla former.....och kleftiko!
Måste jag välja en, vilket är ursvårt så blir det den senare! Lissi - som fått en favorit till , CarinaN:s grekiska lammgryta ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Räkor i tomatsås och feta MÅSTE jag bara äta varje gång jag besöker Grekland! Och så det goda brödet med seg skorpa som man doppar i såsen...
Nu börjar snålvattnet att rinna över tangentbordet ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har vi fått in följande favoriträtter:
Grillad killing Kleftiko Stifado Skordalia Garides saganaki Friterad zuccini med skordalia Gyros Souvlaki Sofrito Xirino me Selino Dolmades Jag hoppas på fler förslag innan omröstningen börjar. |
|
|||
|
|||
![]()
Arnaki giuvetsi, lammkött med pasta i tomatsås!! Eller varför inte något så enkelt som Fasolakia (brytbönor i tomatsås) en maträtt vi äter väldigt ofta.
Agda |
|
|||
|
|||
![]()
Oh fasolakia glömde jag MUMS!!!
Yvonne |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Når jeg kjenner lukten av den kanelduftende Stifadoen foran meg på bordet, da vet jeg at jeg er i Hellas. Når jeg har laget Stifadoen hjemme og lukker øynene, da er jeg nesten i Hellas....
Sigrun |
|
|||
|
|||
![]()
Hör inte direkt hit men själv åt jag en vildsvins-stifado i helgen.
Kan bara säga mums. Fast gaser i magen av löken är inte en så rolig biverkning, helst om man inte e hemma. ![]() Katerina Senast redigerad av inkfish den 2007-01-17 klockan 20:58. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
![]()
Grekisk sallad tycker jag måste vara med, det är det mest grekiska man kan äta i mitt tycke! Äter alltid en sådan, en tzatziki och dricker en flaska Retsina första lunchen på semestern.
Gunilla |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|