Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-02, 17:25
Smithan Smithan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Trist!

Hur många är det av oss Kalimerare som drabbas?
Det här var inte kul. Vi har betalt 24 inrikesbiljetter för resor i mars, april, juni och oktober samt 3 biljetter Gbg-Aten i oktober. Jag var tveksam och det var ju en del varningar här på forumet. Trist... är bara förnamnet.

Förresten, finns det någon möjlighet att få tillbaka skatter o avgifter en sån här gång, tror ni?
Smithan
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 17:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Det här var inte kul. Vi har betalt 24 inrikesbiljetter för resor i mars, april, juni och oktober samt 3 biljetter Gbg-Aten i oktober.
Ojojoj, så hemskt tråkigt för er. Och du som har haft så mycket "tjafs" med biljetterna redan innan. Usch så trist att detta också skulle drabba dig.

Citat:
Förresten, finns det någon möjlighet att få tillbaka skatter o avgifter en sån här gång, tror ni?
Knappast. Antingen får man tillbaka hela beloppet från konkursboet (vilket inte är troligt) eller inget.

En reseförsäkring som täcker sådant här är nog enda chansen, eller om ni kan utnyttja Sterlings erbjudande.
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 17:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Smithan Visa inlägg
Det där var en väldigt bra fråga. Hoppas någon kan svara på den.

DI skriver de så här ang återbetalningar:

Resenär, som använt konto- eller betalkort för inköp av flygbiljett med Fly Me Sweden rekommenderas att kontakta sin bank eller sitt kreditkortsföretag för besked om eventuell återbetalning eller ersättning från banken respektive kreditkortsföretaget.
Svara med citat
Gammal 2007-03-02, 17:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Ja vad ska man säga, mer än att det var ju inte oväntat precis Hoppas att de flesta av Er som har bokat har betalat med kort, då finns ju ialla fall en bra chans att få pengar tillbaka!! Lycka till er alla!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 09:59
Elisabets avatar

Hos Konsumenternas bank- och finansbyrå finns info om hur man kan gå till väga för att få tillbaka pengarna om man betalat biljetterna med kort: http://www.konsumentbankbyran.se/frames.asp

(Jag hade en gång anledning att kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå och fick mycket bra hjälp och stöd av dem i mina krav mot försäkringsbolaget så jag har stort förtroende för den här typen av organisationer.)

De som har betalat med SEB-kort får hjälp av sin bank med reklamationen: http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?...se%26lang%3Dse

Senast redigerad av Elisabet den 2007-03-03 klockan 10:01.
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 11:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag var i telefonkontakt med min bank (Bohusbanken/Danske Bank) i går, skall få hem en remlamationsblankett att fylla i. Sedan får man väl vänta och se.
Tittade på Sterligngs alternativ igår, men de flyger inte från Gbg till Aten, så lite krångligare blir det med deras erbjudande, skall fördjupa mig i flygtiderna och se om Kastrup kan vara ett alternativ.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 12:08
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Nordea hjälper också till att försöka få pengarna tillbaka om man betalt med kort. Jag har just fyllt i blanketten.
Jag tycker att många banker och företag ställer upp på ett väldigt bra sätt!

Agda
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 12:21
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Jag var på min bank Nordea i går och fyllde i en reklamations lapp. Hörde på TV idag att det är upp till bankerna nu hur det blir, om de väljer att betala tillbaks pengarna eller inte. Blev mycket väl bemött på banken, personalen jag kom i kontakt med var mycket hjälpsam. Hoppas få tillbaka pengarna så man kanske får till en restresa åtminstånde!! Jag betalade med mitt Visa kort, och vid 2 tillfällen. Först för resan ner för mig och Matilda och i måndags (dumt) hemresan. Hade jag väntat liiite så hade jag inte blivit av med så mycket pengar.

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Läste just på aftonbladets ekonomi sidor ang. kortbetalning.
Har man betalt med kreditkort, så skulle man kontakta kortutgivaren och häva köpet. Det står också att om man redan betalt, vilket är alternativet när man fyller i sitt kortnummer, då dras det ju från kontot direkt, då är chansen att få tillbaka några pengar mycket liten, behandlas som en oprioriterad fodran.
Jag känner det som om pengarna är borta 4 200kr för vår del. Skulle vi mot förmodan få tillbaka något så är ju det jättebra, men, men..

Funderade liksom Smithan på det där med skatterna, avdrag i deklarationen kanske? Jag har ju faktiskt betalt skatt för någonting jag inte haft möjlighet att utnyttja.
Å andra sidan bygger ju det resonemanget på att Fly Me betalt min skatt till staten, knappast troligt.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Jag är inte alls insatt i detaljerna kring FlyMe´s konkurs men det är ändå intressant att följa händelseutvecklingen.

Framför allt tycker jag det är fascinerande att gång på gång höra hur Sterling aktivt agerar och erbjuder det ena och det andra för att hjälpa både strandsatta f:d FlyMe-kunder och de som ännu inte påbörjat sin resa. Det görs mycket Sterling-reklam i den reklamfinansierade radion och på sidan sterling.dk har de t.o.m börjat "fiska över" FlyMe-personal som vill fortsätta sin karriär inom flyget.

Jag ögnade snabbt igenom lite om detta nyss, mycket kring konkursen och just Sterlings framfusiga beteende är rätt så intressant.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:31
Elisabets avatar

Hasse, min första tanke när jag läste artikeln var "undrar om det är Sterlings han förhandlar med...?"
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag ögnade snabbt igenom lite om detta nyss, mycket kring konkursen och just Sterlings framfusiga beteende är rätt så intressant.
Hasse
Vad är det för konstigt med att Sterling, ELLER något annat bolag "rycker in" och försöker få marknadsandelar eller kunder?? Om jag hade blivit strandsatt av FlyMe så hade jag tacksamt tagit emot all hjälp jag kunde få oavsett vad det stod för bolagsnamn på planet... eller missförstår jag Dig Hasse??

Lissi - som alltid haft bra erfarenheter av Sterling vad gäller service.
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:35
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vad är det för konstigt med att Sterling, ELLER något annat bolag "rycker in"
Hasse säger ju inte att det är konstigt utan INTRESSANT, och det håller jag verkligen med honom om.
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Hasse säger ju inte att det är konstigt utan INTRESSANT, och det håller jag verkligen med honom om.
..det var nog ordet framfusiga jag "reagerade" på.. Jag tog det som att det var negativt

Lissi - som hoppas att allt löser sig för de drabbade!
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 21:50
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
.... eller missförstår jag Dig Hasse??

Jag vet inte, det blev så många inlägg nu på en gång tror jag

Jag tycker det är VÄLDIGT FRAMFUSIGT av Sterling att glatt kasta sig in och ta marknadsandelar. Frågan är väl hur mycket de vinner, har de kapacitet att ta emot nya kunder om de blir riktigt många ?

Eller......är de så framfusiga att det strider mot någon lagstiftning ??? Jag är totalt okunnig inom detta. Krafterna inom marknadsföring osv. är ju enorma. Sterling gör antagligen det enda rätta, hoppas det inte går överstyr så att redan besvikna FlyMe-kunder råkar ut för följder i någon slags "fartblindhet" från Sterling´s sida.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 22:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Men visst har det där hänt förut? Att nån "transportör" strandsatte en massa folk nånstans och då räddade en annan hem dem för att få goodwill. Jag känner igen det.

Och jag tycker att det är skitbra, bara folk kommer hem. Det är ju inte vare sig olagligt eller omoraliskt att skaffa nya kunder när man samtidigt hjälper dem på kuppen.
Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 12:31
Agda Agda är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men visst har det där hänt förut? Att nån "transportör" strandsatte en massa folk nånstans och då räddade en annan hem dem för att få goodwill. Jag känner igen det.
Det var ju så när Expressresor kursande om jag minns rätt. Vi hade i alla fall just landat i sverige efter en charterresa med dem när de kursade.

Agda
Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 13:03
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Nu har jag gjort vad jag har kunnat i mina försök att få tillbaks lite pengar i alla fall. Har precis faxat i väg kvitton och en anmälan av fodran till advokatfirman som är konkursförvaltare.Vi får se om det ger något . Känns bra att ha försökt på alla sätt jag kan i alla fall. Nu är det bara att avvakta och hoppas att vi får till en restresa i juni. Önskar alla andra också lycka till!!

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 13:38
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Nu är det bara att avvakta och hoppas att vi får till en restresa i juni. Önskar alla andra också lycka till!!
Jättemycket lycka till till dig med!!

Jag har också skickat iväg min fordran i konkursboet och ska fylla i köpreklamationen till kortkreditbolaget. Bara att hoppas nu som sagt.
Tänk om man får ersättning från BÅDA håll PLUS en ny resa från den eventuelle bolagsköparen
Det vore ju rena lottovinsten det

...fast kanske inte så realistiskt
Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 18:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

FlyMe-hopp – och avhopp

Det finns hopp om att FlyMe ska kunna leva vidare - i någon form.

Konkursförvaltaren för FlyMe, Rickard Ström, uppger att han har flera intressenter som vill ta över FlyMe och hoppas kunna komma till en överenskommelse med någon av dessa inom kort.

Samtidigt drabbas FlyMe av ännu ett avhopp. Det är Thommy Nilsson, tidigare VD i klädkedjan JCs som tog plats i FlyMe´s styrelse för bara ett par veckor sedan, som nu kastar in handduken.

Som huvudskäl för att han lämnar styrelsen anger Nilsson, att FlyMe nu granskas av Ekobrottsmyndigheten.

"Det är klart att jag inte kan sitta kvar i en styrelse som fått en sådan misstanke emot sig", säger Thommy Nilsson till E24.

Enligt vad Thommy Nilsson uppger för N24 så är det den norske huvudägaren i moderbolaget FlyMe Europe AB, Christen Ager-Hansen, och dennes bolag Cognition som bär skulden till att FlyMe Sweden tvingades försättas i konkurs.

Thommy Nilsson menar, att om Cognition fullgjort sitt garantiåtagande så hade emissionen kunnat stängas och bolaget kunnat leva vidare.

Källa: Flygrevyn

Arne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.