Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-08, 20:19
Jayo Jayo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Upprop på fler Grekiska viner på Systembolaget!

Med risk för att sticka ut huvudet och få det avhugget vill jag berätta en erfarenhet jag har om att få in grekiska viner i Sverige. Jag pratar nu om en medelstor grekisk vintillverkare med bra viner. Dom hade försökt få in sina viner i Sverige men gav upp. Orsaken var att dom inte tyckte sig ha råd med "introduceringskostnaden". Med andra ord, dom ansåg sig inte ha råd att betala dom höga mutor som krävdes för att få in vinet på svenska systembolaget, en osäker investering om vinet inte skulle ta riktig fart i Sverige och bli sålt i tillräckligt stora volymer. Så var i varje fall situationen i Sverige för ett antal år sedan. Det kanske har ändrats nu efter alla skandaler i Systembolaget. Men jag är trots allt inte så säker på att allt har ändrats så hemskt mycket.....
Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 20:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Upprop på fler Grekiska viner på Systembolaget!

Citat:
Ursprungligen postat av Jayo Visa inlägg
Med risk för att sticka ut huvudet och få det avhugget vill jag berätta en erfarenhet jag har om att få in grekiska viner i Sverige. Jag pratar nu om en medelstor grekisk vintillverkare med bra viner. Dom hade försökt få in sina viner i Sverige men gav upp.

Inte hugger jag i alla fall.........

Hur länge sedan var detta, Jayo ? Låter ju rätt intressant såsom du beskriver händelsen.

Men vad jag vet finns det andra tuffa betingelser i samband med att Systembolaget vill ha in nytt. Det är ju ändå Systembolagets egen sak att själva gå ut och begära in offerter från länder. De vet väldigt mycket om vad olika länder har att erbjuda. Annars skulle man ju leta i blindo. Därför väljer de att ta in offerter på bland annat i vilka prislägen de vill ha in. En duktig vinmakare i t.ex Grekland som då gör "dyrare" viner har ju inget intresse i att leverera någonting som här skulle kosta kanske 75-80:-. Vinmakarna vet ju i regel vilka priser de vill ta ut, de har ju antagligen koll på vilka kostnader de faktiskt har. Därför tror jag att Systembolagets offerter "möter" rätt bra vad tillverkarna vill/kan leverara (jag menar nu många länder).

Börjar det sedan luta åt att det kan finnas läge att få skicka varuprover till Sverige så måste tillverkaren kunna garantera flera andra premisser. Jämn kvalitet, krav på kvantitet, renlighet genom tillverkningsprocessen är några viktiga delar. Kommer varuproverna slutligen till de paneler som provar vinerna så måste de givetvis falla provarna på läppen. Jag har väldigt svårt att tänka mig Systembolagets produkter oprovade, inköpta utan att en vald panel av människor som faktiskt bedömt dryckerna.

Sedan skall givetvis tillverkaren kunna garantera leveranser så pass långt norrut som hit till Sverige. Jag vet inte detaljer men det känns självklart att de får kostnader i samband med exporten hit. Huruvida det handlade om mutor i någon form, tillverkare i Grekland som valde att "slippa exportera" av något sådant skäl, det har jag i och för sig svårt att tro. Det kanske inte var helt otänkbart att det var så, men får vi någonsin veta tro ?

Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.