Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-08, 12:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
där de gjorde skillnad på kort och kort. Skillnaden hade jag inte uppfattat tidigare.
Det har nog beskrivit som samma sak i de flesta artiklar eftersom man vänder sig till banken i båda fallen. Antagligen har inte alla journalister heller förstått att de skriver om olika saker.

Citat:
Jag har, som alla andra, vänt mig till bank och konkursförvaltare och nu kan man ju inte göra mer än vänta och se...
Precis. Jag hoppas verkligen för din skull och alla andras som har förlorat stora belopp att pengar betalas tillbaka. Om det blir något över till kunderna från konkursboet får man hoppas att de rangordnar de som förlorat mest högst (eller ännu hellre: mest i förhållande till behov hur nu det skulle kunna värderas... )

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Man kan väl ändå inte räkna med att de tar över alla de skyldigheter som Flyme hade gentemot bokade passagerare. Sterling har sin rätt att, efter ett eventuellt köp, välja sina egna destinationer och hur de vill hjälpa drabbade Flymeresenärer.
Nej vi som kunder kan inte räkna med det, men om det blir en eventuell affär så gör ju konkursförvaltaren och köparen upp om villkoren och enligt vad konkursförvaltaren gick ut med häromdagen så är just åtagandet mot kunder som har biljetter till flyg som är inställda pga konkursen, en av de saker man diskuterar.
Han sa också att det förs diskussioner med flera intresserade köpare. Att Sterling är en av dem antar jag och precis som du säger har de ju byggt upp ett gott rykte och ett till synes stabilt företag, så det vore säkert en bra lösning.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-08, 13:25
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Sterling har ju tidigare varit inblandad i FlyMe men drog sig ur, just nu kommer jag inte riktigt ihåg orsaken.

Agda
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-08, 15:03
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Läste nu på konkursförvaltarens hemsida att "information om möjligheten till utdelning" till alla som har krav i konkursen kommer att skickas ut i juni från Göteborgs tingsrätt.Det blir att vänta då alltså . Förväntade mig inte så mycket annat, men man hoppades ju på lite snabbare svar... Men det är väl inte meningen med konkurser att allt ska flyta på bra för alla drabbade. Det brukar ju inte göra det .

Mia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-08, 15:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: FlyMe i konkurs

Ur SydSvenskan idag:

Fly Me-kunder kan få tillbaka pengar
Av Cecilia Johansson
Senast uppdaterad 7 mars 2007 21:13
4 kommentarer

Det finns stort hopp för Fly Me-kunder att få tillbaka sina pengar. De 60 miljoner kronor som den kortinlösande banken haft i pant är öronmärkta för kundreklamationer. Räcker inte de får banken punga upp med resten.

- Har man en korrekt reklamation får man sina pengar tillbaka, säger Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken.

Med hjälp av konsumentkreditlagen har kunder som betalt Fly Me-biljetter med kort möjlighet att reklamera köpet till sin bank eller kortföretag. Eftersom varan inte levereras, det vill säga flyget ställts in, kan man hävda att man inte är skyldig att betala.
– Oavsett vilket kort man har bör man reklamera. Samma regler gäller för alla. Sedan kan bankerna vara olika generösa i sin bedömning, säger Annika Hernodh, chef för Konsumenternas bank- och finansbyrå.


Arkivfoto: Torbjörn Carlson 2007

De fyra storbanker som Sydsvenskan talat med anser att Fly Me-kunder som betalat med kort har goda chanser att få tillbaka sina pengar. Men reklamationerna bedöms i varje enskilt fall.

Om en reklamation bedöms som korrekt får kundens bank eller kortföretag i sin tur kräva pengarna av Handelsbanken som fungerat som inlösenbank för Fly Me:s kortförsäljning, det vill säga ansvarat för att slussa biljettpengarna mellan kundernas och Fly Me:s konton.

Handelsbanken sitter sedan länge på 60 miljoner kronor i pant för att sköta det arbetet.
– Det handlar alltså inte om biljettpengar utan det är pengar som vi sedan tidigare krävt av Fly Me för att ha inlösenavtalet. De pengarna finns nu hos oss och är öronmärkta för den här typen av händelser. De kommer inte att användas till annat än reklamationer. Och om de inte räcker får vi stå för resten. Vi kommer att göra rätt för oss till sista kronan, säger Johan Lagerström.

Reklamationsblanketter finns i de flesta fall på respektive banks eller kortföretags hemsida.


Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT