Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-14, 08:34
Lino Lino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Söndag 13/5

Hej, Uffe. Jag håller verkligen med dig om att den pommes frites som serveras oftast är tråkig. När jag och gubben äter ute, vilket är rätt sällan, brukar vi beställa gigantes, gemistes eller dylikt, så vi slipper pommen. Eller så lämnar vi den kvar på tallriken. Här hemma i Sverige äter vi ALDRIG pommes. Minns dock med glädje de frittar som tillagades av en bekant utanför hans husvagn ca 15 meter från stranden (Korinthiska golfen) medan vi umgicks. Visserligen tog det sin runda tid med skalning och klyvning men slutresultatet var värt väntan. Det är ca 15 år sedan, men jag kan fortfarande minnas hur otroligt goda potatisarna var.
Ang. byggnadsteknik. Är det någon mer än jag som har lagt märke till att golvbrunnen i ett grekiskt badrum ofta är den högst belägna punkten i rummet?
Lino
Gammal 2007-05-14, 08:50
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Min golvbrunn ligger faktiskt lägst och det är tur för när jag sitter på min pall i badkaret så blöter jag ner hela badrummet. Har försökt att hitta en fönsterskrapa för att enklare få ihop allt vatten men icke det inte. Har funderat på att investera i ett duschdraperi, men har inte lyckats hitta någon expanderbar stång att sätta mellan två väggar. Får väl bli IKEA det också.

Uffe
Gammal 2007-05-14, 09:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Fönsterskrapa borde väl någon Kalimera kunna ta med till dig. Förstår din saknad efter potatis. Jag är själv mycket förtjust i potatis och tillagar den på alla tänbara sätt. Förr serverades ofta stora bitar av potatis som kokat med köttet, kycklingen eller grönsakerna i grytan eller ugnen. Underbart gott. På mindre orter eller små öar går det fortfarande att få grekisk husmanskost tillagad på det här viset.

Eva

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.