Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-20, 14:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kathara deftéra

Inte många fastar här hemma och kanske något fler i Grekland men det lär vara en mycket liten del av den grekiska befolkningen som följer dessa traditioner. Har sett siffror vid något tillfälle men har inte dessa till hands just nu.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 15:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
... men det lär vara en mycket liten del av den grekiska befolkningen som följer dessa traditioner.
Javisst! Det virker absolutt ikke som man tar fasten så høytidelig her i Hellas. Det spises nok litt mer blekksprut, litt mer grønnsakretter, litt mer halva, uten at man gir avkall på stiffadoen og vinen av den grunn.
Kanskje er det annerledes på landsbygda? Blant eldre folk?
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 16:07
Jennie Jennie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Jag känner faktiskt oxå bara en som fastar på riktigt (och hela hans familj förstås men dem känner jag inte). Här hemma gör vi inte det, min man brukar försöka den sista veckan. Men det brukar sluta med att han blir toksugen på gyros när han jobbar & då är det kört.
Skulle oxå vilja tro att de äldre och de på landsbygden håller lite hårdare på fastan. Men jag har ingen aning...
Ha det gott alla Kalimeror!!
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 17:46
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Hos oss fastar de gamla, men det förekommer att den del yngre också fastar men då 10 dagar eller 1 vecka. De som inte fastar kan inte ta nattvarden.
Min svärmor som är en riktig gottegris är glad över att det finns koulouria som är nistissia dvs bakade utan ägg och mjölk.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 17:54
monica monica är inte uppkopplad

Min man fastar, men inte helt för han äter mjölkprodukter.
En svensk vänninas man här nere fastar oxå.
Sen försöker väl en del att hålla sig att inte äta för mycket kött.
Grannens familj fastar oxå. så det är en del som håller fastan.
Kanske inte så mycket för religonens skull mer för att rena kroppen från gifter, som min man säger.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 21:16
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Jag känner ganska många som fastar och det är lite 'coolt' att fasta om ni förstår vad jag menar. Men vad som är lite konstigt är att man kan bestämma själv hur man ska fasta. En del äter inte kött, andra fastar fullt ut. Några fastar bara på fredagar.Det är upp till var och en.
Jag kommer ihåg för några år sen när min sambo fastade under hela fastan. När min fantasi tog slut och det började bli tråkigt med grekiska lins och bönrecept, kokade jag vegetarisk svensk ärtsoppa och började även att leta efter andra svenska recept. Fastan blev helt plötsligt en rad av nya fantastiska matupplevelser för min sambo och våra grekiska vänner!!!!!
Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 17:48
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Fastar man enligt kyrkans regler säger så ska man inte äta något kött alls..... om ni förstår vad jag menar
Jag känner en 28 årig tjej som fastar i 49 dagar varje år och på den punkten också, fast prästen har sagt åt henne att hon är ung och får tillstånd för att skaffa barn. Men jag tror inte många håller på detta.

Jag har inte frågat min 94-års gamla farmor eller någon annan om detta. Hur de gjorde förr i tiden. Kanske ska ta mod till mig nu när det kommer på tal.

Katerina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:48.